Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii, care a intrat în vigoare la 1 septembrie 2024, vine cu noutăți și în ceea ce privește acordarea ajutorului de deces. Concret, prin noul act normativ, legiuitorul a extins categoriile de beneficiari. Referitor la aceasta, Simona Nicoleta Tabacaru, directorul executiv al Casei Județene de Pensii (CJP) Bacău, ne-a declarat:
”Legea 360/2023 permite acordarea acestei prestații și pentru persoanele care au fost asigurate în ultimele șase luni anterioare decesului, dar și pentru copiii în vârstă de până la 18 ani, indiferent dacă erau elevi la momentul decesului. Ajutorul se dă și în situația morții persoanei aflate în concediul pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de doi ani sau trei ani, în cazul celui cu handicap, respectiv șapte ani, sau a unui membru de familie a acesteia.
Tot ca o noutate, a fost introdusă posibilitatea achitării ajutorului de deces și către o persoană juridică”. Principalul ajutor, evident, îl reprezintă cel dat în cazul morții unui titular de drept, care este pensionarul și asiguratul (obligatoriu sau facultativ) în sistemul public de pensii.
Precizăm că în categoria asiguraților obligatoriu în sistemul public intră persoanele care lucrează pe bază de contract de muncă, cele care realizează venituri similare celor asimilate salariilor, funcționarii publici, cei care își desfășoară activitatea în funcții elective ori sunt numiți în cadrul autorității executive, legislative sau judecătorești, pe durata mandatului, precum și membrii cooperatori dintr-o organizație a cooperației meșteșugărești și șomerii cu indemnizație de șomaj.
Tot în această categorie intră persoanele care obțin venituri din activități independente și/sau drepturi de proprietate intelectuală și prestatorii casnici, care datorează contribuția la pensie, conform legii. Lor li se adaugă persoanele care, facultativ, au încheiat direct cu CJP un contract de asigurare.
Dreptul cuvenit se achită unui membru al familiei (soțul supraviețuitor, părintele, copilul sau orice altă persoană) pensionarului sau al asiguratului decedat, care face dovada suportării cheltuielilor cu înmormântarea. Aceeași lege prevede și că asiguratul și pensionarul au dreptul la ajutor de deces în situația în care le-a murit un membru de familie care nu cotiza la sistemul public de pensii ori nu era pensionar.
Membri de familie sunt considerați soțul, copiii proprii, cei adoptați, aflați în plasament familial ori încredințați spre creștere și educare, în vârstă de până la 18 ani, ori dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși 26 ani, precum și părinții și bunicii.
În cazul decesului copilului cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 ani, care nu se află în continuarea studiilor, ajutorul de deces se acordă dacă el și-a pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani. Dovada pierderii capacității de muncă se face cu un act medical emis sau vizat de un medic expert al asigurărilor sociale, act care trebuie să ateste cauza ce l-a făcut inapt pe tânărul decedat și data ivirii invalidității.
Dacă este vorba despre decesul unui pensionar sau al unui asigurat, ajutorul va fi în cuantumul salariului mediu brut pe economie din anul respectiv. Pentru anul 2024 este în valoare de 7.567 lei. În cazul decesului unui membru de familie a pensionarului sau a asiguratului, ajutorul va fi în cuantum de jumătate din salariul mediu brut, respectiv de 3.784 lei.
Plata ajutorului de deces se face de către CJP Bacău în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare. În acest termen nu se iau în calcul prima și ultima zi. Dacă aceasta este o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până la sfârșitul celei lucrătoare care urmează.
Ajutorul de înmormântare se achită în baza cererii, a certificatului de deces (original și copie), a cărții de identitate a solicitantului (original și copie), a documentelor de stare civilă din care să rezulte că el este rudă cu decedatul, a dovezii suportării cheltuielilor (factură fiscală, bon fiscal etc.) și a altor acte, după caz.
Dacă vorbim despre decesul unui membru de familie în vârstă de 18-26 ani, trebuie o adeverință că el urma o formă de învățământ, sau, după caz, actul medical de la medicul expert, menționat mai sus, că și-a pierdut capacitatea de muncă.
Ajutorul de deces poate fi solicitat în termenul general de prescripție prevăzut de lege, adică în 3 ani, calculați de la data emiterii certificatului de deces. Suma alocată pentru acest drept nu este deloc de neglijat. Anul trecut, CJP Bacău a achitat 6.438 ajutoare de deces, în valoare totală de 46.582.688 lei. În 2024, până la 31 august, au fost plătite 4.811 ajutoare, în valoare totală de 35.145.711 lei.