29 noiembrie 2024

Aeroport de 45 de milioane de euro

Unul dintre proiectele cele mai importante pentru Consiliul Judetean (CJ) Bacau a fost modernizarea aeroportului. In prezent, pista din Bacau are un indice de portanta 19, fata de 60, minimum acceptat in Europa. In 2008, conducerea CJ, prin persoana presedintelui Dragos Benea, a decis sa apeleze la specialisti: rolul acestora era sa realizeze un studiu de impact, care sa arate daca Aeroportul Bacau merita sau nu sa beneficieze de investitii, sa gaseasca un investitor si, ulterior, sa stabileasca cele mai bune solutii, din punct de vedere juridic si comercial.

Redevente de 500.000 euro



Pentru toate acestea, CJ urma sa plateasca 5 miliarde de lei vechi. S-a angajat sa preia raspunderea concesionarii aeroportului consortiul de consultanta Deloitte, Iptana, Bostina &amp asociatii. Investitorul pe care l-a gasit si l-a convins, in 2008, este compania Blue Air. Pe 19 ianuarie 2009, a fost semnat contractul de concesionare pe 34 de ani, care obliga Blue Air sa faca investitii de 45 de milioane euro in primele 30 de luni si sa plateasca CJ redevente de 500.000 de euro pe an. Contractul a intrat in vigoare pe 19 iulie, cand urma sa fie semnat acordul final, care era conditionat de indeplinirea unor clauze precedente. Intre conditii, cea mai importanta era constituirea unui cont de garantii, in care Blue Air trebuia sa depuna, esalonat, o suma egala cu valoare investitiilor pe care era obligata sa le realizeze. In acest fel, Deloitte, Iptana, Bostina &amp asociatii erau sigure ca Blue Air are ce investi in aeroport. Blue Air a depus banii, dar din acelasi cont a platit unele lucrari efectuate la pista. Situatia creata a declansat un conflict, iar acordul final nu s-a mai semnat in iulie 2009.

Opozitia a venit, in primul rand, din partea consultantilor. Numarul pasagerilor a crescut in 2009, dar in rest lucrurile nu au mers chiar bine. In 12 luni, aeroportul a schimbat trei directori interimari: Radu Bondar, Mihai Staicu, Maria Munteanu, si s-a ajuns in contencios. In final, tot cu sprijinul consortiului de consultanta, neintelegerile s-au rezolvat amiabil.

1 milion de pasageri in 10 ani

Pe 6 ianuarie 2010, Blue Air a reconstituit garantia. Pe 27 ianuarie, Oana Chelaru (foto mic), care castigase postul de director general prin concurs, a semnat acordul final pentru concesionarea Aeroportului International „George Enescu”. O saptamana mai tarziu, Blue Air a organizat o conferinta de presa in Bacau pentru a-si prezenta intentiile, precum si pe directorul firmei Blue Aero, infiintata special pentru a administra aeroportul din Bacau. Au fost prezenti toti cei implicati in acest mare proiect, mai putin Dragos Benea: directori si specialisti de la Blue Air, Deloitte, Iptana, Bostina &amp asociatii, RA Aeroportul International „G. Enescu” etc.

[ad#stire] CJ Bacau a fost reprezentat de Oana Chelaru. „Ma aflu intr-o postura inedita. Dupa ce am realizat partea mea, in calitate de consilier judetean, la acest demers, acum, ca director general, voi urmari derularea contractului. Ce dorim noi, Regia, este ca sa se realizeze integrarea graduala a judetului nostru in marea familie europeana”, a declarat ea, aratand ca turismul e o veriga importanta in dezvoltarea economica a Bacaului. Adrian Ionascu, director general al Blue Air, a prezentat planul de investitii al companiei: o pista de 2500 m lungime si 75 m latime, cu capacitatea portanta 61, de pe care vor putea decola avioane din toata gama Boeing si alte aparate grele, un terminal nou, care va permite un flux de 450 pasageri etc. Lucrarile de modernizare vor costa 45 de milioane de euro si vor dura 30 de luni, perioada in care traficul aerian nu va fi oprit. Blue Air spera ca in 10 ani, cand se va ajunge la un milion de pasageri pe an, sa-si amortizeze cheltuielile.

Silvia Patrascanu



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014