Sfânta Biserică Ortodoxă cinsteşte în fiecare an pe data de 8 noiembrie, Soborul Sfinţilor Mihail si Gavriil şi a tuturor Puterilor cereşti celor fără de trup. Sărbătoarea datează din secolul al V-lea, la început fiind o simplă aniversare a sfinţirii unei biserici a Sfântului Arhanghel Mihail ridicată la termele lui Arcadius din Constantinopol. Cu timpul, acest praznic a ajuns să se adreseze şi Sfântului Arhanghel Gavriil, ca apoi să devină sărbătoarea închinată tuturor Sfinţilor Îngeri, astfel că astăzi nu îi prăznuim doar pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, ci pe toate cetele îngereşti care nu s-au despărţit de Dumnezeu.
Sfânta Scriptură ne spune că mai înainte de a crea lumea aceasta văzută, Dumnezeu a creat lumea cea nevăzută a Sfinţilor Îngeri, a acelor fiinţe cereşti ce sunt numai duhuri, care vieţuiesc în împărăţia de lumină a Dumnezeirii şi slava Lui îi acoperă cu strălucire şi pe ei. În ceea ce priveşte organizarea acestei lumi nevăzute, ierarhia îngerească, Dionisie Areopagitul vede cetele îngereşti în număr de nouă, aşezate în câte trei grupuri suprapuse: Serafimii, Heruvimii şi Tronurile, care sunt numai în slujba lui Dumnezeu; Domniile, Puterile şi Stăpâniile, care sunt în slujba întregii creaţii; Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii, care slujesc oamenilor. Biserica şi-a dat consimţământul asupra acestei ierarhii prin introducerea ei în pictura bisericească.
Numele Sfântului Arhanghel Mihail înseamnă în limba ebraică „Cine este ca Dumnezeu?”. Acest voievod al arhanghelilor este cel care, pe când mândria îl împingea pe Lucifer către răzvrătire împotriva lui Dumnezeu, a scos sabia sa de foc şi a strigat „cu glas de flăcări şi cu buze de văpăi” în faţa adunării şi unirii tuturor îngerilor, a soborului îngeresc ce azi îl prăznuim: „Să luăm aminte, noi, care suntem făpturi, ce a pătimit Lucifer, cel care era cu noi: cel ce era lumină, acum întuneric s-a făcut. Că cine este ca Dumnezeu?”. Tot Sfântul Arhanghel Mihail este cel ce l-a călăuzit pe Lot şi familia acestuia la ieşirea din Sodoma, precum şi cel ce a avut ca misiune protecţia specială a poporului lui Israel. El îi scoate din cuptor pe cei trei tineri din Babilon, îl sprijină în luptă pe Ghedeon, îl mustră pe vrăjitorul Valaam şi îl eliberează din închisoare pe Sfântul Apostol Petru. Conform Scripturii, toţi morţii vor ieşi din morminte la glasul trâmbiţei Sfântului Arhanghel Mihail.
Semnificativ pentru rolul său în iconomia mântuirii este şi numele Sfântului Arhanghel Gavriil, care în limba ebraica înseamnă „bărbat-Dumnezeu”. Numele său conţine aşadar în mod concentrat vestea că Dumnezeu Se va face bărbat, că va asuma firea omenească. Tocmai de aceea el este vestitorul tuturor evenimentelor semnificative legate de Întruparea Mântuitorului: vesteşte Sfinţilor Părinţi Ioachim şi Ana naşterea Maicii Domnului, îi descoperă lui Zaharia naşterea Înaintemergătorului, vesteşte pe Fecioara că de la Duhul Sfânt ea va naşte pe Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu, păstorilor le arată că li S-a născut Prunc, pe Iosif, logodnicul Mariei, îl întăreşte ca să nu se îndoiască de nimic, călăuzeşte Sfânta Familie în Egipt şi aduce femeilor mironosiţe vestea Învierii Domnului. Şi aşa cum în multe rânduri în trecut, desigur că şi în viitor, acest înger al darului va veni să aducă oamenilor pe pământ toate veştile despre evenimentele mântuitoare ce sunt rânduite de Dumnezeu.
De aceea noi, creştinii, dar şi toţi ceilalţi oameni, suntem chemaţi „să luăm aminte” permanent la glasul Sfinţilor Arhangheli, care ne îndeamnă să cinstim şi să slujim Ziditorului a toate, să ne îndepărtăm de mândria ce l-a pierdut pe Lucifer, să ne adunăm în soborul sfintelor mărturisiri şi a dreptei credinţe la Sfânta Biserică, unindu-ne cu cetele îngereşti ce cu credinţă slujesc lui Dumnezeu, astfel încât în cer şi pe pământ să domnească slava şi pacea lui Dumnezeu!
Pr. dr. Marius Popescu,
Parohia „Sfântul Ioan” Bacău
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.