Aleșii județeni s-au întâlnit, joi, 27 mai, într-o ședință maraton. Un punct important pe ordinea de zi a fost cel legat de Planul Urbanistic Zonal, ce are ca obiect dezvoltarea Aeroportului Internațional „George Enescu”.
Primul punct de pe ordinea de zi suspus votului, fiind, de departe, și unul dintre cele mai importante pentru întreaga comunitate județeană și zonală, a fost cel legat de Planul Urbanistic Zonal, ce are ca obiect dezvoltarea Aeroportului Internațional „George Enescu”. „Având în vedere traficul existent de pasageri și potențialul de creștere a acestuia, într-un ritm alert, mai mare decât creșterea traficului de pasageri la nivel național, se impunea realizarea unor investiții care să asigure modernizarea și creșterea standardelor serviciilor oferite”, se arată în documentul de aprobare a proiectului. Prin acest PUZ, se vor stabili reglementările de urbanism și planul de acțiuni care vor trebui aplicate în utilizarea terenurilor și construcțiilor din această zonă. Practic, alături de celelalte investiții deja finalizate (construirea noului terminal pasageri, a unui nou turn de control, a parcării ș.a., precum și modernizarea pistei de decolare/aterizare sau modernizarea străzii Aeroportului etc), se urmărește dezvoltarea zonei adiacente, inclusiv prin amenjarea unei autogări, cu peroane acoperite, săli de așteptare, lifturi pentru preluarea pasagerilor, precum și edificarea unor diverse construcții comerciale care pot potența și mai mult calitatea zonei.
„Un proiect foarte complex, foarte special, fiind vorba de dezvoltarea aeroportului astfel încât să aibă capacitatea de trafic de până la 1,4 milioane de călători pe an. În plus, vorbim de transformarea aeroportului într-un terminal cu funcțiuni multiple, un fel de centru intermodal care să permită conexarea mai multor sisteme de transport, în special cel pe calea ferată și cel rutier care ar fi trebui să se dezvolte și să funcționeze în condiții mai bune decât avem acum. Asta pentru că se mizează pe un aport substanțial din partea celor care vor utiliza acest aeroport, venind și plecând pe roți”, a arătat arhitectul Sorin Gabrea, reprezentantul asocierii de firme care a realizat PUZ-ul.
Străpungere, cu patru benzi, între strada Aeroportului și Calea dr. Alexandru Șafran
Beneficiind de o poziție excelentă care permite realizarea unei legături atât cu nordul Moldovei, dar mai ales cu Transilvania, aeroportul băcăuan poate deveni un pol urban secundar, un punct de atracție pe harta Bacăului, care să aibă și o pondere în funcționalitatea orașului, astfel încât să ducă la degrevarea zonei centrale a Bacăului (mai mult decât o face deja centura ocolitoare), încă supraaglomerată. În acest sens, se propune, printre altele, dezvoltarea și dimensionarea punctului de contact al aeroportului cu orașul. Practic, în completarea proiectului deja finalizat, de modernizare a Străzii Aeroportului, planul urbanistic zonal prevede realizarea unei străpungeri, cu patru benzi, între drumul de acces spre aeroport și Calea dr. Alexandru Șafran, astfel încât să fie preluat traficul de pe Calea Republicii, deblocând intrarea dinspre sud a Bacăului și facilitând accesul spre Onești, Moinești, Roman etc. Proiectul va fi derulat în asociere cu primăria Bacăului, fiind finanțat de CJ, în procent de 95%, iar diferența de muncipalitate.
„Se permite astfel preluarea unui trafic important, mai cu seamă pe relația cu Transilvania, pentru că se apreciază că o bună parte dintre cei 1,4 milioane de călători vor veni din Harghita, Covasna, Bistrița”, a mai adăugat arh. Sorin Gabrea. Referindu-se la obținerea avizelor pentru realizarea străpungerii Al. Șafran, Gabrea a arătat că piedicile cele mai mari le-a avut din partea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași și a Autorității Aeronautice Civile Române, organisme care au dovedit „o birocrație înspăimântătoare”, împingând termenul de eliberare a unor documente la un an de zile. „«Instituția avizului» a devenit mult mai complicată decât realizarea unui proiect în sine. Așa că, la viitorul «Cod al Urbanismului», vom propune ca instituțiile care acum dau avize să treacă la treabă, avizele să nu mai fie un privilegiu, ci o obligație publică”, a punctat arh. Gabrea.
Pasaj rutier superior, la intersecția URA
Cert este că viitoarea porțiune de stradă Șafran va permite inclusiv alocarea unor sisteme de transport public, odată cu reluarea și, mai ales, dezvoltarea traficului pe aeroportul din Bacău. În plus, prin zona celor două peroane care vor fi amenajate în vecinătatea aeroportului, se va permite accesul direct la terminalul de pasageri, putând fi folosită și ca un punct de descărcare a marfii ce va adusă de sistemul de transport aerian. „Peste tot în lume, aeroportul este un punct de atracție și, în jurul lui, se amplasează industrii de înaltă performanță tehnologică. E păcat ca zona asta să se irosească cu vulcanizări sau cu tâmplărie ori crescătorii de oi. Semnalăm faptul că există un potențial economic ridicat care rămâne să fie înțelept fructificat în planuri succesive”, a mai adăugat arh. Sorin Gabrea.
Nu în ultimul rând, se mai propune ducerea actualei părcări de la aeroport în subteran, în locul acesteia amenajându-se un spațiu de atracție pentru băcăuani și pentru pasagerii străini de oraș, precum și un pasaj rutier superior, la actuala intersecție de la Aeroport, pe direcția Căii Republicii. Prin acest ultim proiect, pe lângă fluientizarea traficului, se vor îmbunătăți condițiile de trecere prin intersecție, prin eliminarea punctelor de conflict. Proiectul PUZ-ului a fost adoptat.