26 noiembrie 2024

Asiguratorii fug de firmele de turism

Este vorba de restrangerea la un singur jucator a asiguratorilor care ofera politele de asigurare impuse de lege pentru agentiile de turism. O singura companie mai incheie astfel de polite in caz de insolventa, pentru ca sunt considerate nerentabile. Este loc de abuzuri, spun reprezentantii tur operatorilor in turism care vor ca statul sa oblige firmele de asigurari sa aiba in portofoliu aceasta polita.

Pentru a detine o agentie de turism, pe langa o lista de documente necesare, fiecare companie trebuie sa fie asigurata în caz de insolventa. Aceasta asigurare, obligatorie conform legislatiei, este utila turistului, acesta fiind protejat de polita de asigurare a agentiei în cazul în care aceasta intra in insolventa. Problema este alta: numarul de asiguratori s-a redus semnificativ comparativ cu anul trecut. „În luna septembrie 2011 existau 5 asiguratori care ofereau astfel de polite, iar în septembrie 2012 numarul lor s-a restrans la unul singur. Cu un singur jucator pe piata, regulile eliberarii unei astfel de polite pentru agentiile de turism s-au schimbat dramatic, atat din punct de vedere financiar, cat si din punct de vedere al documentelor ce trebuie depuse”, arata reprezentantii Federatiei Patronatelor din Turism si Servicii. Cum s-a ajuns la aceasta situatie?
„Sunt circa 4.000 de tur operatori in toata tara, iar pe an acestia achita undeva la 500-600 de euro pentru aceasta polita. Numarul lor este considerat prea mic, iar aceasta polita nerentabila de catre asiguratori. Nu se poate compara cu milioanele de polite RCA, de exemplu”, explica Dumitru Nanescu, vicepresedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.



Si turistul are de pierdut

Nu doar agentiile de turism au de pierdut de pe urma acestei situatii. In cazul in care o agentie intra in insolventa, in lipsa acestei asigurari, turistii sai isi pot pierde banii. Daca firma este asigurata, turistul poate recupera total sau partial sumele achitate de catre el operatorului în turism, sau, în cazul în care turistul se afla în alta tara si operatorul intra în insolventa pe timpul cazarii, turistul este repatriat folosindu-se polita de asigurare. „Oricum, aceasta polita nu este nici suficienta, nici conforma cu realitatea. Asta pentru ca, in cazul unui faliment, revanzatorii, dar si turistii au avut de suferit”, a mai spus Nanescu. Este un motiv in plus pentru care reprezentantii patronatelor din turism au cerut statului sa se implice. „Statul trebuie sa ii oblige, prin lege, pe asiguratori sa aiba in portofoliu aceasta polita. In propunerea inaintata ministerului, am aratat ca suntem dispusi chiar sa achitam polite mai scumpe, de 3-4.000 de euro, numai sa rezolvam situatia. Ne dam oarecum cu stangul in dreptul in conditiile in care platim taxe si asa mari, dar este si o modalitate de a mai limita accesul pe piata a agentiilor neserioase”, a conchis Dumitru Nanescu. Propunerea lor va fi discutata cu reprezentantii Ministerului Dezvoltarii, de unde se asteapta solutii si asta cat mai rapid.

Starea de insolventa a unei companii nu duce obligatoriu la falimentul acesteia, putand aparea din diverse motive, inclusiv din cauza falimentului unui tur operator din strainatate sau a unui hotel cu care agentia a avut contract si a achitat în avans cazarea turistilor. În cazul în care nu exista destule fonduri pentru returnarea sumelor achitate de catre turisti, singura sansa de returnare este exact apelarea la insolventa si recuperarea prin asigurare, urmand ca, în conformitate cu legea, respectiva companie sa isi poata redresa activitatea în termenul stabilit legal.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014