În anul 2023, România a devenit cel mai vital furnizor de motorină pentru Ucraina, cu exporturi care au explodat, atingând 1,47 milioane de tone, reprezentând aproape un sfert din totalul importurilor de motorină ale țării aflate în conflict cu Rusia. Această creștere semnificativă a volumului exportat, cu 81% față de anul precedent, a transformat România în principalul partener al Ucrainei în asigurarea necesarului de combustibil.
Datele furnizate de A-95 Consulting Group, o organizație specializată în informații despre piețele de țiței și produse petroliere, au evidențiat această schimbare semnificativă în peisajul importurilor ucrainene de motorină. Informațiile, provenite din serviciul vamal ucrainean, au fost aduse la cunoștința presei specializate, subliniind importanța strategică a României în asigurarea necesităților energetice ale Ucrainei.
Pe lângă România, alte surse importante de motorină pentru Ucraina în 2023 au fost Polonia, statele baltice, Turcia și Grecia. Deși, în mod obișnuit, Polonia ar fi fost principalul furnizor, protestele camionagiilor polonezi și cerințele Vămii ucrainene pentru originea non-rusească a carburanților au redus semnificativ importurile din această direcție.
Protestele poloneze au avut un impact major asupra traficului de carburanți prin vămile din vestul Ucrainei, determinând o scădere drastică a transferurilor de motorină. Aceasta a afectat nu doar aprovizionarea cu combustibil a Ucrainei, ci și pe cea a țărilor baltice, care au văzut o reducere semnificativă a ponderii motorinei importate din această direcție.
În contextul acestor provocări, România a devenit un furnizor esențial pentru Ucraina, cu importuri de motorină atingând cea mai mare valoare lunară în noiembrie 2023, depășind 180.000 de tone. În ultimele trei luni ale anului, România a ocupat poziția de lider în furnizarea de motorină către Ucraina.
Este important de menționat că, deși România a devenit principalul furnizor, nu toată motorina exportată provine exclusiv din rafinăriile românești. Cu toate că cele trei unități din țară nu pot acoperi necesarul pieței locale, este posibil ca o parte din motorina exportată către Ucraina să fie mai întâi importată în România și apoi reexportată, beneficiind de respectarea embargoului impus de Ucraina.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.