A ajuns în atenția publicului faptul că anumite autoturisme, dotate cu sisteme de frânare automată, frânează brusc în Pasajul Ștefan Gușe din Bacău, ceea ce, uneori, are ca rezultat producerea unor accidente bizare, care au fost cauzate nu de eroarea umană ci de decișia mașinii. Situația, ni se spune pe surse, este cunoscută, autoritățile o cunosc, producătorul o știe dar nu comentează, rămâne doar ca și șoferii să afle că dacă intră în pasaj este mai bine să țină o distanță respectabilă față de mașina din față pentru că aceasta poate frâna brusc.
Situația este cât se poate de ciudată: Uniunea Europeană, în nemărginita sa înțelepciune, a decis încă de acum vreun deceniu că mașinile care ies de pe poarta fabricii trebuie să fie dotate cu acest sistem de frânare automată, care, ni se spune, salvează vieți. În teorie, totul este frumos; în practică, însă, vedem că panta destul de abruptă a pasajului din Bacău este considerată de sistemul mașinii a fi un obstacol care se ivește în fața autoturismului, și computerul decide să frâneze brusc.
Șoferii spun că sunt numeroase mașinile care au astfel de probleme la sistemul de frânare automată, și nu ar fi vorba doar de autoturisme, ci și de camioane. Întrebarea la care nu s-a răspuns încă este cine va fi considerat vinovat în cazul producerii unui accident cu victimă? Teoretic și numai teoretic, legea spune că mașina din spate, care nu a păstrat o distanță suficientă față de cea din față. Ce distanță trebuie să păstrezi în pasaj ca să eviți astfel de probleme? O sută de metri? În acest caz s-ar bloca accesul în zonă.
Dar mai există o situație, când un șofer se bagă în fața ta și frânează brusc, fără motiv aparent, caz în care e deja altă situație. Ca și în cazul mașinilor autonome, legislația încă nu s-a adaptat realităților rutiere. De altfel, nici tehnologia nu s-a adaptat cerințelor politice, pentru că, iată, avem o situație clară în care un sistem cu mari probleme a fost implementat pentru că diriguitorii politici au decis asta.
Situația semnalată în Pasajul Ștefan Gușe din Bacău aduce în prim-plan complexitatea implementării tehnologiilor în contextul realității. Este evident că există provocări neașteptate și potențiale riscuri asociate oricăror inovații. Necesitatea unei adaptări legislative și tehnologice continue devine evidentă pentru a asigura o coexistență armonioasă între mașinile dotate cu astfel de sisteme și condițiile variate de trafic. Înainte de a impune cu fermitate astfel de tehnologii, poate nu ar fi rău să se asigure că acestea sunt perfect adaptate și testate în diverse medii, pentru a evita situații periculoase și neintenționate pe șosele.
Iar asta e valabil pentru orice nouă tehnologie care devine obligatorie prin lege.