A vorbi despre cei sapte ani de acasa a devenit ceva desuet. Timpurile moderne ai obliga pe parinti sa tina pasul cu noile tehnologii si atunci cand este vorba de educatia copiilor. Parintii (uneori si bunicii) platesc lectii particulare de engleza, fac economii pentru un nou calculator, pe care el, copilul, va exersa toata gama de jocuri, de la cele de logica, de strategie, pana la cele interzise copiilor la anumite varste. Uneori si telefonul mobil sau taxiul pot face copilul mai aeducat”. Din pacate, an tara noastra multi parinti nu-si pot feri copiii de violenta pe calculator. Ca si jucariile, jocurile pe calculator si filmele pentru copii ar trebui clasificate pe grupe de varsta, iar copiii supravegheati corespunzator.
Familia are o sarcina mult mai dificila astazi decat odinioara. Astazi, problemele sunt foarte complexe atat pentru profesori cat si pentru parinti.
Sarcina de a-i educa pe copii an calitate de consumatori revine an primul rand familiei. Varsta copilariei este potrivita pentru educatia consumatorului, dar trebuie sa recunosc si dificultatile datorita lipsei de timp sau de rabdare a parintilor si mai ales datorita curiozitatii si inocentei copiilor. Un copil caruia i s-a explicat de ce o acadea care ai coloreaza limba este periculoasa pentru burtica lui, va replica nedumerit cu prima ocazie cand va vedea ciocolata: aMami, dar si ciocolata coloreaza limba si nu-mi face rau!” Spontaneitatea extraordinara a copiilor ai obliga pe educatori sa vina cu argumente solide. O explicatie nu este niciodata suplimentara, mai ales cand este data pentru a-i face pe copii mai atenti cand le este cumparata o hainuta noua, pantofi sau o anumita jucarie.
De multe ori, copiii devin ei ansisi agentii de paza ai parintilor, ajutandu-i si atentionandu-i la cumparaturi sa citeasca eticheta, sa aleaga antre doua produse asemanatoare sau sa refuze un produs cu termen de valabilitate depasit.
Familia este aceea care defineste cel mai bine ce este calitatea, ce este noncalitatea sau pericolul an strategia de viata a viitorului adolescent, a viitorului adult. Mananca asta si nu cealalta, joaca-te cu jocul acesta si nu cu pistolul, uita-te la filmul acesta, cumparam jucaria aceasta pentru ca nu este periculoasa, sunt ancercari de a forma la copii gustul pentru ceea ce este bun si folositor an viata si deprinderea de a da la o parte ceea ce nu li se potriveste. Cultura consumului se face la varste fragede, familia fiind, de drept, formatoarea generatiei consumatorilor de maine.
Pentru ca pe 15 mai este Ziua internationala a Familiei, doresc tuturor familiilor sa aiba antelepciunea de a pretinde produse si servicii de calitate, de a lua decizii favorabile sanatatii si dezvoltarii copiilor. Si nu uitati: cultura consumului si a consumatorului se face anca din copilarie…
Insomniferul de marti:
„SPUS nu anseamna AUZIT
AUZIT nu anseamna aNTELES
aNTELES nu anseamna ACCEPTAT
ACCEPTAT nu anseamna APLICAT
APLICAT nu anseamna MENTINUT.”
(K. Lorentz)
Scris de Prof.univ.dr. Viorica Paraschivescu
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.