Romeo Andrieș. Buhușean. Are sufletul lipit de cugetarea filosofică, a finalizat studii grozave de Drept, este întreprinzător/manager de succes în domeniul construcțiilor. Ar fi greu să-i zămislești un portret. Este o personalitate atipică în care se zvârcolesc proiecte care au ca vedetă pragmatismul și ademenitorul hobby. Are o frumoasă vârstă de tânăr care privește nostalgic spre adolescență. Poate că de aceea nu l-au părăsit niciodată provocările. Dacă ar fi să croiești democrația după visele sale, zău c-ai fi tentat să zici că… (aproape) trăim în cea mai bună dintre lumile posibile, așa cum credea optimistul Leibniz…
Managerul de sport extrem
Manager al firmei Roan Invest S.R.L., Romeo Andrieș își face timp și pentru a sta la sfat de taină cu ofurile speciale ale elevatului său spirit. Este locuit de pasiunea lecturii. Citește selectiv; ceea ce merită.
Un alt hobby al său a devenit frumoasă poveste și i-a molipsit chiar și pe mulți automobiliști occidentali. El este cel care a inițiat și gestionează aventurile competiției internaționale „Trofeul «Dacii Liberi»”, care-și are teatrul de manifestare în decorul mirific al sihăstriilor de la Slănic Moldova. Concurenții, piloți cu mașini 4×4 ( puternice și modificate), sosesc mereu din toată țara, dar și din civilizații cu tradiție în acest domeniu: Belgia, Olanda, Siria… Anul acesta vor sosi și concurenții din Republica Moldova. Anul trecut, la ultima competiție au participat 68 de mașini la întrecere. Partenerii-sponsori, de-a toarta cu „Roan Invest”- firme precum „Auto Ok” Onești, „Popas” Bacău, „Nexxon” Tg. Secuiesc, „Lox Invest” Bacău – au un rol esențial în asigurarea succesului competiției. Asocierea cu alți mari împătimiți ai acestui sport extrem – „Club Offroad Dacii Liberi” Bacău și „Club Offroad” Vaslui – este temeiul unei alte garanții pentru succes. Federația Română de Automobilism Sportiv și Comisia Națională de Off Road privesc, firește, cu simpatie această competiție care, la nivel național, după numai trei ediții, se află pe locul al doilea în topul național al celor mai bune etape de Offroad. Să nu uităm de farmecul pe care-l picură elevat în competiție Batalionul 498 de Parașutiști și Batalionul 631 Tancuri Bacău.
Un paradox: adrenalină maximă și… relaxare
Pădure, teren accidentat, codru secular, istorie, adrenalină maximă… Ce concurs! Este singurul concurs de acest gen care are și probe de noapte („Noaptea Nemirei”). „Am dorit să arătăm minunățiile naturii și posesorilor de mașini 4×4 care nu sunt echipate pentru competiții. Ne-am gândit să le dăm și lor șansa de a-și face povestea, de a o căuta pe Nemira, mai ales… Noaptea! Am organizat, astfel, o Clasă Adventure”, spune Romeo Andrieș. Există și Clasa Hobby (la care se poate înscrie orice posesor de mașină cu tracțiune 4×4), precum și clasa Ladies Ride („Doamnele conduc mașina printre jaloane și benzi! Interzis cardiacilor!”). Ce concurs! Patru zile de frumoasă nebunie căutată cu lumânarea! Patru zile de sfidare a pericolului, a primejdiilor care stau, pândind hulpav, la tot pasul! Director de concurs, Romeo Andrieș… Se filmează. Partenerul media alocă o oră și jumătate evenimentului. Nu lipsesc alte televiziuni importante sau ziarele… Anul acesta, ediția a IV-a a competiției va avea loc în perioada 24-27 mai.
Șoaptele Naturii și ale Istoriei
Dar competiția aceasta a sfidării pericolelor are și alte nuanțe care ajută sufletul să se simtă ca la el acasă. Colecționar (și) de trofee ale curselor automobilistice pe teren accidentat, Romeo Andrieș este sensibil la șoaptele Naturii și ale Istoriei. ,,Șoapte” care se fac puternic auzite în arealul concursului delimitat de Pasul Oituz, munții Nemirei, lacul Poiana Uzului și Munții Berzunți… Atunci când, cu migală și responsabilitate, stabilește traseele de concurs, privirile îi sunt mereu răpite de zămisliri minunate ale naturii. Apele năvalnice ale muntelui sculptează de multe ori, în piatră, veritabile opere artistice pe lângă care el nu poate trece fără a le admira. Mai mult, pe unele dintre acestea le adaugă colecțiilor sale. Atunci când Istoria îl ademenește cu șoaptele sale grave, aproape că uită de concurs… În zonele Dogărie, La Sondă, sau Cucu-Vârful Cireș, Istoria trăiește cu lacrima în cumpănă. Linii de fortificații, cazemate, tranșee, drumuri militare acoperite de timp, muniție expirată, oase de ostași… O zonă de apărare, de rezistență eroică… O parte a Istoriei vii a Primului Război Mondial. În vitrina biroului său, pe lângă trofeele competiției și „operele artistice” create în piatră de către natură, Romeo Andrieș păstrează obuze de tun, grenade antitanc, obuze de mortiere, potcoave de cai „înrolați” în armată, o lopată Viesserman, un bidon metalic pentru apă… Firește, nu există niciun pericol de explozie. Toate au fost găsite golite de năpasta explozivă. Sunt de-ale soldaților români și nemți.
De ce suntem surzi la șoaptele Istoriei?
Într-o țară ca Scoția, dacă găsește cineva o amărâtă halebardă ruginită, zămislește în jurul ei o poveste istorică și apoi înalță un muzeu asaltat de turiști. De ce, întreabă Romeo Andrieș, nu ne cucerește și nouă sufletul Istoria? De ce nu-i invităm aici pe elevi, pentru a le preda istoria adevărată? De ce nu organizăm în acest decor istoric tabere de cercetare pentru elevi și studenți? De ce nu investim în conservarea tezaurului marilor noastre dureri și izbânzi de neam? De ce?… Împreună cu un prieten, intenționează să realizeze, în format electronic… online, o hartă a câtorva dintre locurile noastre istorice de suflet, altele decât cele pe care oficialii nației cred că sunt alfa și omega ființării nației noastre. Până atunci, cine știe: poate că cineva cu ajutorul banilor publici ar reuși să promoveze valorile noastre autentice, pentru a asculta oftatul sublim al istoriei noastre.
„Aici, spune poematic interlocutorul nostru, poți alege să retrăiești legende! Poți alege să retrăiești legenda Cneazului Farcu și a Nemirei, poți să calci pe aceleași poteci ascunse pe care au călcat viteji și zmei, poți căuta apele Ciungetului sau comorile ascunse, în neguri nepătrunse de ochi de om, de către zeii străvechi. Adică te poți împrieteni cu Istoria și Natura”.