19 octombrie 2024
ActualitateNu toate apelurile de urgenta la 112 sunt eficiente

Nu toate apelurile de urgenta la 112 sunt eficiente

Personalul de la Ambulanta trebuie sa ceara informatii suplimentare

In unele cazuri, datele furnizate Serviciului Central de Ambulanta Bacau de la numarul de urgenta 112 nu sunt complete. Personalul de la Ambulanta trebuie sa apeleze din nou numarul de la care s-a facut solicitarea pentru a afla exact unde trebuie sa mearga echipa de interventie. Intre apelul la 112 si plecarea
ambulantei pot sa treaca 5-7 minute. Solutia ar fi organizarea unui
dispecerat integrat, in aceeasi locatie, pentru toate unitatile
implicate. Deocamdata, Serviciul Judetean de Ambulanta trece printr-o criza acuta de dispeceri.



De mai multa vreme vechile numere de telefon prin care populatia judetului a fost obisnuita sa cheme ambulanta nu mai sunt operabile. Chiar daca unii le utilizeaza ei sunt sfatuiti sa sune la apelul de urgenta 112. Numai ca intre acesta si plecarea ambulantei la cazul respectiv, nu de putine ori, trec minute pretioase. Si aceasta pentru ca personalul din Statia Centrala de Ambulanta Bacau trebuie sa solicite in unele cazuri informatii suplimentare, deoarece cele furnizate de la apelul de urgenta 112 nu sunt complete. Normele sanitare prevad ca timpul maxim de sosire la locul interventiei de la apelul de urgenta nu trebuie sa depaseasca 8 minute, in oras, in cel putin 90 la suta din cazurile de urgenta, si 12 minute, in localitatile rurale, in minimum 75 la suta din situatiile urgente. In fapt, nu intotdeauna se intampla astfel pentru ca in momentul respectiv nu este disponibila o echipa de interventie sau dintr-o alta cauza. Toate apelurile pentru interventii de urgenta in cazurile medicale de la 112 ajung in Statia Centrala de Ambulanta. Dar nu toate se afla in aria geografica de acoperire a acesteia, astfel ca multe din apeluri trebuie apoi dirijate catre substatiile de ambulanta din judet. aNoi avem un telefon instalat de Serviciul de Urgenta 112 care comunica cu substatiile, dar numai cu cele din Onesti, Podu Turcului si Buhusi, ne spune doctorita Mirela Galateanu, medic specialist in Statia Centrala. Cu restul substatiilor comunicam prin telefon fix Romtelecom. Apoi, sunt situatii in care nu primim toate datele de la apelul de urgenta 112. Atunci noi trebuie sa sunam, din nou, la cei care l-au apelat sa le solicitam informatii suplimentare. Astfel, pana ajunge apelul la substatie trec 5-7 minute de la momentul initial in care a fost facut”. Existenta unor denumiri de strazi identice in mai multe orase ale judetului sau a unor localitati cu acelasi nume si faptul ca de la 112 nu s-au cerut precizari in plus privind zona au facut ca sa apara si situatii in care echipa de interventie de pe ambulanta sa ajunga la o alta adresa decat cea de la care venise solicitarea. aCei de la apelul de urgenta au preluat cazul, l-au transmis si gata, si-au terminat treaba, pe cand noi trebuie apoi sa mai dam un telefon pentru a lua toate datele, mai spune doctorita Galateanu. Ar trebui ca ei sa-si ia raspunderea, sa clasifice urgentele in functie de gravitatea lor iar noi sa mergem direct la caz”.
aSistemului ii lipseste
un dispecerat integrat”

Si alti medici considera ca modul de organizare a sistemului nu este cel optim. aSistemului ii lipseste un dispecerat integrat, este de parere doctorul Adrian Colibaba. In aceeasi locatie ar trebui sa se gaseasca toate dispeceratele, de la Ambulanta, Politie, Jandarmerie si Pompieri, astfel putand comunica direct, operativ pentru a obtine toate datele necesare referitor la fiecare caz in parte. La Tirgu Mures, Timisoara, Sibiu, in general, in Ardeal asa este organizat. Dar aceasta este posibil numai prin implicarea autoritatilor locale”. La aceasta solutie subscrie si doctorul Sorin Enescu, directorul Serviciului Judetean de Ambulanta (SJA): aIntr-adevar, astfel colaborarea ar fi mult mai buna. Se intampla sa fie nevoie de informatii in plus. La urgentele de gradul zero, echipajul pleaca in maximum doua minute, asa cum prevad normele. Intre timp, noi trebuie sa dam telefon la cel care a facut solicitarea ca sa obtinem toate datele pentru a le comunica apoi echipajului ca sa fim siguri ca ajunge la locul unde este cazul”. Scris de Elena Tintaru



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img