20 octombrie 2024
ActualitateBani cu nemiluita la fondul de risc / Angajatorii nu sunt incurajati...

Bani cu nemiluita la fondul de risc / Angajatorii nu sunt incurajati sa asigure conditii bune de lucru

Nici cinci la suta din fondul colectat nu se cheltuie. La sfarsitul lui 2007 excedentul era de aproape 10 milioane lei si tot anul s-au consumat numai 357.000 lei. Numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale se mentine, insa, constant. Prin sistemul actual de impozitare pentru fondul de risc, angajatorii nu sunt determinati sa ia masuri pentru imbunatatirea conditiilor de munca.

Introdus in urma cu mai bine de cinci ani in sprijinul angajatilor dar mai ales pentru a-i determina pe angajatori sa imbunatateasca in unitatea lor conditiile de munca, fondul de risc nu are inca efectul scontat. Desi se colecteaza la acest fond sume enorme, evident, platite de catre angajatori, numarul cazurilor de accidente de munca si al bolilor profesionale se mentine constant de la un an la altul. Si, cu toate acestea, surprinzator, in fiecare an nici 10 la suta din fond nu se consuma.
Anul trecut, in judetul Bacau de la cei aproape 10.000 agenti economici activi s-au adunat la fondul de risc 9.951.479 lei din cele 13.957.455 de lei datorate. In acelasi timp, din suma colectata s-au cheltuit 142.500 lei pentru concediile medicale acordate celor care au fost in incapacitate temporara de munca provocata de un accident produs in timpul lucrului, alte 92.300 lei s-au dat pentru reabilitarea medicala a celor accidentati, 37.000 lei au reprezentat decontarea intre Casa Judeteana de Pensii Bacau si institutii similare din tara (pe raza carora isi au sediul firmele care au puncte de lucru pe teritoriul judetului nostru) iar 86.000 lei au fost despagubirile de deces. Asadar, din aproape 10 milioane lei s-a consumat, in total, o suma de numai 357.800 lei, restul de 9.593.679 lei ramanand la dispozitia Guvernului. In schimb, numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale este la fel de crescut in fiecare an, ceea ce dovedeste, in primul rand, ca perceperea unei contributii la fondul de risc, pentru unii angajatori, destul de impovaratoare nu este solutia ideala de a diminua pericolele de la locul de munca. In 2007, in judetul Bacau s-au produs si au fost declarate oficial de catre angajatori 98 accidente de munca, din care 12 s-au soldat cu moartea victimelor. In 2006 au fost in jur de 100, din care vreo 14 au fost accidente mortale. Anul acesta, pana in prezent au fost 7 accidente de munca, din care doua au provocat moartea victimei. aIn general, anual sunt 100-110 accidente de munca, din care 10-15 sunt mortale, ne-a spus Ioan Andrei, inspector-sef adjunct al ITM Bacau. Cifra se mentine constanta. Dar mai sunt accidente pe care angajatorii nu le declara. Chiar avem in curs de verificare niste sesizari”. Cat priveste bolile profesionale, la fel, anual sunt diagnosticate 10-15 persoane cu astfel de afectiuni. Dar in 2008 este posibil sa fie si mai multe.



Casa Judeteana de Pensii este cu mainile legate

Ca legislatia prin care se reglementeaza colectarea fondului de risc, scopul in care se aduna si pentru ce este utilizat nu este cea mai buna cu putinta o spun chiar cei implicati in monitorizarea efectelor ei. aFondul a fost conceput pentru a-l incuraja pe angajator sa asigure conditii bune de munca, sa reduca riscurile de sanatate si securitate din unitate, mai spune Ioan Andrei. Dar dupa cum este el perceput nu determina angajatorul sa faca acest lucru”. Cota de contributie la fondul de risc este stabilita pentru fiecare angajator in functie de activitatea lui principala si de numarul de accidente produse in ramura din care el face parte, pe ultimii cinci ani. aConsider ca acest fond ar trebui platit in raport de nivelul de risc de sanatate si securitate existent la fiecare loc de munca, stabilit in urma evaluarii, mai spune Ioan Andrei. Angajatorii fac aceasta evaluare, dar pentru ca ei platesc contributia la fond in functie de accidentele de munca pe ramura nu sunt interesati sa diminueze riscurile, printr-un plan de masuri. Sunt unitati care, de ani de zile, nu au niciun accident, dar care trebuie sa plateasca tot aceeasi contributie, pe ramura. Nu este normal. Si, apoi, nu s-au stabilit criterii clare de evaluare, cum se face aceasta, de catre cine si ce institutie este abilitata sa o verifice. Practic, evaluarea ar trebui sa fie verificata de catre asigurator, adica de Casa de Pensii”. Dar Casa Judeteana de Pensii (CJP) Bacau care asigura plata drepturilor cuvenite celor afectati in urma unui accident de munca sau de o boala profesionala nu are nici ea parghiile necesare pentru a-i determina pe angajatori sa reduca riscurile de la locurile de munca. CJP are doi consilieri pe probleme de prevenire a riscurilor de sanatate si securitate in munca, dar competentele lor sunt limitate de catre legislatie. aNoi nu avem cum sa obligam angajatorul sa accepte consilierea, inclusiv monitorizarea si evaluarea programului de masuri de reducere a riscurilor, afirma Liviu Cretu, directorul CJP Bacau. Nu avem competenta in a-i determina pe angajatori sa respecte legislatia privind conditiile de munca. In calitate de asigurator noi doar trebuie sa-i consiliem. Ar trebui ca legea sa prevada obligatia ca angajatorul sa-si propuna un program de masuri pentru scaderea nivelului de risc. Nerespectarea programului ar trebui sa aiba drept consecinta cresterea coeficientului de risc si, implicit, a contributiei la fond. Insa noi nu avem nicio parghie in acest sens”.Scris de Elena Tintaru



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img