27 decembrie 2024

Are sau n-are finantare soseaua de centura?

* finantarea soselei de centura din fonduri europene va fi asigurata printr-un nou program * firma de constructii turceasca a solicitat un avans de 10 milioane de euro, pe care daca l-ar fi primit ar fi putut compromite intregul proiect * deocamdata, incepe organizarea de santier, in Letea Veche, iar lucrarile probabil demareaza in martie *pâna atunci, contractul de lucrari a fost suspendat

Apar la orizont primele semne palpabile ca soseaua de centura a Bacaului va fi intr-adevar realizata, chiar daca inceperea lucrarilor se face cu oarece chinuri. Saptamâna trecuta, antreprenorul turc EKO INSAAT VE TICARET A.S., care a câstigat contractul de executie, a solicitat de la Consiliul Judetean avizele necesare pentru organizarea de santier, iar de la primaria comunei Letea Veche a primit terenul necesar.



In schimb, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a retras momentan cererea de finantare a lucrarilor, dar urmeaza sa depuna o noua cerere, pe un alt program, ceea ce asigura continuitatea finantarii si perspectiva inceperii lucrarilor.

Lucrari suspendate pâna la primavara

Ziarul „Desteptarea” a solicitat CNADNR, precum si responsabililor locali, amanunte privind derularea proiectului, care in ultimii zece ani a fost subiect de promisiuni din partea tuturor politicienilor care s-au perindat la putere. De la CNADNR, raspunsul este foarte tehnic si vom reproduce pasaje mai usor de inteles de publicul larg, dar relevante pentru situatie. Cert este ca orice fonduri europene pentru care a fost depusa cerere in perioada de finantare 2007-2013 ar fi trebuit cheltuite pâna la data de 31 decembrie 2015. „CNADNR SA, la solicitarea Ministerului Fondurilor Europene, a analizat evolutia proiectului (…).

Tinând cont de faptul ca singurele cheltuieli ce puteau fi decontate pâna la data de 31.12.2015 erau constituite din contravaloarea avansului, fara a exista indicatori fizici cuantificabili (…), situatie care ar fi condus la neeligibilitatea cheltuielilor decontate pâna la data de 31.12.2015 (în speta a avansului acordat), CNADNR SA a retras cererea de finantare din cadrul POS-T 2007-2013 aferenta fazei I, urmând sa fie depusa cererea de finantare pentru întreg Proiectul în cadrul POIM 2014-2020, dupa lansarea apelului de proiecte aferent domeniului infrastructurii rutiere (termen estimat: februarie 2016)”, a comunicat CNADNR pentru ziarul „Desteptarea”.

De mentionat ca avansul la care face referire raspunsul CNADNR, in valoare de circa 10 milioane de euro, a fost solicitat de firma turceasca, dar nu a fost acordat. Iar raspunsul CNADNR, in „traducere”, ar insemna ca finantarea proiectului din fonduri europene va fi in continuare asigurata, dar prin intermediul altui program. „În prezent, contractul de lucrari este suspendat, urmând ca dupa finalizarea sezonului de iarna si în functie de conditiile meteorologice, suspendarea lucrarilor sa fie ridicata. Demararea lucrarilor aferente Variantei de Ocolire Bacau sunt conditionate si de puterea de mobilizare a Antreprenorului EKO INSAAT VE TICARET A.S”, mai spun reprezentantii CNADNR.

„Sper ca firma executanta sa fie serioasa”

Despre temerile privind finantarea centurii ocolitoare a Bacaului, „Desteptarea” a discutat cu presedintele Consiliului Judetean, Dragos Benea, care are opinii transante in aceasta problema. „Spulber orice zvon ca finatarea europeana nu ar exista sau ca ar fi suspendata. De pe programul POS-T se trece acum pe programul POIM 2014-2020. Firma turceasca a solicitat un avans care ar fi putut sa fie considerat drept cheltuiala neeligibila daca ar fi fost acordat. Intregul proiect ar fi putut fi astfel compromis daca nu s-ar fi facut aceasta trecere la noul program de finantare. CNADNR a procedat foarte corect in toata aceasta situatie si astfel avem siguranta ca finantarea exista, iar lucrarile pot incepe in martie”, a spus presedintele Dragos Benea.

Primul tronson la care vor incepe lucrarile, probabil din luna martie, va fi Nicolae Balcescu – Luizi Calugara.

„Spaima nu este din partea finantarii si am o incredere bine fundamentata ca lucrurile vor decurge bine in privinta banilor. Emotii sunt din partea constructorului, fiindca ramâne de vazut cum isi va face treaba. Nici o firma constructoare care va participa la lucrari sa nu isi faca iluzii ca este o treaba usoara. Nu avem de balastat un drum comunal, ci de facut o sosea de foarte inalta calitate. Prin urmare, vor fi controale peste controale la constructori, ca sa existe siguranta ca lucrurile merg bine. Despre firma turceasca, sper sa fie serioasa, sa nu subcontracteze lucrari unor firme fara experienta”

Dragos Benea, presedintele CJ Bacau.

„Centura se va face, problema este de ce nu a fost mai atent monitorizat constructorul. Toti s-au grabit sa semneze contractul si sa dea ordinul de incepere a lucrarilor, dar trebuia urmarita activitatea firmei câstigatoare. Din punctul meu de vedere, s-a pierdut un an de zile inutil. Cu siguranta fondurile vor fi disponibile si vom continua sa sustinem acest proiect, indiferent de culoarea politica a guvernelor”.

Dragos Luchian, senator PNL

„Odata ce s-a facut o licitatie, s-a semnat un contract, am speranta ca se va face”.

Romeo Stavarache, primarul Bacaului

“Tot ce a tinut de politicieni si de executivul PSD s-a facut. Noi ne-am indeplinit obligatiile, acum este rândul companiei din Turcia sa-si respecte obligatiile. Exista un contract semnat in aprilie 2015, exista finantare, astept cu interes sa-si faca treaba, mai ales ca are referinte foarte bune fiind contractor NATO. Nu cred ca isi va strica renumele aici, in Bacau. Cel putin asa sper.”

Cosmin Necula, deputat PSD

Soseaua ocolitoare a Bacaului va avea 30,7 kilometri si va costa aproape 400 de milioane de lei (din care 85% provin din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene. Pentru compania Eko Insaat Ve Tic As, acesta este primul contract câstigat în România. O varianta va fi prin vestul municipiului, iar cealalta prin est, prin comuna Letea Veche, parte a unei ipotetice autostrazi ce va strabate cândva Moldova. Vor fi realizate 7 poduri, 9 pasaje, un nod rutier si 7 sensuri giratorii. Vor fi realizate poduri peste râul Bistrita, peste canalul Letea, peste râul Precista, digul Saucesti s.a. Termenul de executie este de 24 de luni de la inceperea lucrarilor.

Ovidiu Pauliuc
Andreea Gavrila
Silvia Patrascanu



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img