Interviu cu Alin Nastasa, comisar sef adjunct al Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bacau
– Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor, impreuna cu Directia Sanitar-Veterinara, Inspectia Sanitara, Garda Financiara, dar si structuri din Politie, este una din institutiile cu o mare raspundere in sfera protectiei consumatorilor, sigurantei alimentare, sanatatii si apararii drepturilor lor in raporturile cu furnizorii de servicii si bunuri. Va rog sa spunem consumatorilor cum actioneaza institutia pe care o conduceti.
– Apararea drepturilor consumatorilor este principala noastra activitate. In mare, institutia noastra organizeaza si desfasoara activitati de control, fie in urma unor reclamatii, fie controale tematice, unele venite de la Autoritatea Nationala, altele proprii, operative, la agentii economici, care au obligatia sa respecte reglementarile si normele legale de producere si comercializare a produselor, dar si de furnizare a unor servicii. Fac mentiunea ca reclamatiile venite de la asociatiile de proprietari, de la societatile de asigurari nu intra in competentele noastre. Asociatiile proprietari isi desfasoara activitatea in baza unor legi, iar autoritatea competenta in a le controla sunt primariile, iar in domeniul asigurarilor exista o comisie de supraveghere a acestei activitati. Mai exista un domeniu asupra caruia nu putem interveni direct, cel al furnizorilor de servicii de televiziune prin cablu. Aici intervine doar CNA. Mai intervenim si la solicitarile unor asociatii ale consumatorilor care nu au personalitate juridica.
Comisariatul nu are competente in controlul institutiilor de stat
– Am lamurit problema caldurii si apei calde, dar ce ne facem cu problemele din sectorul furnizarii gazelor si energiei electrice?
– Aici putem sa ne implicam, putem interveni in rezolvarea reclamtiilor venite din partea consumatorilor.
– Dar sunt companii, societati private.
– Este adevarat, insa nu conteaza natura proprietatii, atunci când este vorba de protectia beneficiarilor de asemenea servicii, aparam consumatorul intr-o relatie comerciala. Sunt numeroase reclamatii in aceste doua sectoare. V-am precizat, nu avem competente in controlul institutiilor de stat, insa toate celelalte intra sub incidenta legii noastre de functionare.
– Institutia pe care o conduceti are, cred, si obligatia de a informa consumatorii cu drepturile lor, cu obligatiile acestora in raporturile comerciale cu agentii economici. Ce faceti concret?
– Avem si activitate de consiliere. Oricine se adreseaza CJPC (fost OJPC) primeste informatii pentru a sti cum si unde isi poate rezolva problema, in acele cazuri care nu tin de competenta noastra. Sunt si la nivel national programe de informare a consumatorilor, clipuri, brosuri, afise.
– Domnule Nastasa, primim la redactie numeroase telefoane prin care se reclama faptul ca OJPC ori nu primeste reclamatia, ori nu se deplaseaza la locul faptei, cetateanul, consumatorul fiind invitat sa se deplaseze la sediul dumneavoastra pentru a depune o reclamatie scrisa.
– Nu asa se pune problema, nu exista refuzuri din partea noastra, exista doar anumite reguli, anumite legi, dupa care ne ghidam. Consumatorul stie ca exista o institutie care se ocupa de respectarea drepturilor lui, asa este invatat, si este bine ca o face. Fiti sigur ca nu ne permitem sa incalcam legea, sa nu ne facem datoria. V-am spus doar ca anumite reclamatii le dirijam spre institutiile competente, iar de altele ne ocupam noi direct, ori in colaborare cu alte institutii, DSV, Directia Sanitara, Politia sau Garda Financiara, indiferent daca este serviciu, act medical, produse alimentare, nealimentare, de scurta sau lunga folosinta.
Comerciantul este raspunzator pentru produsele neconforme
– In aceste conditii, va rog sa precizati modurile in care sunt reglementate raporturile institutiei cu consumatorii. Cum trebuie sa procedeze cetateanul pentru a-si rezolva problema, sa nu piarda timp, sa nu consume inutil fonduri?
– In general, consumatorul trebuie sa se adreseze in scris comisariatului nostru, la care adauga, daca este cazul, facturi, bonuri fiscale, certificate de garantie, contract de prestari servicii, orice inscris oficial, care sa justifice, sa identifice operatorul economic si substanta reclamatiei. Exista un telefon, un fax, un email. Sunt cazuri, si nu putine, când reclamantul trebuie sa se deplaseze la sediul nostru. Telefonul este 0219551 sau in Bacau – tel-fax 0234.511.273, e-mailul este reclamatii.bacau@opc.ro. Mai trebuie sa spun un aspect foarte important, pe care o parte dintre reclamanti il ignora: reclamatia catre operatorul economic, agentul comercial, furnizorul de servicii. In cazul in care acestia nu rezolva problema, reclamatia, situatia se agraveaza pentru cel in cauza. Noi recomandam ambelor parti si rezolvarea pe cale amiabila a diferendelor, a reclamatiilor. Ar fi un prim pas, daca nu, pot apela la institutia noastra. Depinde apoi de la caz la caz modul in care vom proceda, ne deplasam la fata locului, cu precadere când este vorba de alimente, redirectionam reclamatia, rezolvam prin canalele noastre. Important este ca nimeni nu ramâne fara raspuns. Daca este vorba de alimente, competentele sunt ale celor doua institutii, respectiv Protectia Consumatoilor si Directia Sanitar-Veterinara, care are in dotare si aparatura necesara pentru analize. Noi putem preleva probe si le trimitem la Institutul National LAREX, timp in care, in functie de gravitatea reclamatiei, se pot lua si alte masuri: amenzi, scoaterea de la vânzare a produsului, suspendarea activitatii.
– O directiva europeana, dublata de una nationala spune clar ca documentele insotitoare ale marfii, trebuie sa fie traduse in limba tarii in care se comercializeaza. Mii de produse nu respecta asemenea prevederi.
– Este o-bli-ga-to-riu!, mai ales la produsele de folosinta indelungata. Produsele trebuie insotite de manualul de folosire si certificatul de garantie. In caz contrar este cupla importatorului si a distribuitorului. Comerciantul raspunde de respectarea acestei prevederi, el sta in fata consumatorului, intre ei se incheie documentnele de vânzare-cumparare. Daca el nu se asigura ca produsele sunt conforme, el incaseaza sanctiunea. Se poate merge si pâna la producator, insa in prima linie este comerciantul.
Utilitatile sunt pe primul loc la reclamatii
– Comisariatul are ca arie de cuprindere intreg judetul. Sunt mii de agenti economici, de societati de distribuire a produselor. Care este potentialul uman si material de care dispuneti?
– Suntem 10 comisari, de diferite profesii si avem la dispozitie o masina si jumatate. Pentru deplasari, comisarii mai folosesc masinile personale, insa este si asa foarte greu. Am facut demersurile necesare la Iasi pentru noi dotari, pentru acoperirea posturilor vacante, astfel ca activitatea noastra sa fie la nivelul cerintelor consumatorilor. In opinia mea, la Comisariatul din Bacau ar fi nevoie de 20 de comisari, pentru a acoperi in conditii bune tot judetul, insa este doar o opinie. De aceea este important ca oamenii sa ne semnaleze deficientele, iar noi repartizam personalul in functie de zona, localitate. Avem comisari care au domiciliul in zona de vest a judetului si se pot deplasa rapid si in acea zona, Moinesti, Comanesti, Onesti.
– O problema care ne este semnalata des se refera la jucariile pentru copii, dar si starea mobilierului din parcuri, din locurile amenajate pentru copii: rupte, distruse, descompletate, construite din fier, care periciliteaza integritatea copiilor. Are Comisariatul competente in acest domeniu?
– Evident. Controlam periodic magazinele care comercializeaza jucarii pentru copii, scoatem de la comercializare acele produse care pun in pericol sanatatea si integritatea copiilor, dam amenzi. Cât priveste instalatiile din locurile amenajate pentru joaca, ne-am sesizat, am constatat, am trimis avertizari institutiilor care le patroneaza.
– Am vorbit de informarea consumatorilor, ce trebuie sa stie, cum trebuie sa se comporte in raport cu un produs sau altul?
– Este bine ca puneti aceasta intrebare. Consumatorul are drepturi, dar si unele, hai sa le zicem obligatii. Trebuie sa ne invatam sa citim instructiunile, recomandarile de pe etichete, de pe documentele de insotire, indiferent daca este vorba de un produs sau un serviciu, sa ne facem timp pentru a ne informa, sa vedem termenul de valabilitate, de garantie, de folosire, iar daca descoperim nereguli, sa anuntam Protectia Consumatorilor, Directia Sanitara, Directia Sanitar Veterinara. De asemenea, este foarte important ceea ce semnam, un contract, o asigurare, sa semnam in cunostinta de cauza, sa cerem lamuriri, explicatii pentru fiecare prevedere care ne ridica suspiciuni sau nu o intelegem, dupa ce ai semnat este mai greu sa revii la normalitate. Sunt situatii, mai ales la incheierea unor contracte de creditate cu bancile, când poate avem nevoie de un specialist, sa nu ezitam sa apelam la serviciile lui.
– Care sunt cele mai dese reclamatii, din ce domenii vin?
– Pe primul loc sunt cele din sfera furnizarii de utilitati, energie electrica, gaze, telefonia fixa sau mobila. Pe locul doi se situeaza cele din domeniul alimentar, al preturilor produselor. In acest domeniu se observa o diminuare a reclamatiilor, operatorii economici au devenit mult mai responsabili, consumatorii au invatat sa se protejeze, sa se autoprotejeze. Eu am mai spus si o sa mai spun, nu este o afacere sa tii in magazin un produs expirat, un produs care poate pune in pericol viata oamenilor, dar in special a copiilor, de aceea suntem extrem de exigenti atunci când in urma reclamatiilor, in urma controalelor descoperim asemenea produse. Amenda pleaca de la 10 milioane de lei vechi si poate ajunge pâna la un miliard, in caz de toxinfectie alimentara.
Bacauanii nu se omoara pentru motociclete
– Domnule comisar sef adjunct, nu am vrut sa facem cu acest interviu o instruire, n-am vrut sa publicam normele si legile dupa care functionati, insa am fost interesat, fiind primul interviu realizat, ca oamenii, consumatorii sa stie, sa se informeze si sa decida in cunostinta de cauza. Pare un pic tehnicist, insa este si aceasta o modalitate de deschidere, de transparenta a raporturilor dintre consumator, operator si institutia de control. Stiu ca preocuparile dumneavoastra erau altele, sunteti tânar, poate cel mai tânar sef de institutie, de ce ati ales sa ocupati acest post?
– A fost o conjunctura, insa de multe ori ma gândeam, in calitate de consumator m-am confruntat si eu cu destule probleme, ma gândeam unde n-ar fi sa ajung eu acolo de unde pot sa indrept lucrurile, sa iau decizii.
– Este o functie politica…
– Nu este o functie politica, poate are conotatie politica, insa eu am sustinut un concurs, am dat examen, am avut contracandidati puternici. Este o functie care imi ofera si satisfactii, va dati seama ca plaja competentelor noastre este destul de larga, de la credite, asigurari, contracte de furnizare a diferitelor utilitati, comert, servicii, in fiecare zi te confrunti cu alte situatii, probleme, dar cel mai mult ma bucur, si le spun si colegilor mei, atunci când pot, putem, ajuta oamenii aflati in situatii dificile.
– Va stiu un mare amator, un impatimit al motocicletelor.
– Da, este mai mult decât un hobby, este o pasiune. Am o motocicleta foarte buna, o marca cunoscuta. Am deschis si in Bacau o reprezentanta, insa acum magazinul este inchis, incercam sa-l relocam la Iasi, piata de la noi nu este suficient de puternica, nu sunt bani. Preturile pleaca de la 8000 de euro si pot ajunge pâna la 30.000 de euro. Sunt multi amatori, insa prefera motociclete la mâna a doua, un incepator nu-si va lua una noua, la Iasi este altceva, o alta cultura, studenti mai multi, o putere economica mai mare. Plus de asta, nici nu avem sosele pentru asemenea minune tehnica. Este drept ca nici noi nu am gândit-o ca pe o afacere, am facut-o din placere, am testat piata.
Datorez tatei tot ce am realizat in viata
– Cu motocicletele am vazut cum stati, dar cu politica cum va descurcati, au tinerii din PSD deschise usile, au perspective de a pune “mâna pe putere”?
– Ca in orice partid, exista un curent de continuitate, iar eu am facut politica din convingere, din necesitatea de a schimba ceva, iar ca functionar public sunt doar simplu membru de partid. Nu vreau sa par demagog, dar eu cred ca tinerii au sansa lor, pot sa se implice, pot spera sa ajunga pâna la nivelul unde se iau decizii. Este in natura lucrurilor, nu o sa reusesc eu sa schimb tot, dar eu putin, altii mai mult, este mult de munca atunci când vorbim de schimbarea mentalitatii, sunt nedumerit când vad oameni resemnati, oameni care si-au abandonat idealurile. Trebuie sa luptam pentru viata noastra, pentru viata copiilor nostri. Multi tineri au plecat si pleaca sa lucreze afara, fenomenul a devenit ingrijorator, daca o tinem in ritmul acesta, nu stiu ce o sa se aleaga de tara asta. Merita sa lupti? Merita sa te implici? Eu zic ca merita. Eu am 32 de ani, functia pe care o ocup este o confirmare, avem nevoie de experienta, poti sa ai nu stiu câte studii, tot viata este cea care te invata cele mai multe lucruri, te pune in situatii critice. Am avut marele noroc ca am invatat foarte mult de la tata, o parte importanta din ceea ce sunt se datoreaza lui. A avut grija sa ma invete la timp ceea ce trebuie sa stiu, dar m-a si calit. Lui ii multumesc, chiar daca nu mai este, pentru drumul meu in viata. Eu ii sunt recunoscator si ma gândesc mereu la el.
– In final, ce-i spunem consumatorului bacauan?
– Ii spunem cu ce am inceput: sa aiba incredere in institutia noastra, sa stie ca noi, impreuna cu alte institutii veghem ca drepturile lui sa fie respectate si ii indemn sa aiba grija ce consuma si ce semneaza.