Asociatiile-colosi se destrama
Faramitarea asociatiilor de proprietari formate din sute de apartamente a inceput in urma cu cativa ani, odata cu infiintarea unor structuri mai mici, la nivel de bloc sau chiar de scara de bloc. Se pare ca locatarii nu se multumesc doar cu atat si cauta noi cai pentru a-si proteja bugetul familial de cheltuieli inutile. O asociatie mica vrea sa renunte acum la toti angajatii sai si sa se administreze intr-un mod inedit.
La Asociatia de proprietari 38, din Bacau, se petrec in aceasta perioada schimbari pe care o parte din locatari le asteapta de mult. Conducerea a fost schimbata prin alegerile care au avut loc in luna iunie. Noul presedinte si comitetul executiv au inceput actiunea de “curatenie”. “Incercam sa facem lumina asupra modului in care s-au cheltuit banii locatarilor, ne-a declarat presedintele Ioan David. Am cerut administratorului sa ne puna la dispozitie o dare de seama asupra situatiei economico-financiare a asociatiei. A refuzat, pe motiv ca nu i-a fost cerut in scris acest lucru. Cand nu a mai avut ce sa argumenteze, s-a internat in spital.” Conducerea asociatiei a afisat la scarile de bloc o informare in care arata o parte din neregulile descoperite pana acum: diferente la tariful apei, de la o scara la alta; cheltuieli considerate ilegale pentru amenajarea noului sediu; un contract cu semnul intrebarii pentru paza si protectie; nereguli din perioada unei divizari trecute a asociatiei, cu penalitati ramase in carca asociatiei mari; disparitia fondului de rulment.
Plan de economii
Din asociatia-mama, care are numarul 38, s-a desprins Asociatia Lalelelor 1, Asociatia veche a ramas cu 6 scari de bloc. Ulterior, proprietarii de pe 2 dintre aceste 6 scari au format o alta asociatie, “Aromar 2”. Ion David conduce si aceasta asociatie, pentru infiintarea careia a fost nevoit sa lupte in instanta. Dupa ce separarea se va incheia, va parasi functia de la vechea asociatie si se va ocupa de “Aromar 2”. Pentru aceasta are deja un plan de reducere a cheltuielilor la minimum. “Proprietarii vor plati separat utilitatile, prin banca, in asa fel incat sa nu mai avem nevoie de administrator. Pentru curatenia de pe casa scarilor vom incheia contract cu o firma, ceea ce inseamna ca nu vom mai plati salariile femeilor de serviciu. Ne gandim chiar sa externalizam tot serviciul de administrare, iar dupa calculele pe care le-am facut, cheltuielile administrative ar scadea cu 80%.” Locatarii spun ca au facut deja un mare pas si au scapat de coeficientii de corectie. “Avem contori separati pentru apa rece. In loc de 30 de metri cubi, cat era consumul umflat prin asociatia veche, acum platim cel mult 7 metri de familie. Asa am reusit sa economisim bani si sa reparam acoperisul, sa izolam termic blocul”. Proprietarii spun ca axemplul lor ar trebui urmat de toata lumea, “fiindca vremea colosilor care ne mananca banii a trecut”.
Doina Mincu