Publicat, astăzi, în Monitorul Oficial al României, noul Statut al Elevului, aprobat prin Ordinul Ministerului Educației nr. 5707/2024, introduce modificări semnificative în ceea ce privește drepturile și obligațiile elevilor din sistemul de învățământ preuniversitar. Acesta subliniază o orientare clară către extinderea drepturilor elevilor, alocând aproape patru pagini acestor drepturi, în timp ce obligațiile sunt comprimate pe mai puțin de o pagină.
Drepturi extinse pentru elevi
Conform noului statut, toți elevii din România, inclusiv cetățenii altor state membre ale Uniunii Europene, ai Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene, beneficiază de drepturi egale de acces la toate nivelurile și formele de învățământ preuniversitar și superior. Un element de noutate este recunoașterea consiliilor elevilor ca parteneri consultativi în relația cu inspectoratele școlare și unitățile de învățământ.
Drepturile elevilor sunt detaliate pe aproape patru pagini ale Monitorului Oficial și includ, printre altele, drepturi de asociere și exprimare, drepturi sociale, precum și dreptul la educație diferențiată. Statutul prevede că elevii cu performanțe școlare deosebite pot promova doi ani de studii într-un an școlar, cu avizul consiliului de administrație al unității de învățământ și pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
De asemenea, noul statut detaliază procedura prin care elevii sau părinții lor pot contesta rezultatele evaluărilor la lucrările scrise.
Cum se contestă lucrarea scrisă
Astfel, în cazul în care un elev consideră că nota primită nu reflectă în mod corect munca depusă, acesta sau, dacă este minor, părintele ori reprezentantul său legal, are posibilitatea de a solicita, într-o primă etapă, o justificare a notei direct de la cadrul didactic care a evaluat lucrarea. Această solicitare trebuie făcută verbal și în prezența atât a elevului, cât și a părintelui sau a reprezentantului legal, asigurându-se astfel transparența procesului și o comunicare deschisă între toate părțile implicate. Această etapă inițială de dialog are ca scop clarificarea aspectelor legate de evaluare și oferirea unei șanse ca eventualele neînțelegeri să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului.
Dacă explicațiile oferite de profesor nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele/reprezentantul legal poate avansa la următoarea etapă, care implică o solicitare formală, în scris, adresată conducerii unității de învățământ, prin care se cere reevaluarea lucrării scrise. Este important de menționat că acest drept se aplică exclusiv lucrărilor scrise, excluderea probelor orale sau practice fiind clar stipulată pentru a evita eventualele ambiguități. Această cerere de reevaluare trebuie depusă în termen de 5 zile lucrătoare, subliniind astfel necesitatea unei acțiuni rapide și prompte din partea elevilor sau a părinților, pentru a asigura o corectitudine maximă în procesul de evaluare.
Odată depusă solicitarea, directorul unității de învățământ are obligația de a desemna două cadre didactice de specialitate care nu predau la clasa respectivă pentru a reevalua lucrarea.
Obligații și sancțiuni
În contrast cu lista extinsă de drepturi, obligațiile elevilor ocupă doar o pagină din statut, semnalând o abordare mai flexibilă și mai permisivă. Printre responsabilitățile stipulate, se numără respectarea regulilor dogmatice și canonice în unitățile de învățământ confesional, interdicția de a folosi telefoanele mobile în timpul orelor de curs, cu excepția cazurilor în care sunt utilizate în scop educativ, și respectarea normelor privind materialele introduse și distribuite în școli.
Nerespectarea acestor obligații poate atrage diverse sancțiuni, însă statutul prevede că elevii nu pot fi sancționați prin mustrare în fața colectivului clasei sau al școlii. În cazuri de suspendare sau exmatriculare, elevii vor beneficia de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.
Interzicerea telefoanelor mobile
Noul Statut al Elevului impune reguli stricte privind utilizarea telefoanelor mobile și a altor echipamente de comunicații electronice în timpul orelor de curs și al activităților educaționale desfășurate în afara unităților de învățământ. Elevilor le este interzis să folosească aceste dispozitive în timpul orelor, excepțiile fiind posibile doar atunci când utilizarea lor este strict în scop educativ și cu acordul prealabil al cadrului didactic. Această restricție se aplică inclusiv în timpul activităților extracurriculare, subliniind importanța menținerii unui mediu educațional concentrat și lipsit de distrageri tehnologice neautorizate.
Pentru a asigura respectarea acestei reguli, telefoanele mobile trebuie depozitate într-un spațiu sigur și special amenajat în fiecare sală de clasă. Accesul la aceste spații este controlat strict, fiind permis doar profesorului diriginte, directorului unității de învățământ sau cadrului didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală în absența acestora. Prin această măsură, se dorește prevenirea oricăror tentanții de a utiliza dispozitivele electronice în mod inadecvat, protejând astfel atenția și participarea activă a elevilor la ore.
Nerespectarea acestor prevederi atrage după sine consecințe clare: echipamentele pot fi confiscate temporar de către personalul didactic sau auxiliar, fiind returnate doar la finalizarea orelor de curs. În cazul elevilor minori, aceste dispozitive vor fi restituite părinților sau reprezentanților legali, conform regulamentului intern al unității de învățământ, subliniind astfel rolul esențial al părinților în monitorizarea și responsabilizarea comportamentului elevilor.
Ce se interzice în școli
În plus, statutul interzice cu strictețe introducerea și difuzarea în cadrul unităților de învățământ a materialelor care atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională, sau care promovează idei antițigăniste, sau de altă natură discriminatorie. De asemenea, elevilor le este interzis să dețină, să consume sau să comercializeze substanțe periculoase precum droguri, băuturi alcoolice, băuturi energizante sau etnobotanice, și să promoveze participarea la activități ilegale cum ar fi jocurile de noroc.
Implicarea elevilor în monitorizarea Statutului
Un alt aspect notabil al noului statut este atribuirea consiliilor județene ale elevilor și asociațiilor reprezentative a responsabilității de a elabora un raport anual privind respectarea prevederilor statutului. Acest raport va fi făcut public și va include soluții pentru eventualele deficiențe constatate, oferind astfel o voce puternică elevilor în procesul educațional.
Noul Statut al Elevului marchează o schimbare importantă în modul în care sunt privite drepturile și obligațiile elevilor din România, accentuând importanța drepturilor lor, în timp ce responsabilitățile sunt reduse la esențial. Rămâne de văzut cum se vor reflecta aceste schimbări în realitatea școlară și în relația dintre elevi, profesori și instituții.
+ Descărcați Monitorul Oficial cu noul Statut al elevului (.PDF)
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.