– Compania AEROSTAR sărbătorește, pe 17 aprilie, domnule președinte, 65 de ani de la înființarea întreprinderii pe structura căreia a fost creată. Pentru un om, dar și pentru o întreprindere, 65 de ani înseamnă deja vârsta senioratului, a experienței venerabile. Pentru o societate comercială, însă, lucrurile pot sta oarecum altfel, dacă ea ține permanent cont de modernizare, de înnoire. Iar AEROSTAR merge pe un astfel de drum și este tot mai ancorată în prezent, dar și în viitor. Ce evenimente au definit evoluția acestei companii, în cei 65 de ani?
– AEROSTAR de astăzi este succesoarea Uzinei de Reparații Avioane (URA). A fost înființată prin Hotarârea Consiliului de Miniștri 1165, care poartă data „17 aprilie 1953, București”. De-a lungul anilor, societatea a avut denumirile succesive URA, IRAv (Întreprinderea de Reparații Avioane), IAv (Întreprinderea de Avioane), iar din anul 1991 a fost înregistrată ca societate pe acțiuni cu capital integral de stat, cu denumirea actuală AEROSTAR S.A. Acțiunile AEROSTAR sunt tranzacționate la Bursa de Valori București încă din anul 1998, cu indicatorul bursier ARS. Din anul 2000 este societate cu capital integral privat.
Nu sunt puține evenimentele din istoria societății, iar pentru că AEROSTAR înseamnă în primul rând industrie-producție, acestea sunt reparații și modernizări de mii de avioane, motoare și echipamente militare, realizarea prototipului IAR-93, primul avion de luptă românesc de după Al Doilea Război Mondial, fabricația a peste 1.900 de avioane de școală și antrenament IAK-52, predarea la client a peste 700 de sisteme de artilerie din categoria lansatoarelor de 122 mm, dar și, de exemplu, realizarea prototipului pentru primul radar naval românesc. Numele AEROSTAR este legat și de modernizarea MiG-21 Lancer, de demonstratorul tehnologic modernizat MiG-29 Sniper sau a obuzierului ATROM de 155mm/52 calibre, de integrarea sistemului național de identificare amic-inamic și realizarea sistemului integrat de artilerie, toate aceste programe fiind realizate la standarde de compatibilitate și de interoperabilitate NATO.
Mai puțin știut este că mai toate avioanele Airbus care zboară astăzi în lume au și piese și echipamente realizate la AEROSTAR. Milioane de piese și componente de aviație civilă fabricate de noi se regăsesc pe avioanele care zboară în întreaga lume.
Baza de întreținere pentru avioane civile Boeing 737 și Airbus 320 de la AEROSTAR este numărul unu în România și în această parte a Europei.
În prezent, AEROSTAR este o puternică bază industrială în domeniul aviației și apărării, cu principalele linii de afaceri în domeniul fabricației de produse de aviație, în întreținerea de avioane comerciale și în domeniul sistemelor pentru apărare: aero, terestre și navale.
– Strategia de dezvoltare pentru perioada 2011-2015 era „expansiunea selectivă”, prin care prioritate aveau grupele de produse cu profitabilitate bună și risc relativ redus, respectiv piese, aerostructuri și subansamble de aviație, mentenanța pentru avioane civile, hidraulica de aviație și sistemele defensive terestre. Astfel, ponderea domeniului aeronautic în cifra de afaceri era văzută la 70% din total, cu o dublare a vânzărilor, din care peste 75% îl reprezenta exportul. Ce strategie se aplică acum și cu ce targeturi?
– Strategia de creștere și dezvoltare aplicată de AEROSTAR se încadrează în tendințele specifice domeniului aviație și apărare la scară globală. Corelarea sinergică a liniilor noastre de afaceri potenţează capacitatea de acțiune pe piață și susține puterea noastră de integrare a unor afaceri complexe. Creșterea pe care o vizăm este în domeniul afacerilor care au o tradiție tehnologică consolidată în domeniile de expertiză ale AEROSTAR; acestea sunt conform Misiunii companiei și au o perspectivă de continuitate și dezvoltare pe termen mediu și lung. AEROSTAR a demarat mai multe proiecte care au în vedere înlocuirea unor produse și servicii din domeniul apărării cu produse și servicii din generația actuală a tehnologiilor din domeniul apărării. Aceste proiecte sunt foarte importante pentru completarea ciclului de transformare și retehnologizare demarat în societate după anul 2000. Dar, să vorbim pe cifre concrete: anul trecut 93% din vânzări au fost în domeniul aeronautic, iar obiectivul este ca exportul să reprezinte peste 80% din vânzările societății.
Vom intensifica acțiunile de modernizare, vom continua transformările. În rândul provocărilor nu trebuie să ignorăm schimbările profunde generate de noua etapă a revoluției industriale. Transformarea digitală a companiei este un proiect în curs.
– Cum este susținută la AEROSTAR deviza „Performanță prin profesionalism”?
– Calitate, livrări la timp, încadrarea în costuri. Este simplu și clar și înseamnă muncă și competitivitate.
– Care este, în prezent, imaginea AEROSTAR în industria aeronautică mondială? Dar în țară? Cine sunt principalii parteneri ai ei? Parteneriatele cu producătorii străini de echipamente militare, precum Raytheon sau Lokheed, o vor impune și mai mult?
– AEROSTAR este un furnizor recunoscut și apreciat în industria aeronautică mondială. După ce în anul 2016 a fost desemnată furnizorul anului de către GKN Aerospace ca urmare a contribuției în fabricația subansamblelor de aripă pentru avioanele Airbus 320, în 2017 AEROSTAR a primit premiul Airbus pentru parteneriat în domeniul fabricației de piese și componente cu ocazia conferinței furnizorilor „Airbus Group Detail Parts Suppliers Conference” pentru performanța realizată, evidențiind aprecierea din partea Airbus pentru suportul acordat de AEROSTAR la succesele programelor Airbus.
De asemenea, în 2017 AEROSTAR a fost desemnată furnizorul anului de către SAFRAN Landing Systems (Messier ‐ Bugatti ‐ Dowty) cu ocazia întâlnirii anuale „Ziua Calității”, organizată cu furnizorii evidențiați pentru performanță în domeniul calității și livrării la termen, ca și pentru capacitatea de inovare și de a susține activitățile Safran.
Clienții noștri sunt partenerii noștri. Aceste premii din partea clienților ne motivează să continuăm pe această linie, să acționăm în continuare pe linia modernizării și a îmbunătățirii activităților noastre.
Parteneriatul cu Lockheed Martin sau cu Raytheon – pentru a relua doar două nume dintre partenerii noștri de afaceri – ne mobilizează să acționăm astfel încât să realizăm cu succes programele din România și să asigurăm pentru Armata Română cele mai bune servicii și suport, așa cum este prevăzut în Misiunea noastră.
– Un capital important al AEROSTAR sunt oamenii, renumiți pentru profesionalismul lor. Ce face compania pentru refacerea și dezvoltarea acestui capital?
– Vârsta medie a salariaților noștri este de 45 de ani. În mare parte vechile generații au fost înlocuite, dar deviza rămâne. Politica stabilită la nivelul conducerii este clară: Creşterea afacerii înseamnă să „creştem” oameni cu expertiză.
– Construiți, în prezent, un nou hangar pentru mentenanță la avioanele mari în Iași. Este un prim pas spre extinderea teritorială a activității sau doar o necesitate tehnologică?
– Este un prim pas. AEROSTAR a pus la Iași bazele viitorului Centru de mentenanță avioane civile – prima dezvoltare în afara sediului principal. La acest sediu secundar, AEROSTAR va desfășura activități în domeniul întreținerii de avioane civile Boeing 737 și Airbus 320.
– Domnule președinte, vă mulțumim pentru interviul acordat în exclusivitate ziarului Deșteptarea și îi urăm companiei AEROSTAR „La mulți ani!”