În anii de după revoluția industrială românească, camioanele au jucat un rol esențial în dezvoltarea infrastructurii și industriei naționale. Un exemplu remarcabil este DAC 48-36. Acesta a fost primul camion minier din România care a folosit un motor V8 românesc, marcând un moment important în istoria vehiculelor grele din țară.
Cu o sarcină utilă de 27 de tone, DAC 48-36 s-a dovedit a fi extrem de practic pentru nevoile acelor vremuri. Conform Piata Auto, designul său funcțional, cu roți duble pe spate, a fost influențat de tendințele occidentale, evidențiind o abordare pragmatică și bine direcționată, fără experimente extravagante.
Cu o masă totală de peste 48 de tone, camionul măsura 7,6 metri în lungime, 3,67 metri în lățime și avea un ampatament de 3,6 metri.
Producția DAC 48-36 avea loc la uzina Mecanica Mârșa, iar camionul a fost unul dintre cele mai reușite și practice vehicule miniere românești.
DAC 48-36 a demonstrat că, după câteva încercări inițiale mai puțin perfecte, inginerii români au reușit să creeze un camion viabil pentru munca grea. Acesta nu numai că a fost un vehicul robust și fiabil, dar a și pus bazele pentru dezvoltarea ulterioară a industriei de vehicule grele din România.