Daca Gala STAR este evenimentul teatral al anului, colaborarea regizorului Alexandru Dabija cu Teatrul Bacovia va ramâne – pâna la urmatoarea intâlnire artistica – un punct de referinta in evolutia trupei bacauane.
Teatru in teatru, spectacolul cu piesa “Vârciorova. Carantina.” este un savuros vodevil, care va avea premiera sâmbata, 5 aprilie, de la ora 21,00, in cadrul Galei Star. Asa cum se obisnuieste la marile teatre, dupa una dintre repetitii, reputatul regizor a tinut mortis sa se intâlneasca cu presa, la scena, impreuna cu actorii si echipa tehnica, sa vorbim despre teatru, piesa de pe scena, actori, regizori, concepte, viata, putina politica, un pic despre oras, conducerea teatrului, trupa bacauana. A fost, timp de doua ore, o alta piesa, in care rolul principal a apartinut lui Alexandru Dabija.
“Spectacolul este bazat pe un text de Matei Millo si Vasile Alecsandri, care avea un titlu frumos dar foarte lung «Coana Chirita in carantina, in vagoanele statiei Vârciorova». Matei Millo, care a fost interpretul numarul unu al Chiritei, a primit franciza personajului de la Alecsandri, care i-a dreptul sa scrie niste prostioare, asa le-a numit Millo. A scris niste prostii, pe care le juca in turnee, noi am luat textul, mai bine zis Catalin Stefanescu si Doru Mares si a rezultat aceasta piesa, aproape intr-un act, pe care am urcat-o pe scena. Ada Milea a facut niste cântecele asa cum stie ea, geniala Ada, artistii, cei 13, ii cunoasteti. Va invit la premiera, cum ii invit si bacauani.”
Au urmat intrebarile: Mai cauta spectatorul vodevilul, cum a lucrat cu actorii bacauani, are teatrul din Bacau resurse pentru a sustine asemenea montari, relatia regizor autor, cum apreciaza angajarea artistilor in politica.
Alexandru Dabija:
– “Prostioara” noastra, vodevilul, depaseste cu mult tembelismele de la televiziune;
– Sunt sceptic din fire, si cred ca forma de farsa pe care a capatat-o istoria omenirii in general si mai ales cultura româna in particular, ne caracterizeaza mai mult decât tragedia;
– Ion Creanga este geniul absoult al literaturii române;
– Caragiale, vârful dramaturgiei românesti isi trage seva din Alecsandri, mai mult decât ai crede;
– Ceea ce facem noi, ca si presa, este o zgârietura pe pielea groasa a elefantului. Ceilalti nu ne baga in seama, ne bucuram intre noi, asa;
– Urasc lenea, lenea poporului, lenea moldoveneasca, lenea din Bacau, lenea actorului, lenea mea.
– Comunitatea care isi asuma sa aiba un teatru trebuie sa stie ca o costa multi bani, teatrul nu este o pomana pentru actori;
– Bacaul m-a uimit, are atâtea masini scumpe de mi-a inghetat sângele in vine. De un lux aiuritor;
– Implicarea, la noi, a artistilor in politica arata ca o panarama, de râsul lumii.
Cine esti dumneata, domnule Alexandru Dabija?
Alexandru Dabija (13 februarie 1955). Institutul de Teatru si Film, Bucuresti, Facultatea de Teatru, sectia Regie teatru. Alexandru Dabija a debutat in 1976 la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt, cunoscut in acea vreme drept „cel mai bun teatru din Bucuresti”, cu spectacolul „Rafuiala” de Philip Massinger, obtinând premiul pentru cel mai bun regizor al anului. Din 1991- regizor la Teatrul Odeon, 1991–1994 si 1996–2002 – Director General al Teatrului Odeon. Monteaza inn Bucuresti, dar si la teatre din provincie, abordeaza atât texte clasice, cât si texte din dramaturgia contemporana româna si straina. Obtine numeroase nominalizari si premii (dintre care amintim premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol, 1995, nominalizare UNITER pentru cel mai bun spectacol si cel mai bun regizor, 2008). In prezent i se joaca peste 10 spectacole la teatrele din Bucuresti (Teatrul Odeon, Teatrul Act) si din provincie (Sibiu, Brasov, Piatra-Neamt, Ploiesti).