În ediția din 17 ianuarie 1973, ziarul Steagul Roșu relata un incident neobișnuit petrecut la Liceul Pedagogic, care a stârnit o amplă dezbatere în comunitatea școlară. Trei elevi aflați în pragul absolvirii, au fost exmatriculați pentru comportament inadecvat și încălcarea regulamentului școlar.
O noapte care a schimbat cursul anului școlar
Conform relatării, incidentul a avut loc pe parcursul unei nopți, când cei trei elevi, după ce au consumat băuturi alcoolice într-un restaurant local, s-au întors la internatul școlii. Nevrând să se oprească aici, aceștia au pătruns în incinta internatului fetelor, unde au trezit o colegă pentru a-i ura „somn ușor”. Acțiunile lor au provocat dezordine și au deranjat ordinea internatului. Ulterior, chefliii s-au refugiat în dormitorul băieților, toropiți de oboseală și alcool.
Reacția școlii și măsurile disciplinare
Dimineața următoare, vestea incidentului s-a răspândit rapid printre colegi, iar conducerea liceului, alături de dirigintele clasei, a intervenit prompt. Cazul a fost analizat în consiliul profesoral, unde s-au adus în discuție prevederile regulamentului școlar și directivele Ministerului Educației. Printre normele încălcate se numără interdicția de a consuma alcool, de a intra în localuri publice și de a circula pe străzi noaptea.
Consiliul a concluzionat că elevii, deși aproape de absolvire, nu erau pregătiți moral pentru a îndeplini rolul de viitori educatori ai copiilor. Drept urmare, s-a decis exmatricularea lor pentru un an, cu dreptul de a se reînscrie în anul școlar următor.
Un exemplu de „reeducare” în spiritul muncii
Sancțiunea nu s-a limitat la exmatriculare. Pe durata excluderii din școală, la propunerea Comitetului municipal al Uniunii Tineretului Comunist (U.T.C.), elevii au fost angajați ca muncitori pentru a-si petrece anul de exmatriculare în câmpul muncii. Prin această experiență, autoritățile sperau să le insufle valori precum combativitatea, principialitatea și respectul față de norme.
Concluzii și semnificații
Incidentul reflectă severitatea cu care era tratată disciplina școlară în perioada respectivă, dar și perspectiva că procesul educativ nu se limitează la clasă. Prin exmatriculare și reorientare către activități productive, autoritățile școlare și politice ale vremii urmăreau să corecteze comportamentul tinerilor și să-i reintegreze în comunitatea educațională.
Cazul celor trei elevi rămâne un exemplu al măsurilor drastice aplicate în epocă pentru a menține ordinea și conformitatea, subliniind importanța moralității și disciplinei în formarea viitorilor educatori.