Exista zone in municipiul Bacau unde Codul Rutier este incalcat zi de zi, ora de ora. Si nu de azi sau de ieri, ci de ani buni. Ne-am documentat mai multe zile, pe mai multe strazi din municipiul Bacau, inainte si dupa ninsorile de la sfârsitul lunii ianuarie, in mai multe intervale orare, cu precadere dimineata, intre orele 7,00 si 8,00, dar si dupa amiaza, in intervalul 15 – 17. Deoarece situatia devine tot mai alarmanta, mai ales in conditii de iarna, este necesara interventia mai eficienta a celor care au atributiuni in aplicarea legislatiei in vigoare.
Bulevardul Unirii, in fata Autogarii, ora 6,50. Trafic aproape normal. Cu fiecare minut care trece, circulatia rutiera capata alte dimensiuni, creste numarul masinilor dinspre Podul Serbanesti spre oras. Pietoni si conducatori auto se grabesc spre locurile de munca, scoala sau Piata. Dupa iesirea din sensul giratoriu, pe banda intâi, in fata Autogarii, sunt parcate si stationate mai multe masini, in special taxiuri, dube de transport persoane, dar si autoturisme personale. Sirul se intinde pâna la intersectia cu Nicu Enea, in fata minimarketului DIA, inclusiv in statia de autobuz, cu toate ca la intrarea pe bulevard este montat un semn de circulatie: Oprirea interzisa, plus semnul de ridicare a masinilor.
Calvarul
Ora 7,10. Circulatia se inteteste, se formeaza un sir de masini pe banda II, de la sensul giratoriu pâna la intersectie. Statia de autobuz este ocupata de taxiuri si masini de aprovizionare cu marfa a magazinelor de pe partea dreapta. O dubita cu sigla unei marci de produse lactate stationeaza in statie mai bine de 15 minute. Autobuzele opresc pe banda a II-a pentru a cobori sau urca calatorii. Normal ca circulatia este obturata. Incepe nebunia: claxoane, semnalizari cu farurile, apostrofari prin geamurile portierelor. Toti se grabesc, numai taximetristii nu dau semne ca ar realiza ce se intâmpla din cauza lor.
Stau pasivi in masini, fumeaza sau vorbesc la telefon. Alti soferi au oprit in statia de autobuz si isi beau cafeaua in fata marketului. Totul este dat peste cap când doua masini ale Salvarii vin dinspre sensul giratoriu. Semnalele acustice si vizuale ingheata traficul, salvarile sunt obligate sa intre pe contrasens, se opreste circulatia si pe sensul dinspre oras. Sirul masinilor pare interminabil, la un moment dat se blocheaza si sensul giratoriu. Incercam o discutie cu un taximetrist: “Ce vreti, bai, unde sa stam, câstigam si noi o bucata de pâine. Avem aprobare pentru stationare. V-ati gasit voi destepti sa faceti ordine!” Trage geamul si pleaca in tromba.
Infernul alb
Am fost prezenti in zona Autogarii si la Piata Sud trei zile, 13, 14 si 21 ianuarie, revenind dupa ce a nins zdravan si vijelia s-a mai potolit, pe 4 februarie. Nu se poate descrie ce se intâmpla. Zapada din fata Autogarii, banda intâi de pe Unirii, nu a fost indepartata, masinile stationeaza la limita dintre benzi. In statia de autobuz (Linia 11) calatorii sunt nevoiti sa excaladeze munti de zapada pentru a putea urca sau cobori din autobuze, deoarece proprietarii magazinelor au aruncat zapada pe marginea trotuarelor, in dreptul statiei, iar taxiurile stationeaza si in mica alveola pentru autobuze, la care se adauga si microbuzele unor societati de transport persoane.
Permanent se creaza ambuteiaje, deoarece si banda intâi de pe celalalt sens de mers este ocupata de masini, astfel ca din patru benzi, mai ramând disponibile doar doua. Aceeasi situatie o intâlnim si in statia de pe Mioritei (vizavi de restaurantul cu acelasi nume), dar si statia de pe intrarea, dupa sensul giratoriu, pe Mioritei (vizavi de Colegiul Karpen), unde, practic, autobuzele opresc pe banda principala, obturând total circulatia, din cauza zapezii si a taxiurilor.
Aprobare fara marcare
De la Primaria Bacau aflam ca, intr-adevar, taximetristii au alocate 10 locuri in zona Autogarii, insa numarul celor care stationeaza este mult mai mare. De altfel, acele locuri nu sunt marcate, in aceste conditii taximetristii prefera stationarea cât mai aproape de iesirea din Autogara, sa fie in calea calatorilor, ocupând si locul destinat opririi autobuzelor de transport calatori.
Nici semnul “Oprirea interzisa” nu este dublat de specificatia “Cu exceptia taxi”, cum ar fi normal. Am consemnat in ziarul DESTEPTAREA in mai multe editii situatia de la Autogara, insa nu s-a rezolvat nimic. Se pare ca tot ce se intâmpla acolo are la baza o intelegere tacita: noi ne facem ca nu va vedem, voi plecati când vedeti ca suntem in zona.
“Exista aprobate prin hotarârea Consiliului Local Bacau zece locuri de parcare pe Bd. Unirii, in fata Autogarii, pentru taximetre. Se are in vederea relocarea acestora pe strada I. L Caragiale, dupa ce lucrarile de reabilitare a strazii vor fi incheiate.”
Ionut Tomescu, purtator de cuvânt al Primariei Bacau
In secundele cât stationeza, un sofer de pe un autobuz ne spune pe geam: “Asa-i in fiecare zi, in fiecare dimineata. Nu vezi un politist pe aici. Unde sa opresc? Nu vedeti, statia este ocupata de alte masini!”
Ora 7,50. A fost o ora nebuna. Ma gândesc ca la acest calvar sunt supusi, in fiecare zi, zeci de persoane, navetisti si conducatori auto. Daca banda intâi ar fi libera, ar avea loc o defluire mai buna si spre strada Nicu Enea, autobuzele din Autogara ar folosi aceeasi banda, astfel ca pe banda a II-a s-ar circula normal.
Politia de la Circulatie (poate) face ordine
Intr-o dimineata am avut surpriza sa descoperim in zona un echipaj al Politiei Rutiere. In câteva minute, prin semnale acustice si vizuale, s-a facut ordine, taximetristii s-au retras din alveola, cei care oprisera ocazional au fost somati sa elibereze banda intâi. Cât au ramas in zona, circulatia s-a desfasurat normal. Am ramas pe Bulevardul Unirii, in dreptul Autogarii si dupa ora 8.00, pâna dupa plecarea echipajului de la Politie. In mai putin de 10 minute, totul a revenit la (a)normal: soferii parcheaza, opresc in statia de autobuz, dând peste cap circulatia pe un bulevard extrem de circulat pe tot parcurasul zilei.
“Este foarte adevarat ceea ce spuneti, nu putem nega acest lucru, probleme sunt. Actionam punctual, in functie de problemele sesizate de lucratorii Biroului de Politie Bacau. In continuare vom actiona in aceste zone, atât pentru fluidizarea traficului, cât si pe activitatea de combatere a opririlor, stationarilor si parcarilor neregulamentare.
De asemenea, problema sesizata pe Bulevardul Unirii, in zona Autogarii, va fi reglata, cel putin in ceea ce priveste masinile de transport persoane in regim de taxi printr-o analiza si o propunere catre autoritatile publice locale, prin amenajarea stricta a unor locuri de asteptare pentru clienti.”
comisar de politie Aurelian Constantin Nadejde, seful Biroului Rutier, din cadrul Politiei Muncipiului Bacau
Trafic sugrumat si in zona Pietei Sud
Un alt caz clar de ignorare a semnelor de circulatie, dar mai ales a bunului simt si civilizatiei urbane, este in statia de autobuz de la Cimitirul Central, o zona foarte aglomerata din cauza vecinatatii Pietei Sud. In alveola rutiera ar incapea “frateste” si taxiurile, carora le-au fost destinate doua locuri de stationare, precum si autobuzele aflate in trafic. Dar lucrurile nu stau asa, fiindca taximetristii pun stapânire pe intreg spatiul, in cea mai mare parte a zilei, in ciuda indicatorului “oprirea interzisa”, de la intrarea in statie. Asa ca in loc de doua taxiuri, deseori pot fi vazute chiar si cinci.
Autobuzele sunt nevoite astfel sa opreasca si sa blocheze prima banda, iar traficul este sugrumat de-a binelea. Numerosii calatori care coboara sau urca in statie sunt nevoiti sa faca slalom printre masinile in care taximetristii stau impasibili, relaxati, ori printre taxiuri si autobuzul stationat, pentru a ajunge la trotuar, dar si prin nametii adunati pe margine. Patrule de politisti locali trec frecvent pe trotuarul din vecinatate, fara sa miste un deget pentru a-i face pe taximetristi sa respecte regulamentele urbane.
Peste 200 de sanctiuni, aplicate taximetristilor
Oficialii de la Politia Locala Bacau sustin ca actioneaza frecvent alaturi de politistii de la Politia Municipiului Bacau, dar si independent, pentru depistarea taximetristilor care incalca legislatia. Se urmareste daca se respecta locurile de stationare stabilite de Primarie special pentru ei si daca detin documente legale pentru a efectua transport. In cadrul acestor actiuni, numai in cursul anului trecut, s-au aplicat 232 de amenzi, in valoare de 122.100 de lei.. In ceea ce priveste situatiile reclamate, de la Autogara, dar si din alte statii, oficialii acestei institutii spun ca vor face verificari in teren. „Echipajele noastre se vor deplasa la fata locului si daca se constata ca cele sesizate se confirma vom face demersuri la Primaria Bacau pentru remedierea situatiei”, a declarat Florin Podoleanu, purtatorul de cuvânt al Politiei Locale Bacau
Au legea lor
Taximetristii par ca au legea lor. In trafic, ei sunt cei care incalca voit regulile de circulatie, parcheaza unde vor si când vor, nu tin cont de nimic. O cursa cu taxi-ul devine, de cele mai multe ori, una in care trebuie sa te rogi sa ajungi intreg la destinatie. Frâne bruste, claxoane, fortari de semafoare, depasiri, scârtâit de roti. Ca sa nu mai vorbim de modul de a incasa banii. Când au chef sau mai aud de ceva raiduri ale Politiei prin oras, pornesc si aparatul de taxare, când nu, trebuie sa te supui regulilor lor: „platesti cât vreau eu, nu cât vrei tu.”
Pe de alta parte, nu de putine ori se intâmpla, atunci când esti nevoit sa apelezi la serviciile lor, si un alt fenomen – cursele sunt alese, intentionat, pe rute mult mai lungi tocmai pentru ca plata sa fie mai mare decât cea reala. Legea lor o au si alti soferi, multi dintre ei tineri, abia intrati in posesia unui carnet de conducere. Nu este de mirare ca in aceste conditii permanent statiile de autobuz sunt aglomerate si imposibil de accesat de calatori, ca parcarile sunt pline, ca haosul si sfidarea se intâlnesc la fiecare pas.
Alecu Russo: o zona la fel ca multe altele din oras
In zona strazii Alecu Russo, taximetrele au rezervate 10 locuri. Vad bun, se pare, altfel nu ar sta atâtea masini ciorchine, mai in fiecare zi. Problema este ca taximetristii nu se multumesc cu locurile atribuite de Primarie si ocupa haotic cam orice spatiu de stationare, sper numultumirea rezidentilor zonei. „Veniti sa vedeti intr-o zi cum stau si câte 20 de taxiuri, de fiecare data blocând traficul. Nu mai spun de atitudinea nesimtita a unora care efectiv isi pun avariile si blocheaza spatiile de trafic care si asa sunt strâmte. Politia a propus sa se faca sens unic, dar vad ca degeaba. Ba, mai mult, intr-o zi era sa fiu amendat de politisti ca am parcat lânga taxiuri, in afara celor 10 locuri aprobate pentru ele. Dar riveranii unde sa mai parcheze?”, ne-a declarat revoltat si Nelu Cristescu.
[HIDEPOST]
Cine credeti ca se face vinovat de nerespectarea regulilor de circulatie in municipiul Bacau?
Neculai Jigau: Nici nu trebuie sa ma intrebati. Sa nu opreasca in statie, sa respecte regulile de circulatie. Taximetristii, astia care aduc marfa, dar câti nu opresc aici, cu toate ca stiu ca nu-i voie. Politia, Politia Locala sa-si faca datoria, dar si ei trec pe aici si nu fac nimic. Este semn de ridicare a masinilor parcate aiurea, vin autobuzele si opresc in afara statiei, este linie continua, incurca circulatia.
Constantin Prihoanca: De când s-au schimbat legile, de când este democratie, fiecare face ce vrea, nu se mai stie unde este statie de autobuz, linie continua, nimic. Daca nu esti atent te omoara pe trecere de pietoni. Sunt multi navetisti, copii, salariati, profesori, dimineata e jale.
Gheorghe Pintilie: Cineva trebuie sa faca ordine. Aici este vorba de Primarie, ea ar trebui sa se impuna, mai ales ca aici, zilnic, este aglomeratie, este Autogara, circulatia este mare pe Unirii. Aici opresc mai multe trasee, mereu se blocheaza, opresc taxiurile, masinile cu marfa.
[/HIDEPOST]
Gheorghe Baltatescu
Ovidiu Pauliuc
Silvia Patrascanu
Geta Panaite
Florentin Radu
Roxana Neagu
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.