10 ianuarie 2025

Guvernul vrea să introducă zone cu restricții pentru mașini în orașe

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a început să discute problema introducerii zonelor cu nivel scăzut de emisii (ZNSE) în România, lansând pe 26 iulie consultarea publică a proiectului de Hotărâre a Guvernului privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor și a excepțiilor aferente acestor zone.

La câteva zile după lansare, procedura a fost suspendată cel puțin temporar, Ministerul explicând că decizia a fost luată pentru a permite o consultare mai amplă cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, precum și cu reprezentanții autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile.



Ce sunt zonele cu nivel scăzut de emisii?

Zonele cu nivel scăzut de emisii sunt arii urbane în care accesul vehiculelor este reglementat sau restricționat pentru a reduce emisiile poluante și a îmbunătăți calitatea aerului. Scopul principal al acestor zone este de a proteja sănătatea publică și de a contribui la un mediu mai curat. Lăsând la o parte vocabularul politic, practic, accesul în aceste zone va fi restricționat ori în funcție de nivelul normei de poluare a mașinilor – vor fi interzise mașinile Euro 1, 2, 3) ori va fi permis doar contra unei taxe destul de piperate.

Impactul asupra populației vulnerabile

Dincolo de speculațiile cu privire la îmbunătățirea calității aerului, realitatea este că măsura afectează în mod disproporționat populația vulnerabilă, care nu își poate permite achiziționarea de mașini electrice sau mai puțin poluante. În numeroase țări în care a fost introdusă această măsură, au fost înregistrate proteste și procese intentate de cetățeni și organizații nemulțumite de impactul economic și social al noilor reglementări.

Implementarea în alte țări europene

În majoritatea țărilor europene, ZNSE au fost implementate în orașe foarte mari, cum ar fi Londra, Paris, Milano și Berlin. Aceste orașe au populații de ordinul milioanelor, iar problemele legate de poluare sunt mult mai acute. În acest context, introducerea ZNSE în orașe cu populații de 2-300.000 de locuitori în România ridică întrebări. De ce ar trebui România să implementeze această măsură în orașe mici și mijlocii, când în Occident acestea au fost implementate în metropole de 10-20 milioane de locuitori?

Ministerul Dezvoltării reafirmă că măsura este necesară pentru asigurarea unui mediu cu aer curat și pentru decongestionarea traficului în zonele urbane. Totuși, rămâne de văzut cum vor fi abordate preocupările legate de impactul asupra populației vulnerabile și dacă implementarea în orașele mai mici va fi eficientă și acceptată de cetățeni. Suspendarea temporară a procedurii de transparență ar putea oferi timpul necesar pentru a găsi soluții echilibrate și pentru a asigura o implementare mai bine adaptată nevoilor locale.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img