«Munca de alfabetizare în orașul Bacău trebuie îmbunătățită
Din cei aproape 400 de analfabeți existenți în orașul Bacău la începutul muncii de alfabetizare din perioada de vară a acestui an, au fost antrenați la cursuri cca. 300, dintre care însă numai 278 au susținut examenul și numai 218 au promovat. Aceasta fiind starea de lucruri, se pune întrebarea: care sunt cauzele și ce trebuie făcut acum pentru înlăturarea lipsurilor? De vina pentru rezultatele slabe obținute în munca de alfabetizare în unele circumscripții școlare o poartă, în mare măsură, directorii de școli și cadrele didactice.
Din circumscripția școlii medii de băieți, de exemplu, școală la care lucrează aproape 40 de cadre didactice, nu au fost prezenți la examen decât 9 analfabeți din cei 31 existenți. Acest lucru se datorează faptului că majoritatea cadrelor didactice de la școala respectivă dau dovadă de nepăsare față de munca de alfabetizare. Colectivul de conducere a școlii (director tov. Mardare C.) nu a analizat modul în care cadrele didactice își îndeplinesc sarcinile pe linie de alfabetizare și nici nu i-a tras la răspundere pe cei care nu-și fac conștiincios datoria în această direcție.
Au existat, totuși, circumscripții școlare în care s-au obținut rezultate bune în munca de alfabetizare. Tov. învățătoare Săilă Maria de la școala nr. 5 mixtă, de exemplu, care este responsabilă cu munca de alfabetizare în această circumscripție, mergând zilnic din casă în casă la cei care nu știu să citească, a reușit să prezinte la examen 13 dintre ei, toți promovând ori absolvind cursul cu cunoștințe temeinice. La fel, Postelnicu M. de la școala de 7 ani nr. 2 fete, Preda P. la întreprinderea „Steaua Roșie”, Danciu Maria la „Proletarul” și alte cadre didactice s-au achitat conștiincios de sarcina încredințată.
Nu se poate contesta faptul că în această acțiune grea dar importantă, se întâmpină destule greutăți. Cadrele didactice trebuie să pună suflet, să lucreze cu tragere de inimă cu analfabeții, așa cum foarte multe dintre ele procedează în cadrul activității școlare, fiecare la obiectul sau clasa sa.
În întreprinderile și instituțiile în care conducerile respective au acordat atenția cuvenită muncii de alfabetizare, rezultatele n-au întârziat să se arate. Nu se poate mândri, însă, cu rezultate bune, întreprinderea „Partizanul”, unde din cei 45 de analfabeți care au frecventat sporadic cursurile de alfabetizare, au fost prezențați la examen numai 3, și aceștia cu lipsuri în pregătirea lor. Conducerea acestei întreprinderi (director tov. Popa Dumitru) a privit cu ușurință problema alfabetizării și nu a luat măsuri operative pentru asigurarea condițiilor materiale necesare bunei desfășurări a muncii cu cei care nu știu să citească. La cererile insistente ale cadrelor didactice, care au responsabilitatea muncii de alfabetizare în această întreprindere, de a se asigura cursurile cu lectorii necesari, de a se găsi posibilitatea ca analfabeții să lucreze într-un singur schimb etc., conducerea întreprinderii nu a dat niciun răspuns.
Tot din lipsa sprijinului conducerii, nu s-au obținut rezultate satisfăcătoare în munca de alfabetizare la întreprinderile „7 Noiembrie”, H.C.C., „I. C. Frimu“, „I.C.I.A.” Șerbănești și altele. Altfel stau lucrurile la întreprinderile „Proletarul” și „Steaua Roșie“, unde roadele muncii de alfabetizare sunt evidente. La „Proletarul”, de exemplu, (director tov. Roman Valeriu), sub îndrumarea organizației de partid s-au creat condiții bune ca cei care nu știu să citească să poată învăța, conducerea întreprinderii a asigurat cursul cu lecturi, manuale, rechizite, săli, material didactic. Organizația de bază P.M.R. a trasat sarcinii membrilor de partid ca fiecare la locul de muncă să îi încurajeze pe cei care nu știu să citească să urmeze cursurile. Ca urmare a acestor măsuri, s-a reușit ca din cei 58 de analfabeți recenzați să fie prezențați la examen 50 dintre aceștia, 40 promovând sau absolvind. Pentru ca sarcina lichidării neștiinței de carte în perioada iernii să fie dusă cu succes la îndeplinire, este necesar ca în ultimul rând secția de învățământ a orașului Bacău să se străduie mai mult ca până acum pentru buna conducere a acestei acțiuni, să efectueze controale și sondaje fructuoase în întreprinderi și circumscripții și să găsească necontenit noi metode care să ducă la îmbunătățirea muncii de alfabetizare. Este necesar ca în noua etapă de muncă să se pornească la acțiune în mod planificat, nu la întâmplare, să se asigure răspunderea personală a cadrelor didactice asupra celor care nu știu să citească și să fie trase la răspundere cei care manifestă nepăsare în realizarea acestei importante sarcini.
În întreprinderile și instituțiile în care mai există analfabeți, conducerile respective trebuie să privească cu seriozitate această problemă, să-i acorde importanța cuvenită, să asigure condițiile necesare pentru munca de alfabetizare, să organizeze un sistem de evidență precisă a celor care nu știu să citească. În acest sens, este necesar ca în cadrul comitetelor de întreprindere să existe un responsabil cu munca de alfabetizare, pentru întreaga perioadă de muncă. Lectorii fixați de către conducerile întreprinderilor să fie lămuriți de importanța acestei sarcini, iar cei care obțin rezultate bune în muncă să fie stimulați. Organizațiile U.T.M., comisiile de femei, deputații și celelalte organizații de masă trebuie să sprijine școlile în munca de mobilizare a celor care nu știu să citească la cursuri. În același timp, foștii analfabeți să fie antrenați în cercuri de citit în activitatea căminelor culturale, pentru a nu pierde legătura cu cartea.
M. COVĂTARU
Inspector, Secția Învățământ a orașului Bacău.»
Steagul roșu – 2 decembrie 1955