Bacauanii care nu isi preschimba actul de identitate la termen risca amenzi cuprinse intre 40 si 80 de lei. Eliberarea cartii de identitate este reglementata de OUG nr. 95/2007 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor români, republicata in luna octombrie 2011. Cartea de identitate se elibereaza cetatenilor români si face dovada identitatii, a adresei de domiciliu si dupa caz, a adresei de resedinta a titularului acestuia.
Legea prevede ca eliberarea documentului de identitate se face doar in anumite situatii: la implinirea vârstei de 14 ani, la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmeaza sa fie preschimbat, daca s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele parintilor, data ori locul nasterii, in cazul schimbarii domiciliului, in cazul schimbarii denumirii sau rangului localitatilor si strazilor, al renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al infiintarii localitatilor sau strazilor, in cazul atribuirii unui nou CNP sau in cazul deteriorarii actului de identitate.
„Rugamintea noastra este ca bacauanii sa se adreseze Sediilor de Evidenta Persoanelor cu 15 zile inainte sa le expire buletinul. Astfel vom evita amenzile, dar si aglomeratia de la ghisee. Le recomand bacaunilor sa verifice periodic termenul de valabilitate al actelor de identitate detinute si sa intre in legalitate cu un nou document daca este cazul”, declara cms.sef. Ioan Prisecaru, seful Directiei de Evidenta Informatizata a Persoanei Bacau.
Valabilitatea buletinului tine de vârsta
Perioada de valabilitate pentru cartile de identitate difera in functie de vârsta posesorului. „Daca in urma cu opt ani, eliberam anual aproximativ 28.000 de carti de identitate, in anul 2013, am ajuns la 38.000 de buletine, inregistrând astfel o crestere de pâna la 10 la suta. Astfel, pentru persoanele cu vârsta cuprinsa intre 14 si 18 ani, termenul de valabilitate a cartii de identitate este de numai patru ani. Pentru cei care au intre 18 si 25 de ani, termenul de valabilitate este de 7 ani, intre 25 si 55 de ani sunt 10 ani, iar peste 55 de ani cartile de identitate au valabilitate permanenta”, precizeaza Prisecaru.
Legea precizeaza expres ca cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza in prezenta lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si trebuie sa fie insotita de documentele care fac dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei române, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta. In acelasi timp, in cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii actelor de identitate, solicitantii vor prezenta un alt document oficial, cu fotografie de data recenta, pentru certificarea identitatii.