Inca din 2003 au fost elaborate planurile pentru dezvoltarea municipiului Bacau. Documentatia a fost intocmita de IHS Rotterdam, fiind finantata de Ministerul Lucrarilor Publice, Transportului si Locuintei. Pe langa amenajarea centrului orasului (centru civic, piatete pietonale la Catedrala Ortodoxa si Catedrala Catolica, protejarea zonelor de patrimoniu, reintroducerea elementelor naturale precum parcuri si lacuri), este absolut necesara dezvoltarea orasului si pe axa est-vest. Pe aceasta axa exista doua granite, una naturala, reprezentata de Bistrita, si una artificiala, calea ferata. Pentru a se ajunge la un oras deschis, cu comunicare lejera intre toate cartierele, dezvoltarea pe axa est-vest va fi o prioritate maxima. Aceasta inseamna ridicarea a cel putin doua noi poduri peste Bistrita, in afara de cel de la Serbanesti. Astfel, Bistrita ar deveni pentru Bacau ceea ce reprezinta Tamisa pentru Londra. Banii necesari unor astfel de investitii pot fi atrasi din fondurile europene, mai ales pe Axa 1 a Programului Operational Regional, care permite elaborarea de proiecte integrate, mult mai ample. De partea cealalta, sunt necesare noi pasaje, atat pietonale cat si auto, care sa faciliteze comunicarea intre cartierul CFR, zona Sarata etc. si oras. Bacaul trebuie, dupa materializarea unor astfel de proiecte, sa capete un aspect circular, tipic marilor orase, in care traficul si comunicarea intre diferitele regiuni sa nu mai fie o problema. Aceeasi Axa 1 permite reabilitarea retelelor de canalizare si asfaltarea, astfel incat pe un singur proiect pot fi solutionate mai multe probleme ale orasului.
Bacaul este sufocat de trafic, problema fiind in stransa legatura cu inexistenta unei sosele de centura si a insuficientei locurilor de parcare. Proiectul centurii ocolitoare a Bacaului a fost elaborat si aprobat pentru finantare inca de acum patru ani, dar finalizarea se lasa asteptata. Nici pana in acest moment nu s-a trecut la exproprierea terenurilor necesare pentru realizarea centurii ocolitoare, un pas esential pentru demararea lucrarilor. Liberalii au facut doar declaratii de intentie, cu caracter electoral, dar practic nu s-a facut absolut nimic. In ciuda faptului ca ar fi un castig enorm pentru Bacau, s-a stagnat inutil din pricina unei lipse de implicare a factorilor decizionali.
Au fost identificate atat terenurile pentru ridicarea unor parcari supraterane si subterane, cat si posibilitatile de finantare. Este vorba de fonduri europene, iar contributia autoritatilor locale in aceasta privinta este una de cel mult 10%. Astfel, cu 1 milion de euro de la bugetul local pot fi atrase inca 9 milioane, bani cu care pot fi refacute majoritatea arterelor secundare. Bacaul nu va mai fi sufocat de autoturisme parcate pe strazi, incurcand traficul si asa dificil. In loc de parcari facute in graba pe spatiile verzi dintre blocuri, orasul are nevoie de o strategie bine gandita, care sa imbine utilul spatiilor de parcare cu placutul zonelor de relaxare.
Scris de Desteptarea
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.