Cele mai importante investitii pentru primarii din mediul rural sunt cele care se fac in drumuri. Iar daca nu se fac, devin cea mai mare durere a lor. Un drum asfaltat dar plin de gropi strica masinile, iar unul de pamânt e un cosmar si pentru masini, si pentru pietoni atunci când vin ploile si il transforma intr-un fluviu de noroi. Primarul Gh. Andries din Plopana si viceprimarul Costel Holtea din Lipova au afirmat ca sunt ultimii pe lista Serviciului Public Judetean de Drumuri (SPJD) la capitolul investitii.
Gh.Andries, PDL, sustine ca motivele ar fi „culoarea politica” si „izolarea geografica”. Valentin Palea, directorul SPJD Bacau, il contrazice: „DJ 241 C Lipova – Satu Nou a fost reparat in toamna asta, iar Plopana – Lipova este asfaltat pe 3 km. Doar pe un kilometru mai sunt ceva probleme.” Un drum care „e praf si pubere”, spun locuitorii, este DJ 119, Gura Vaii – Dumbrava – Parava, care are 10 km si nu a fost reparat de 20 de ani. E asfaltat, dar asfaltul s-a cam dus si au ramas gropile. „DJ 119 imi sta pe suflet, afirma Palea. Anul acesta, am asfaltat un kilometru in mod experimental. Am gasit o solutie mai ieftina, dar vrem sa vedem cum se comporta.”
S-a terminat cu fondurile europene!
Pentru drumul Filipeni – Secuieni, care asteapta de ani buni sa fie asfaltat, primarul Vasile Banu a facute zeci de scrisori si sesizari. E vorba de 14 km care ar costa 200 de miliarde de lei vechi. „E un drum care nu ne face cinste, dar gânditi-va ca SPJD administreaza 900 km de drumuri si banii sunt din ce in ce mai putini, avertizeaza Valentin Palea. S-a terminat cu fondurile europene. Pâna anul viitor, când vor aparea ghidurile de finantare pentru 2014-2020, nu mai putem accesa nimic. Noi am cheltuit tot ce am avut pe POR, 30 de milioane de euro, si am asfaltat 80 km.”
Seful SPJD adauga ca, la Filipeni, a trimis un autogreder care a nivelat balastul. Un alt drum care era cosmarul locuitorilor si transportatorilor e cel din Viforeni, care ne-au sesizat, apoi ne-am multumit, anuntându-ne ca „utilajele SPJD umbla ca furnicutele” in zona. „S-a facut reprofilare, adaos de balast si rigole pentru scurgerea apei”, explica Valentin Palea.
Parincea si Tatarasti mai asteapta
Si de la Stanisesti am primit sesizari. Acolo exista o portiune de 3-4 km atât de degradata incât asfaltul trebuie ras pentru ca reabilitarea sa fie inceputa de la zero. Se va face când vor fi bani, spune ing. Palea. Daca la Plopana chiar vorbim despre covor asfaltic in 2014, drumul Parincea – Nastaseni – Vultureni (DJ 243 B), care inseamna circa 15 km, nu se afla pe lista prioritatilor anului viitor.
„L-am nivelat si l-am pregatit pentru iarna ca sa ne fie mai usor sa intervenim. Vrem sa-l facem pâna la Motoseni, dar sigur nu in 2014.” Un drum inecat in noroi trei sferturi de an este DJ 252 C Tatarasti – Corbasca – Pâncesti (20 km). A fost balastat in toamna asta, dupa ce locuitorii au trimis o scrisoare deschisa autoritatilor, dar nu are sanse sa fie asfaltat, asa cum au cerut oamenii, deoarece ar costa foarte mult.
„Pe Plopana nu s-a facut nimic, doar pe Lipova s-a facut. E strict politic! Unde se termina comuna, gata, nu mai intra utilajele. Pe DJ Plopana – Valea Caselor sunt niste cratere! Doar se poate vedea! Am pus, noi, niste balast.”
Gheorghe Andries, primarul comunei Plopana
„S-a facut putin. Au bagat câteva masini de piatra si un autogreder, dar mai sunt ravene transversale chiar in panta. Mai trebuie pus balast si facute santuri. E drum de-a dreptul si ar trebui reparat ca lumea, nu doar strictul necesar.”
Guta Stiuca, primarul comunei Parincea
„Pentru noi orice drum judetean e important, dar e normal sa existe un clasament in functie de trafic. Toate aceste drumuri vor fi in atentia noastra in 2014, unele pe lucrari de intretinere, altele pe investitii.”
Valentin Palea, director SPJD Bacau
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.