20 octombrie 2024
ActualitateAdministratia locala a transformat Bacaul intr-o imensa autogara / Haos in transportul...

Administratia locala a transformat Bacaul intr-o imensa autogara / Haos in transportul public

Transportul public in municipiul Bacau nu este o prioritate pentru Primaria Bacau. Zeci de societati care au licenta doar pentru transportul judetean incalca caietul de sarcini si autorizatiile acordate. SC Transport Public SA Bacau a facut plangere la ARR. In timp ce societatea de transport public local face investitii de milioane de dolari in modernizarea transportului prin achizitionarea de autobuze moderne, acorda reduceri si gratuitati la mii de bacauani, mai multe societati care detin un autobuz sau doua beneficiaza de sprijinul administratiei locale si sunt protejate in incalcarea licentei si autorizatiilor de transport. Bacaul este un caz singular in tara, cu sapte autogari. Unii investesc, altii profita si castiga miliarde de lei.

A fost mai demult ordine in transportul public local si in cel judetean. SC Transport Public desfasura activitate de transport in municipiul Bacau, cu trasee fixe, caiet de sarcini si concesionarea traseelor si a statiilor. Avea orar afisat si toate aprobarile Consiliului Local. De-a lungul anilor a investit milioane de dolari pentru imbunatatirea parcului auto, prin achizitionarea unor autobuze noi, pentru ca bacauanii sa circule in conditii demne si confort la nivelul unui oras modern. Transportul judetean, interjudetean si special era reglementat de ARR si alte decizii ale ministerului de resort. De mai bine de doi ani, prin decizii luate in pripa si, spun specialistii, multe dintre ele cu o oarecare incarcatura politica, orasul a fost tranformat intr-o imensa autogara. Acesta ar un prim aspect. Al doilea se refera la faptul ca mai multe societati de transport care au primit licenta si autorizatii de transport judetean nu respecta legislatia in vigoare si, mai ales, autorizarile ARR, suprapunandu-se zilnic si pe mai multe trasee cu Transport Public. Oricine poate constata starea tehnica a acestor autobuze: geamuri sparte, usi care nu se inchid, mizerie si poluare. „Sesizarea noastra nu este singulara. In ultimii ani am spus mereu ca SC Transport Public este subminata de alte interese decat cele economice. Noi ne respectam intocmai licenta, autorizatiile, concesionarile, platim sume imense la Primarie, acordam reduceri si gratuitati, insa dorim sa fim tratati in conformitate cu legislatia in vigoare si cu hotararile CL. Noi nu cerem mai mult. Am spus-o mereu”, ne-a declarat Neculai Sutu, director general al SC Transport Public SA Bacau.



ARR pune piciorul in pragul autobuzelor

Situatia creata a fost adusa la cunostinta administratiei locale in nenumarate randuri, au si mai sunt pe rol diferite procese intre Transport Public Bacau si Asociatia AOTPP, formata din mai multe societati de transport. Cu toate ca Transport Public a avut castig de cauza in toate aceste procese, AOTPP, dar si alte societatI, continua sa sfideze instantele si prevederile legale care reglementeaza aceasta activitate. O noua interpelare a SC Transport Public catre Agentia Bacau a Autoritatii de Reglementare Rutiera, prin care se invoca nerespectarea licentelor, a caietului de sarcini si a autorizatiilor de transport de catre unele societati care deservesc trasee judetene, cum ar fi Bacau – Nicolae Balcescu, Bacau – Trebes, Bacau – Buhusi sau Bacau – Sascut si spre Hemeiusi a condus la convocarea de catre ARR a unei intalniri a tuturor acestor societati si discutarea pe articole si texte a OUG 109/2005, cat si a normelor de aplicare, aprobate prin ordin al ministrului. Costica Trofor, seful interimar al Agentiei Bacau a ARR ne-a declarat: „A fost o intalnire de lucru. Am discutat cu fiecare unele prevederi din aceasta ordonanta, dar si o parte din reclamatiile SC Transport Public Bacau. In principal, aceasta societate reclama faptul ca societatile care au licenta pentru trasportul judetean incalca caietul de sarcini, traseele, stationand si in statiile aflate in concesionare de societatea locala. Pentru reglementarea acestei situatii, nu numai ARR trebuie sa intervina, de aceea am luat legatura cu Primaria Bacau, Politia Municipiului, Politia Primariei si Politia Judetului, dar si cu Prefectura Bacau. Trebuie facut ordine si noi avem sarcini precise, cine nu se conformeaza, poate fi pasibil de amenzi, retragerea licentei etc. Formal i-am rugat sa ia la cunostinta prin semnatura, insa o societate si o asociatie au refuzat sa semneze, motivand ca trebuie sa se mai consulte cu juristii si avocatii. Este dreptul lor, numai ca legea este lege pentru toti”.

Viceprimarul Scripat se lauda ca vrea sa faca ordine

Viceprimarul Constantin Scripat cunoaste problema transportului in municipiul Bacau. „Situatia a devenit aproape insuportabila. S-a dat o hotarare de Consiliu, pe care nu o discut, insa va trebui sa analizam mai atent situatia creata in Bacau. Orasul a devenit o autogara imensa, s-au eliberat autorizatii de capat de linie de la Gara, de la casa de Cultura, de la Piata Centrala, de la Autogara, nici nu mai stim de unde pleaca diferite autobuze. Este o situatie reala faptul ca autobuzele unor societati de transport pe trasee judetene se suprapun cu cele ale SC Transport Public, opresc si preiau/iau calatori din aceste statii, ceea ce nu este inscris in caietul de sarcini. Fiecare isi prezinta punctul de vedere, insa va trebui sa reanalizam unele hotarari, sa facem ordine. Acest lucru este de urgenta intai. In acelasi timp, trebuie sa asiguram si conditiile optime pentru SC Transport Public care a castigat licitatiile, plateste concesionarea, alte impozite catre Primarie, acorda gratuitati si reduceri pentru mii de bacauani cu venituri mici si foarte mici. De aceea, voi propune, dupa discutia cu toti cei implicati, o noua analiza in Consiliul Local”.

Autogara are disponibila o capacitate dubla

ARR a solicitat SC Bistrita SA sa-i comunice capacitatea disponibila pentru preluarea unor servicii de trafic. Raspunsul a fost prompt: cu o planificare riguroasa, 50 la suta din capacitate poate fi pusa la dispozitia altor societati. In acest fel ar disparea aglomeratia de pe arterele principale ale orasului. Pot fi folosite variantele ocolitoare, Milcov, Garii, Republicii, cu respectarea caietului de sarcini. In Bacau este o situatie care nu se mai intalneste nicaieri in tara. Societatile care fac parte din Asociatia 319 Iasi (mai cunoscuta ca AOTPP) invoca motive subiective pentru nerespectarea caietului de sarcini. Relu Mardare, director executiv adjunct al Politiei Primariei este de parere ca transportul de calatori in municipiul Bacau trebuie reglementat clar. „Noi avem atributiuni in acest sens. Facem controale tematice, intervenim pe trasee si am observat numeroase incalcari ale legii. Am dat avertismente, am dat amenzi, si nu sunt mici, cea mai mica este de 10 milioane de lei. Noi avem competente doar in circuitul static. Nu putem opri mijloacele de transport in miscare doar in statii. Am propus Consiliului Local actualizarea si aprobarea Planului de siguranta rutiera. Suntem convinsi ca numai in acest mod vom reusi, toti cei cu raspunderi, sa facem ordine in transportul rutier local si judetean, mai ales ca se inregistreaza destul de multe accidente, in care autori sunt soferi de la societatile aflate in trafic”, ne-a mai spus Relu Mardare.
In acest caz, comentariile sunt de prisos. Exista legi, exista licitatii, caiete de sarcini. In toata aceasta degringolada, intervine si transportul international. Diferite societati si-au stabilit capete de linie pe unde au gandit. Poti pleca in Italia de la Parcul Trandafirilor, din Razboieni, de la Casa Casatoriilor, din Gara si Autogara. Din sondajele noastre a rezultat concluzia ca este prea mult si municipalitatea trebuie sa faca ordine, indiferent de opinii, preferinte si optiuni politice.Scris de Gheorghe BALTATESCU



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img