Zi memorabilă și mult așteptată de majoritatea copiilor care astăzi se întorc în bănci. Dacă în anii precedenți, înainte de criza sanitară, emoțiile și bucuriile începerii unui nou an școlar erau structurate altfel, în principal pe emoțiile bobocilor și bucuria revederii colegilor, astăzi totul parcă are alte dimensiuni. Emoțiile nu mai sunt date numai de noi începuturi ci și de nesiguranța evoluției pandemiei. Dincolo de stările emoționale, anul școlar 2021-2022 începe azi cu speranță, cu bune și…mai puțin bune.
Aproape 90.000 de copii, adolescenți și tineri din județul Bacău trec astăzi pragul școlilor. „Pentru anul şcolar 2021-2022 în judeţul Bacău sunt 170 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică (pj) şi 21 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat private cu personalitate juridică. În total sunt 481 de structuri şcolare din care: 311 de structuri arondate celor 170 de pj-uri și o structură pentru una din cele 20 de pj-uri private”, se arată într-un cpmunicat al Inspectoratului Școlar Județean Bacău.
Majoritatea școlilor din județ vor organiza festivități de deschidere a anului școlar, mai simple sau mai ample, după cum le permite spațiul dar și situația medicală din localitatea respectivă. Sunt școli care vor organiza festivitate de deschidere doar pentru bobocei, altele pentru toți elevii dar fără prezența părinților sau festivități restrânse la nivel de clasă.
- Structura anului şcolar 2021-2022 (conform Ordinul ME nr. 3243/2021):
Anul şcolar 2021 – 2022 a început la data de 1 septembrie 2021, se încheie la data de 31 august 2022 şi are 34 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2021 – 2022 încep pe 13 septembrie 2021. Prin excepţie de la aceste prevederi:
- a) pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are 32 de săptămâni de cursuri, care se încheie la data de 27 mai 2022;
- b) pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are 33 de săptămâni de cursuri, care se încheie la data de 3 iunie 2022;
- c) pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la lit. a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri, care se încheie la data de 1 iulie 2022.
Anul şcolar 2021 – 2022 se structurează pe două semestre, după cum urmează:
– Semestrul I are 14 săptămâni de cursuri dispuse în perioada 13 septembrie 2021 – 22 decembrie 2021.
În perioada 25 – 31 octombrie 2021, elevii claselor din învăţământul primar şi copiii din grupele din învăţământul preşcolar sunt în vacanţă.
Vacanţa de iarnă: 23 decembrie 2021 – 9 ianuarie 2022.
– Semestrul al II-lea are 20 de săptămâni de cursuri dispuse în perioada 10 ianuarie 2022 – 10 iunie 2022.
Vacanţă de primăvară: 15 aprilie 2022 – 1 mai 2022.
Vacanţa de vară: 11 iunie 2022 – data din septembrie 2022 la care încep cursurile anului şcolar 2022 – 2023.
În zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege şi de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.
Programul naţional „Şcoala altfel” se va desfăşura în perioada 8 – 14 aprilie 2022. Intervalul aferent programului „Şcoala altfel” nu va coincide cu perioada în care se susţin lucrările scrise semestriale (tezele). Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal se pot organiza activităţi de instruire practică în perioada dedicată programului „Şcoala altfel”.
Lucrările scrise semestriale (tezele) se susţin, după ce se parcurge programa şcolară, cu cel puţin 3 săptămâni înainte de finalizarea semestrului.
Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se vor organiza, de regulă, în perioada dedicată programului „Şcoala altfel”, conform calendarului olimpiadelor naţionale şcolare. În situaţia suspendării cursurilor conform Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului Educaţiei şi Cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările şi completările ulterioare, măsurile privind parcurgerea integrală a programei şcolare prin modalităţi alternative stabilite de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ nu se dispun în perioada vacanţelor şcolare.
Calendarul examenelor/ evaluărilor naţionale, al examenelor de absolvire, respectiv de certificare/ atestare a calificării profesionale/a competenţelor, precum şi calendarul admiterii în clasa a IX-a se aprobă prin ordine distincte ale ministrului Educaţiei.
- Situația manualelor școlare:
Asigurarea de manuale școlare în unitățile de învățământ se face prin achiziție de către Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ), dar și prin comenzi onorate în mod gratuit de către Ministerul Educației (ME). Achiziția directă de către I.Ș.J se face doar pentru fondul de carte necesar la nivel liceal, respectiv clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a, iar comenzile prin aplicațiile ME pentru celelalte clase, respectiv I-VIII.
„Pentru achiziţia de manuale şcolare, anul acesta Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău a primit suma de 312.451 lei, din care s-au cumpărat integral manualele pentru anii de studiu din liceu, pe toate comenzile trimise de către școli. Toate comenzile au fost onorate pe o aplicație deschisă încă din primăvară, lunile martie-aprilie 2021.
În total, comenzile de manuale școlare pentru anul acesta se ridică la circa 223.800 de manuale școlare, iar dintre acestea, peste 95% au fost deja primite și livrate către școli, însă procesul este continuu, în depozitul de manuale școlare încă se mai primesc comenzi și sunt livrate apoi imediat către școlile din județ.
Pentru clasa I, manualele distribuite în unitățile de învățământ sunt pentru toți elevii înscriși conform rețelei școlare. Tot distibuții integrale, pe manuale noi editate în baza unor programe școlare noi, sunt și pentru clasele a II-a, a III-a și a IV-a, respectiv:
- manuale de Română, Matematică, Limba Franceză/Engleză, Dezvoltare personală, Muzică și mișcare, Religie, Arte vizuale și abilități practice pentru clasa a II-a;
- manuale de Română, Matematică, Religie, Arte, Educație Civică, Limba Franceză/Engleză, Muzică și mișcare, Științele Naturii pentru clasa a III-a;
- manuale de Română, Matematică, Religie, Arte, Geografie, Istorie, Educație civică, Muzică și mișcare pentru elevii de clasa a IV-a.
Până la data prezentei (la sfârșitul săptămânii trecute –n.n.) , nu au fost deschise încă aplicațiile ME pentru manualele noi de Română, Matematică și Religie Ortodoxă la clasa a III-a, adică un necesar la nivel de județ de circa 5.400 de manuale pe fiecare disciplină de studiu, și pentru Matematică la clasa a IV-a, pe un necesar de circa 5.600 de manuale.
- Rechizite școlare gratuite prin program guvernamental, OMECTS 4385/7.06.2012:
* Suma alocată județului Bacău este de 360.710 lei, iar numărul total de beneficiari este de 11.638 de elevi din care: din clasele pregătitoare – 1.454, din clasele I – 1.355, din clasele II-IV – 3.766, din clasele V- VII – 3.818 și din clasele a VIII-a – 1.245. Aceste rechizite se vor distribui elevilor beneficiari după începerea cursurilor în noul an școlar”, se precizează în comunicatul ISJ Bacău.
Cum începe școala din punct de vedere sanitar
Pentru o radiografie completă a situației sanitare din unitățile de învățământ de pe raza județului Bacău am solicitat informații detaliate către Direcția de Sănătate Publică Bacău de unde am primit următoarele precizări cu privire la autorizațiile sanitare de funcționare:
„La nivelul județului Bacău există un total de 740 unități de învățământ ( 182 în mediul urban și 558 în mediul rural). Din acestea 733 unități de învățământ sunt autorizate sanitar ( 182 în mediul urban și 551 în mediul rural).
7 unități de învățământ din mediul rural (3 grădinițe cu program normal, 1 şcoală primară, 3 şcoli gimnaziale) nu sunt autorizate sanitar :
- Grădiniţa p.n. Bîlca com. Coţofăneşti – construire grădiniță nouă
- Şcoala primară Valea Boţului com. Filipeni – construire școală generală
- Şcoala gimnazială ‘’Poet Sergiu Adam’’ corp B Frumuşelu com. Glăvăneşti
- Grădiniţa p.n. nr.1 Frumuşelu com. Glăvăneşti – modernizarea și reabilitarea clădirii în vederea realizării de grupuri sanitare cu apă curentă,canalizare și centrală termică
- Şcoala gimnazială Petricica com. Strugari – restaurarea, reparația, construcție grup sanitar și centrală termică
- Şcoala gimnazială Slobozia Nouă com.Stănişeşti – ’’extindere și utilități:construire 3 săli clase preșcolari,grup sanitar în interior cu dotări specifice
- Grădiniţa p.n. Slobozia Nouă com.Stănişeşti – ’’extindere și utilități: construire 3 săli clase preșcolari, grup sanitar în interior cu dotări specifice
Toate unităţile de învățământ neautorizate (cu planuri de conformare expirate), sunt în lucrări de reabilitare, iar elevii învaţă în alte unităţi de învăţământ.
În perioada 01.09 – 10.09.2021 au fost programate întâlniri on line cu conducerile unităților de învățământ pe tema pregătirii unităților de învățământ în vederea începerii anului școlar 2021-2022.”
89 de clădiri fără autorizații ISU
Din punct de vedere al Institului pentru Situații de Urgență Bacău, pe raza județului Bacău sunt 706 clădiri în structura unităților școlare dintre care 551 nu necesită astfel de autorizație, 66 au autorizație iar 89 nu au. Pentru a se obține autorizație ISU, unitatea respective trebuie să contacteze o firmă specializată care se ocupă cu întocmirea de astfel de planuri, după care, dacă planul corespunde normelor ISU se obține un aviz, ulterior o comisie verificând toate informațiile și dacă totul este în regulă se emite autorizația de funcționare ISU. „În viitorul apropiat, atât ISU cât și Prefectura Bacău vor organiza întâlniri cu primarii din județ pentru a-i ajuta în această problem a școlilor”, ne-a informat maiorul Andrei Grecu, purtătorul de cuvânt al Institutului pentru Situații de Urgență „Maior Constantin Ene” al județului Bacău.
Ce așteptări au elevii în noul an școlar
Pandemia a bulversat toată lumea și în mod special pe elevi care au avut de făcut față multor provocări. De la școala online la examene în condiții speciale. Astăzi începe un nou an școlar și încercăm să aflăm ce așteptări au elevii.
„Nu vreau să fie foarte aglomerat, să nu pună profesorii presiune pe noi cu examenele. Să simt că pot să îmi petrec frumos timpul liber și să și învăț în același timp. Și să nu intrăm în online. Să fie totul fizic, să pot să învăț cum trebuie. Online-ul a avut și părți bune, dar mai multe rele. Consider că, mai ales acum când am trecut a VIII-a e foarte important să învâțăm la clasă pentru că onlinul ne-a adus multe goluri.”
Patricia Rotaru, elevă la Școala Gimnazială „Miron Costin” Bacău
„Vreau să fie un an normal, să se mai relaxeze din restricții și totul să redevină cum a fost odată. Am trecut în clasa a VIII-a și nu cred că va fi chiar atât de dificil, dar, chiar dacă unii spun că va fi greu eu spun că o să fac față.”
Cosmin Grapcenco, elev la Școala Gimnazială „Mihai Drăgan” Bacău
„Îmi doresc note mai bune decât anul trecut. Să nu intrăm în online pentru că nu se învață așa de bine. Internetul se blochează și profii nu apucă să ne predea cum trebuie… Vreau ore interesante, distractive, nu plictisitoare și să se ocupe profesorii de noi, să ne explice foarte bine.”
Mădălina Ursea, elevă clasa a VI-a Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.