Succes îsi doreste oricine, în viata, în dragoste, în profesie, eu însa am sa ma refer la un alt tip de succes, cel din domeniul culturii, pentru ca orice epoca se defineste si prin gusturile artistice ale oamenilor. Coborând în timp, pâna în antichitate, am sa amintesc vorbele unui cunoscut filosof: caracterul unui om poate fi judecat dupa gusturile sale artistice. Mergând mai departe cu rationamentul se poate spune ca si caracterul unei societati ar putea fi astfel definit. O societate care nu acorda atentia si grija cuvenita culturii este una fara caracter. Oamenii au nevoie sa viseze, sa se proiecteze în imaginar, au nevoie de iluziile artei, de minciunile ei frumoase pentru a-si învinge frica, teama de finit, de moarte. Desigur, gusturile, preferintele culturale se schimba de la epoca la epoca, depind de aerul timpului. Astazi nu se mai citeste la fel de mult ca altadata, de pilda, lectura este într-un con de umbra, desi târgurile de carte trezesc în continuare mult interes, preturile mai mici, promotionale ale cartilor având un cuvânt important de spus. Ehei, unde sunt vremurile colectiilor populare, ca „Biblioteca pentru toti”, când luai carti cu câtiva lei. Si unde sunt interminabilele cozi de la librarii, când aparea vreun roman caruia îi mersese buhul? Cât de departe par acum acele vremuri dupa care unii simt o puternica nostalgie! Va mai puteti astazi imagina carti piratate pe piata neagra, cum se întâmpla în anii comunismului sau tirajele de-a dreptul astronomice ale unor aparitii editoriale de succes? Acum internetul îti livreaza tot ce vrei si ce nu vrei. Iar foamea de divertisment a înghitit aproape totul. Furia de a citi a românilor, cât si aceea de a vedea spectacole de teatru în care se strecurase ceva subversiv, sopârle la adresa regimului dictatorial a trecut, pentru ca ea nu era decât un mijloc de evadare, asa cum s-a spus, o încercare de a compensa lipsurile unor existente condamnate la îndoctrinare, la o monotonie ucigatoare. Acum, cel mai des, lumea citeste reclame si etichete. Si nu se mai plânge de plictiseala, pentru ca spectacolul e peste tot, circoteca, mai bine zis, vezi scenele de campanie electorala, foarte colorate, pitoresti, în cunoscutul spirit autohton. Convietuim cu dezastrele, ne-am deprins cu ele, cu degradarea vietii, si nu mai gasim timp pentru lectura, pentru visarea activa. Desi eu cred ca a cauta binele, frumosul, bucuria sunt lucruri constitutive ale fiintei umane. O comunitate evolueaza bine când face alegeri bune în acest sens, când se respecta, când e responsabila, lucida, si nu se lasa manipulata într-un mod primitiv, amagita cu promisiuni care se spulbera în vânt dupa fiecare campanie. Convingerea mea este ca un om politic de succes, de pilda, este într-o permanenta campanie si ca buna-credinta, tenacitatea, ambitia de a înfaptui, realizarile concrete, cheltuirea de sine, punând la bataie pricepere, energie, timp, imaginatie, bani, devotament pentru cetateni si cetate (judet, oras, comuna etc.) sunt trasaturile care ar trebui sa-l caracterizeze. Vom trai si vom vedea ce se va întâmpla dupa aceste alegeri, daca si cum se va schimba viata noastra.
Carmen Mihalache