„Consiliul Județean Bacău este deschis unei colaborări prin asocieri și prin parteneriate. Am avut o colaborare bună cu orașul Târgu Ocna prin proiectele implementate. «Tema» pentru această vizită este de a accelera lucrările la proiectul prin care se asfaltează drumul care duce la Salina Târgu Ocna, care a obținut finanțare din septembrie 2015 și încă nu este finalizat. Pentru județ, pentru întreaga regiune, consider această stradă «o poartă de intrare» în județul Bacău, deoarece numărul turiștilor ce vizitează Salina a crescut foarte mult în ultimii ani!”, a declarat Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean Bacău la sfârșitul săptămânii trecute la Târgu Ocna, unde a participat la ședința Consiliului Local al acestui oraș. Acesta a amintit de ajutorul dat de Consiliul Județean la asfaltarea străzii Gălean, a drumului spre Mănăstirea Măgura (a cărui modernizare s-a realizat din bugetul propriu al CJ), precum și de asfaltarea, în urmă nu cu mulți ani, a drumului național Oituz – Pârgărești – Târgu Ocna. Referindu-se la numărul de turiști care vizitează Salina Târgu Ocna, consilierul local Ionel Ilie (care este și director al acestei firme), a dat pentru 2018 cifra de 265.000 și a subliniat faptul că în acest an, în primele patru luni, deja se înregistrează o creștere cu 12 la sută față de primul semestru al anului trecut.
În contextul situației actuale, în care de mai multe zile s-au reluat lucrările de reabilitare și asfaltare la strada Salinei, Sorin Brașoveanu s-a interest și dacă sunt întrunite toate elementele pentru finalizarea lucrărilor la această stradă, dar și dacă cei care efectuează lucrarea au capacitatea de a le finalize. „Am văzut că acum sunt lucrări care se execută la jumătate din distanța străzii, care e de 800 m! Această stradă este la fel de importantă ca și strada Aeroportului din Bacău, unde accelerăm ca până în august- septembrie, lucrările să fie finalizate!”, a mai spus președintele Brașoveanu în ședința CL Tg. Ocna.
Dispute legate de Ordonanța 114 a Guvernului României
De cealaltă parte, primarul orașului Târgu Ocna, Ștefan Șilochi a explicat că „realizarea asfaltării străzii Salina face parte dintr-un proiect prin care se asfaltează 12 străzi din Târgu Ocna. Strada Salina reprezintă 10 la sută din totalul acestui proiect, aici fiind și probleme de altă natură. Salina trebuia să funcționeze (a avut de livrat peste 1000 de tone sare, necesară deszăpezirii drumurilor în perioada rece), pentru că de aici se aprovizionează cu sare firmele de la Galați la Botoșani! Acum s-au reluat lucrările de asfaltare și singura problemă pe care o avem acum este cu Ordonanța 114 dată de Guvernul României! Nu avem în bugetul propriu sumele pentru cofinanțarea proiectelor! Trebuie ca să ne ajutați cu aceste sume, bugetul orașului Târgu Ocna fiind mai mic în acest an cu 40 000 mii lei! Cu prioritate constructorul va ataca drumurile de la Salina și Pârâul Vâlcica!” Acesta a prezentat și proiectele aflate în derulare, finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), prin Agenția Națională de Locuințe (ANL) și prin Compania Națională de Investiții (CNI), dar a accentuat și necesitatea alocării de resurse financiare pentru finalizarea acestora. Sorin Brașoveanu i-a răspuns însă că „Ordonanța 114 este o chestiune la nivel național care o să fie reglementată printr-un act normativ! Nu ne cramponăm de aceasta și nu avem voie să angajăm nici o cheltuială!”
Făcând cunoscute problemele cu care constructorii se confruntă, acționarul firmei ce realizează lucrările de asfaltare a celor 12 străzi (inclusiv str. Salinei), Nicu Șapcă a arătat că „lucrările sunt în grafic. Ne trebuie maximum două luni pentru finalizare, dar este nevoie de bani! Bugetul acestui proiect a fost consumat în procent de 98 la sută, la str. Salinei fiind executate și lucrări suplimentare deoarece a fost nevoie de o consolidare puternică, datorată faptului că este situată într-o zonă mlăștinoasă, cu izvoare!” Privind Ordonanța 114, același Nicu Șapcă a avut un alt punct de vedere: „Ea nu trebuie minimalizată pentru că produce efecte! Fondul de salarii a crescut cu 50 la sută și în construcții toate neajunsurile se descarcă în constructori, nu în altcineva! Este «un mare folclor>> să se minimalizeze acest act normativ! Trebuie încheiat un act adițional, pentru că s-a mărit volumul de lucrări. În două luni putem termina asfaltarea drumului la Salina Târgu Ocna, dar au fost lucrări ce nu puteau fi prevăzute inițial!”
Optimismul alungă toate dilemele
Sorin Brașoveanu a fost însă categoric: „Nu vreau să oprim lucrările pe strada Salinei! Trebuie să găsim cea mai rapidă soluție, să putem finaliza cât mai repede asfaltarea acestei străzi!” Pentru a afla și alte opinii pe această problemă acută, consilierul independent Constantin Roșeț (președintele de ședință), a dat cuvântul și altor aleși locali ai orașului. Gheorghe Iaru (PNL): „Salina este «certificatul de naștere» al orașului Târgu Ocna, dar mai sunt și alte străzi (cum este str. Maior Roșiță), pe care circulă și târg-ocnenii și turiștii, ce arată ca bombardate!” Săndel Măciucă (M 10): „Cine a stabilit ordinea asfaltării străzilor când strada Salinei este foarte importantă?”, iar răspunsul a venit de la Nicu Șapcă, care a precizat că „lucrările s-au executat în baza contractului depus”. Ionel Ilie (PSD): „Zona și drumul (ce însoțește pârâul Vâlcica) sunt tributare celor doi versanți, de unde se adună izvoarele. Unele din acestea au fost oprite datorită unor ziduri de sprijin iar soluțiile găsite de constructori au creat o lucrare durabilă, trainică, un drum gospodăresc! Orice lucru început trebuie să își găsească și un sfârșit. Să facem un efort susținut pentru asfaltarea, în sprijinul Salinei și a străzilor Daniela Caurea și Maior Roșiță, unde accesul este deficitar”. Consilierul local Ionel Ilie s-a declarat optimist și a concluzionat: „dacă se vor găsi soluții de rezolvare urgentă a problemelor de acum sunt convins că într-o lună și jumătate strada Salinei se va asfalta!”. Iar noi vom urmări îndeaproape acest subiect.