Scaderi semnificative de taxe pentru masinile nepoluante
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub denumirea de timbru de mediu, cu o formula de calcul diferita. In ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa auto, timbrul de mediu este definit ca fiind suma datorata de catre contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Acesta se achita cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in România, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala (auto) sau taxa pe poluare sau taxa pentru emisii poluante si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor biruri, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatriculari. Noul timbru de mediu conduce la o crestere in medie de circa 10 la suta a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3, dar pot fi si situatii in care aceasta crestere poate ajunge si la 80 la suta. Pe de alta parte, se aplica o scadere intre 60 si 90 la suta pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro. Asttel, conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60 la suta pentru Euro 2, cu 80 la suta pentru Euro 1 si cu 90 la suta pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Timbrul de mediu se elibereaza si se aplica pe cartea de identitate a vehiculului de catre Directia Regim Permise de conducere si Inmatriculare a Vehiculelor la primirea dovezii de plata a timbrului de mediu.
O piata de hârburi
Comerciantii de autoturisme din Bacau sustin ca decizia de a reduce taxele in special la masinile vechi va avea un efect dezastruos. „Se vor aduce numai hârburi, pentru ca masinile mai vechi sunt mai ieftine, iar taxele vor fi mai mici. Timbrul de mediu este la zece la suta din valoarea fostei taxe de mediu la non-Euro, Euro 1 si 2, in timp ce la Euro 3 timbrul va fi cu 10 la suta mai mare decât este in prezent. Asta este o prostie pentru ca masinile Euro 3 sunt inca in stare buna si nu polueaza atât de mult. Toate aceste schimbari se vor reflecta in preturi si oferta de pe piata”, ne-a spus Viorel C., comerciant de masini. O decizie finala privind formula de calcul a noului timbru de mediu va fi luata de guvern in sedinta din aceasta saptamâna.
Andreea Gavrila
Roxana Neagu
Exemple:
– la o masina non-euro, o Dacie din 1995: taxa actuala este de 3.321 euro, iar timbrul de mediu va fi de 360 euro.
– la o Dacia Supernova, Euro 2, din 2001: taxa actuala este de 1.593 euro, iar timbrul de mediu va fi de 684 euro.
– la un Opel Astra, Euro 4, din 2002: taxa actuala este de 285 euro, iar timbrul de mediu va creste la 455 euro.
In 2012, au fost inmatriculate in judetul Bacau 134.335 de autovehicule. Totodata, au fost emise aproape 21.000 de certificate de inmatriculare, in crestere fata de 2011, când au fost numai 19.177. Politistii nu au insa o statistica privind vechimea autovehiculelor inmatriculate.
„Daca ne uitam pe istoricul vânzarilor noastre, in ultimii doi-trei ani am vândut mai multe masini pe motorina, chiar daca un motor diesel este mai scump si cu o mie de euro. Clientii s-au gândit la economii in special pentru distantele mari. Speram ca noul timbru sa ne ajute. In cazul unor vânzari corecte, are de câstigat si statul prin TVA, impozit pe profit. La o vânzare in târg, alta este discutia.”
Catalin Mardare, dealer auto