Aperol este brandul care a reusit sa monopolizeze un fenomen exportat de Italia care nu s-a mai vazut inca de la moda ginului tonic. Este vedeta cluburilor și teraselor și înlocuiește cocktailurile mult mai tari.
Totul pe portocaliu. Dacă tastezi cuvântul spritz pe Instagram – de fapt un amestec de bază amară, cu prosecco sau vin spumant și sifon – declanșează o mulțime de fotografii cu apusuri și zâmbete pe plajă. Majoritatea sunt fete care pozează cu ochelari portocalii în mână. S-au schimbat multe de când în anii ’60 actorul Tino Buazzelli a exclamat la televizor: „Ah, Aperol!”. Orange is the new black. Cel puțin în baruri.
Pentru că totul se datorează lui Aperol, care provine din cuvântul francez apéro, aperitiv. Brandul fondat de frații Barbieri în 1919 domină piața pentru acest tip de cocktailuri fără concurență până la punctul în care practic monopolizează piața. Spritz -ul este o familie de băuturi, deși acum se pare că Aperol are monopol pe această băutură. Se pare că nu îți poți imagina un spritz fără Aperol.
În Veneto, leagănul spritz-ului datorită influenței sale astro-ungare înainte de Primul Război Mondial, aproximativ 300.000 de spritz-uri Aperol erau consumate pe zi înainte de pandemie. Originile sale, rezultatul evoluției amestecului vinului cu apă minerală sau sifon (spritzen), nu au fost asociate cu nicio marcă, deoarece era o categorie în sine. Febra actuală se înscrie într-o altă tendință: alcool ușor și băuturi răcoritoare de băut pe terase în timpul zilei. Orele de la bar se schimbă. Băuturile tari pe timp de noapte se transformă în băuturi scurte sau ușoare înainte de a mânca sau pentru după muncă. Fenomenul a profitat și de criza economică de acum mai bine de un deceniu în care oamenii continuau să iasă în baruri, restaurante sau la terase, dar se limitau la a cocheta cu aperitivul. La Milano, strategia a fost clară: dați gustări gratuite odată cu spritz-ul, atâta timp cât nota de plată ajungea la cel puțin zece euro. Extindere geografică, sezonieră și de orar pentru a simplifica oferta și a separa rudele mai sofisticate precum Americano, Garibaldi, Bicicleta sau Negroni Sbagliato.
Începea să sune ca un nou gin tonic. Ingredientul de bază al boom-ului este caracterul său aspirațional și viral. După cum spune Talia Baiocchi, o adevărată cunoscătoare, „aperitivul este o stare de spirit”. Iar arta lui nu mai este exclusivă Italiei, nici măcar zonei spritz-ului. În toată Europa, fenomenul Aperol Spritz se desfășoară de peste zece ani, când a fost prezentat drept marea revoluție a afterwork-ului european. Forța sa depășește o modă efemeră. In spate, tot aparatul de marketing al Grupului Campari, companie care a preluat Aperol in 2003, fiind una dintre cele mai populare lovituri de marketing din lumea băuturilor alcoolice.
De atunci, Aperol a încetat să se limiteze la zona de influență Veneția, Treviso și Padova pentru a transforma jumătate din lume în fani ai băuturii portocalii, înregistrând o creștere anuală de peste 15%. De la vânzarea a 1,7 milioane de cutii de nouă litri în 2009 la 4 milioane în 2017. Publicul său țintă, 81% dintre consumatorii săi, variază între 18 și 44 de ani. Ridurile nu se încadrează în idealul portocaliu al Aperol Spritz.
Dar, să recunoaștem, și nu pentru că New York Times a pontificat-o de curând, băutura Aperol – cu textura sa de sirop și abia 11 grade de alcool – este de obicei perfectibilă. Cel puțin așa cum se servește în majoritatea locurilor care promit să ne împrospăteze primăverile și verile cu acest pahar șic, dar până la urmă rămâne un cocktail dulce și, în general, apos care arată ca a ieșit dintr-un blitz de plastic. Și nu este același lucru să ceri un spritz la festivalul orașului, cu gheață proastă și o felie grosieră de grapefruit, decât să gusti o creație spumantă pregătită de cei mai buni barmani și cocktail masters din marile cluburi și restaurante.
„Acum toate cocktail-urile au spritz”, explică François Monti, „dar în urmă cu douăzeci de ani era ceva ce puteai consuma doar într-o cafenea din Italia. Era o diviziune între lumea aperitivelor europene și a băuturilor americane”. Astăzi, nu contează dacă stai în Piazza delle Erbe din Verona sau într-un cocktail bar din Brooklyn. Sau pe o terasă din Freiburg im Breisgau, unde interesantul său spritz local este servit într-un pahar nedescris de… Aperol. Este momentul spritz care a fost anunțat într-una dintre campaniile care au dat foarte mult caracterului socializator al Aperolului și care este prezentat replicat în pahare de vin înalte arătoase. Dar, dincolo de fenomenul portocaliu care inundă tot globul, spritz-ul va pleca mereu de la un produs amar, ceva care să-i înmoaie gustul și o băutură cu bule. Și să te joci cu infinitele combinații ale acestei structuri care continuă să definească eternul aperitiv.