Interviu cu ing. Adrian Bibire, administrator al SC AB TRADE SRL
– Un parteneriat civic intre bacauani si SC Transport Public SA aduce in discutie si gradul de civilizatie al locuitorilor municipiului, manifestarile diverse si uneori contradictorii ale calatorilor in autobuze si in statii. Bacauanii au dovedit ca se respecta si isi respecta concetatenii, oferin modele de comportament admirabil. Putem vorbi despre necesitatea unei evaluari a comportamentului si, in acelasi timp, de necesitatea asumarii unei conduite responsabile?
– In primul rând ar trebui vorbit despre necesitatea asumarii unei conduite responsabile din partea calatorilor. Majoritatea calatorilor inteleg aspectul responsabilitatii civice. Putini calatori confunda conceptul de responsabilitate civica si ingreuneaza mult activitatea agentilor de control. Desi agentii de control au autoritatea de a verifica toate persoanele din autobuz, exista persoane din rândul celor care circula corect, ce impiedica, paradoxal, aceasta activitate normala. Dintr-o solidaritate care nu aduce nimanui avantaje, accepta situatiile frauduloase si protejeaza pe cei, putini, care nu respecta normele. Acestea sunt cele mai frecvente situatii si comportamente. Consider ca toti bacauanii trebuie sa constientizeze ca simtul civic si responsabilitatea sunt aspecte ale civilizatiei.
– Care este tipologia calatorului bacauan, are el calitati si defecte specifice?
– In general, calatorul bacauan este responsabil si civilizat. De foarte multe ori agentii de control au intâlnit persoane in autobuz cu foarte mult bun-simt si bine-crescute. Putini dintre calatori sunt lipsiti de educatie, au un limbaj trivial si un comportament extrem de agresiv. Acesti calatori sunt deferiti justitiei si sunt sanctionati contraventional sau chiar penal. Mai exista o categorie de calatori, care desi circula cu legitimatie de calatorie valabila, sunt foarte iritati de faptul ca sunt verificati si refuza sa prezinte biletul sau abonamentul agentului de control. Noi respectam legea care spuna ca fiecare calator care circula cu mijloacele de transport in comun este obligat sa prezinte agentilor de control legitimatia de calatorie si un act de identitate de câte ori le este solicitata pe parcursul calatoriei.
– “Vorba dulce mult aduce” se spune in popor. Daca li se explica oamenilor ca una dintre formele de respect public este cumpararea biletului de autobuz, ei inteleg acest lucru?
– Intr-adevar, vorba dulce mult aduce. Agentii de control explica mereu calatorilor ca este o forma de civilizatie si de respect fata de sine achizitionarea unui bilet sau abonament. Marea lor majoritate inteleg acest aspect si se corecteaza.
– Sanctiunile aplicate contravenientilor corecteaza sau nu comportamentul acestora?
– Sanctiunea aplicata consta intr-un bilet de suprataxa cu valoarea de 15 lei. Acest bilet se acorda pentru toate categoriile de persoane (elevi, studenti, persoane active in câmpul muncii si pensionari). Biletul este valabil doar pâna la terminarea calatoriei si nu mai mult. Acest bilet de suprataxa tine loc de chitanta sau bon fiscal, conform aceleiasi hotarâri de Consiliu Local amintite (HCL 223/17.12.2001 – n.r.). Desi o buna parte a calatorilor fraudulosi achita aceasta suprataxa, unii nu se corecteaza si aleg sa circule in acelasi fel in speranta ca nu vor fi prinsi de agentii de control, reusind astfel sa-si recupereze banii pe care i-au achitat anterior pe biletul de suprataxa. Este ilogic ce fac, deoarece este mult mai ieftin sa-ti cumperi un abonament valabil o luna, in valoare de 53 lei, decât sa achiti 3-4 bilete de suprataxa in 2 saptamâni sau, mai rau, o amenda contraventionala in valoare de pâna la 300 lei la Politie. Dar, chiar si asa, lucrurile acestea se intâmpla foarte des.
– O campanie de acest gen poate provoca imediat o reactie pozitiva sau trebuie sa fie reluata la anumite interval de timp?
– O campanie de constientizare a publicului calator este binevenita. Speram sa-i facem pe calatori sa inteleaga un aspect foarte important. Daca populatia va alege sa nu achizitioneze bilete sau abonamente ori vor incuraja astfel de comportamente, ulterior costul unui bilet sau abonament se poate majora. Calatorii trebuie sa constientizeze ca sunt depuse eforturi fantastice pentru mentinerea acestui nivel scazut al pretului biletului de calatorie si al abonamentelor! Este vorba de bun simt, civilizatie si normalitate sa platesti un serviciu de care te folosesti, adica transportul in comun… si slava Domnului, bacauanii beneficiaza de un transport public la nivel european. Asa cum achiti pâinea de care ai nevoie sau biletul de tren, avion ori biletul la film, tot asa trebuie platit si biletul de transport in comun.
– Familia, scoala, prietenii – cine sunt vinovati de comportamentul necivilizat?
– Daca ne referim la copii, e clar faptul ca parintii sunt cei vinovati in marea majoritate a cazurilor. Nu aducem in discutie cazurile exceptionale. Adolescentii sunt un alt caz. Este stiut faptul ca sunt intr-o perioada a transformarilor si schimbarilor, unii devin confuzi si foarte usor de influentat, unii sunt rebeli si-si exprima personalitatea intr-o multitudine de feluri. Totusi, consider ca parintii si scoala ar trebui sa le incurajeze comportamentul responsabil si civilizat, desi influenta prietenilor este majora si ar putea fi in sens opus.
– Se poate miza pe autoresponsabilizarea bacauanilor sau trebuie ajutati sa constientizeze ca civilizatia manifesta este in primul rând o forma a respectului de sine?
– Putem spera intr-o responsabilizare a bacauanilor in urma unei campanii de informare si constientizare. Probabil ca persoanele cu constiinta si cele ce se respecta vor intra in normalitate, adica isi vor cumpara bilet sau abonament. Va mai exista probabil o categorie ce va continua sa ramâna in ilegalitate. Speram sa devina o categorie cât mai mica, ce tinde spre zero. Cel mai probabil o constrângere ii va determina pe acestia din urma sa realizeze ca ceea ce fac nu e normal, etic, legal sau responsabil.