25 noiembrie 2024

Bancile, bune de plata, in razboiul cu clientii

Bancile comerciale incep sa piarda procesele pe care le-a avut cu Protectia Consumatorilor. Cele mai multe dosare s-au judecat pe Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori.

Insa, dupa modificarea în Parlament a OUG 50/2010, vechea lege a devenit principala cale de atac. Astfel, in Bacau, de la inceputul anului, doua institutii bancare reclamate de clienti la Protectia Consumatorilor si sanctionate de aceasta institutie sunt acum bune de plata.



Un prim caz, expus si intr-una dintre editiile trecute ale cotidianului Desteptarea, este al Volksbank România. Mai exact, banca a fost sanctionata de Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) Bacau pentru ca a transformat alocatia de stat a copilului unui client al bancii în franci elvetieni, in scopul acoperirii ratei lunare neachitate de catre acesta.

In mod evident, clientul a reclamat masura bancii la Protectia Consumatorilor (prin petitia cu nr. 45 PS din data 22.01.2013). Ulterior, pentru practica comerciala incorecta, CJPC Bacau a decis amendarea bancii cu 40.000 de lei.

A urmat contestarea in instanta a masurii contraventionale, proces care a durat mai multe luni si, la finalul caruia, s-a decis respingerea plângerii. Prin urmare, banca trebuie sa se comformeze masurii contraventionale si sa achite amenda.

„În urma demersurilor întreprinse, comisarii CJPC Bacau au retinut ca VOLKSBANK ROMÂNIA S.A. a utilizat o practica comerciala incorecta, deoarece nu a respectat prevederile legale cu privire la alocatia de stat pentru copii, încalcând art. 4 alin. 1 litera a) din L. 363/2007 cu modificarile si completarile ulterioare, fapta ce a atras raspunderea contraventionala”.
Alin Nastasa, sef al Protectiei Consumatorilor Bacau

Un alt caz, din care clientul (tot prin Protectia Consumatorilor) a iesit victorios este cel in care a fost implicata Unicredit Tiriac Bank. Banca a fost reclamata de o clienta careia institutia „a întârziat virarea în aceeasi zi bancara a banilor, reprezentând indemnizatia de cresterea copilului, bani care se aflau virati în conturile bancii”.

Si in acest caz, CJPC Bacau a cercetat reclamatia înregistrata cu nr. 197PS în data 20.03.2013 si a constatat ca „banca Unicredit Tiriac a utilizat o practica comerciala incorecta, deoarece nu a respectat prevederile legale cu privire la alocatia de stat pentru copii încalcând art. 4 alin. 1 litera a) din L. 363/2007 cu modificarile si completarile ulterioare, fapta ce a atras raspunderea contraventionala”.

Prin urmare, institutia bancara a fost amendata cu 5.000 lei, decizie contestata in instanta. La finalul procesului, insa, Unicredit Tiriac a fost nevoita sa se declare invinsa, deciza instantei (hotarârea 148 din 15.04.2014 a Tribunalului Bacau, Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal) ramânând definitiva si irevocabila in favoarea Protectiei Consumatorilor si, in consecinta, a clientului bancii.

La nivel national, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a demarat executarea silita a unei banci care încasat, în mod abuziv, „comisioane de administrare” de la 260 de clienti. Astfel, prin intermediul executorului judecatoresc, banca va trebui sa le restituie clientilor toate sumele colectate fara drept (comision de administrare), in unele cazuri, ajungând la peste 6.000 de euro. Masura se aplica in urma câstigarii, definitive si irevocabile, in instanta a proceselor de catre clientii bancii.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img
- Advertisement -
Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014