Entuziasmul cel scurt
Când în septembrie a.c. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (al M.E.C.) a lansat un model de subiect pentru proba scrisă de limba și literatura română la evaluarea națională (clasa a VIII-a), s-a înregistrat un extaz temperat. Profesori, psihopedagogi, părinți, oameni de cultură au apreciat noua formulă de verificare a cunoștințelor și deprinderilor, care în sfârșit punea preț pe comunicarea funcțională și elimina memorarea unor clișee. Eu însumi m-am surprins, într-o emisiune TV, rostind pe silabe eticheta evenimentului: Re-vo-lu-ți-e! Adio locuri „fruntașe” la aplicarea testelor europene, adio învățatul de dragul învățatului!
Bilele albe
Desigur, m-au interesat, în formatul acelui subiect, elementele de limba română și am identificat cerințe de vocabular, fonetică, morfologie, sintaxă (alcătuirea unei fraze). Trei cerințe priveau româna normativă, adică exact ce trebuie pentru a proba scrierea corectă: „Cred că le- _____ (a plăcea, condițional-optativ, prezent) și colegilor […] să descopere peisajele unei lumi _____(fascinantă) și personajele ____ (care) aventuri nu le vor uita”. Se completa cu „ar plăcea”, „fascinante” și „ale căror”. A doua cerință privea exprimarea unui complement direct printr-un clitic pronominal personal: „Citind cartea, mi-au plăcut mai mult ca oricând călătoriile” (răspuns: „Citind-o, mi-au plăcut…”). Ultima impunea corectarea unui text preluat dintr-o postare on-line:
Toate pânzele sus! este un roman scris de Radu Tudoran un prozator pasionat de călătoria pe mare. Romanul este publicat în 1954 dar va fi ecranizat abia după douăzeci de ani (Titlul trebuia pus între ghilimele, după substantivul Tudoran și după numeralul 1954 se impun câte o virgulă, iar la sfârșit, punct. Verbul trebuia adaptat: a fost, în loc de „este”, ceea ce nu mai era o cerință de punctuație.)
Simplificare, adică mutilare
Luni, 2 nov., a fost dată publicității „varianta simplificată” a subiectului. Se credea că va fi redus cantitativ (deși anterior se zvonea că vor fi alocate trei ore, nu două, pentru rezolvare), când de fapt s-a produs un sacrilegiu: româna normativă a fost eliminată total. În locul cerinței de corectare a unui text în care s-au strecurat greșeli de ortografie sau de punctuație (exemplul de mai sus, cu tema „Toate pânzele sus!”), apare o dublă cerință de sintaxă a propoziției: „Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul muzeu să aibă funcția sintactică de complement indirect și un enunț interogativ, în care pronumele interogativ cine să aibă funcția sintactică de nume predicativ. (Răspunsuri posibile: Guvernul acordă muzeului subvenții, respectiv Cine ești tu?)
Adică ne-am întors de unde am plecat.