Prima autostrada cu sansele cele mai mari sa fie construita in Moldova ocoleste Bacaul. Este vorba despre ruta Târgu Mures – Iasi, care trece la circa 100 km nord de Bacau, prin judetele Mures, Harghita, Neamt si Iasi. Lucrurile s-au accelerat in privinta constructiei acestei rute, intrucât premierul Ponta l-a mandatat, miercuri, pe ministrul Transporturilor, ieseanul Relu Fenechiu, sa se ocupe de realizarea proiectului. Si cum pentru Bacau nu are cine sa faca un lobby consistent, municipiul de pe Bistrita rateaza, inca o data, sansa de a fi conectat prea curând la viitoarea retea nationala de autostrazi. Si alte proiecte de autostrazi care au trecut pe la Ministerul Transporturilor au ignorat, de asemenea, Bacaul, cum este cazul rutei Bucuresti-Focsani-Albita, cu ocolire prin Vaslui.
Contradictii ministeriale pe tema autostrazii Bacaului
In plus, nici soseaua de centura a Bacaului, lung prilej de promisiuni pentru politicienii locali in ultimii patru-cinci ani, nu se afla printre prioritatile Guvernului. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din România (CNADR) precizeaza nu are in plan nici o autostrada care sa se apropie de Bacau, cu toate ca unele proiecte amplasau Bacaul pe traseul Bucuresti – Siret, aproximativ acelasi cu actualul E85. Singura mentiune a CNADR referitoare la Bacau vizeaza aceeasi controversata sosea de centura, despre care se spune ca se afla in stadiul de “actualizare a documentatiei tehnice finalizate”. Centura ar urma sa aiba o lungime de 30,8 km, in regim de autostrada, la un cost de 179 milioane de euro.
Surpriza apare la termenul de incepe a lucrarilor, fixat pentru primul trimestru al anului 2011. Iar termenul de executie este de 30 de luni de la data la care se da ordinul de incepere a lucrarilor, care pâna acum nu exista. Bizar este ca pe site-ul Ministerului Transporturilor apare un alt termen de incepe a lucrarilor, respectiv 31 martie 2012, dar nici acesta nu a fost respectat. Mult mai avansate sunt lucrurile, de exemplu, la Suceava, unde soseaua de centura este aproape finalizata, sau la Radauti.
Soseaua de centura a ramas la stadiul de promisiune
Cât despre soseaua Bacaului, aceasta a ramas la stadiul de promisiune electorala si pe timpul fostului guvern, si al celui anterior. Anca Boagiu, de exemplu, promitea atunci când era ministru al Transporturilor ca prima autostrada din Moldova va incepe la Bacau, din iunie 2012.
In 2008, pe vremea când era prefect, Gabriel Berca anunta ca Bacaul este inclus in programul national de autostrazi si ii infiera pe cei care erau pesimisti in aceasta privinta. “Atrag din nou atentia ca s-au spus atâtea vizavi de autostrada fara informare, si eu dupa ce nu voi mai fi prefect ma voi informa si asa ar trebui sa facem toti, caci exista mijloace de informare in aceasta tara”, spunea Berca in 2008, pe când era prefect. La rândul sau, Dan Sova, ajuns acum parlamentar USL, spunea in campania electorala ca Bacaul nici nu are nevoie de o autostrada drept ruta ocolitoare, ci doar de o sosea expres, cum este actualul DN2. Declaratia sa exclude, asadar, perspectiva ca Bacaul sa fie in viitor pe traseul unei autostrazi si contrazic proiectele aparute pâna acum, chiar si in stadiu de intentie.
O noua promisiune
O speranta ca Bacaul va avea, totusi, iesire la drumurile de mare viteza, lucru de care se leaga insasi redresarea economica a zonei noastre, este programul de guvernare lansat in decembrie 2012, pentru perioada 2013-2016. La capitolul “Infrastructura”, acesta prevede, printre altele, si realizarea lucrarilor la coridorul IX pan-european Bucuresti-Bacau-Pascani. Lucru de care, insa, CNADR nu pomeneste nici o vorba. Cum viitoarea autostrada anuntata de Guvern nu are nici un fel de documentatie realizata, iar acest lucru necesita mult timp, Bacaul are sanse mari sa se aleaga in loc de autostrada doar cu o noua promisiune neonorata.