Jen Caltrider, coordonatoarea unei investigații efectuate de Fundația Mozilla în San Francisco asupra celor mai populare 25 de mărci auto, afirmă că „autovehiculele moderne sunt un coșmar când vine vorba de protejarea vieții private.” Conform Transition.news, investigația a relevat faptul că autovehiculele, în special cele conectate la internet, ridică probleme semnificative în ceea ce privește protecția datelor.
Toate cele 25 de mărci auto investigate, printre care Tesla, Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Nissan, Renault, Subaru și VW, sunt caracterizate drept „caracatițe de date.” Acestea sunt dotate cu camere și microfoane în interiorul vehiculului, iar datele colectate sunt trimise continuu în cloud. Un aspect îngrijorător dezvăluit de studiu este că unele mărci, precum Nissan și Kia, pot să pătrundă în viața privată a utilizatorilor, colectând posibil informații despre „activitatea sexuală” a pasagerilor.
Studiul indică faptul că peste trei sferturi dintre producătorii auto nu numai că utilizează datele colectate, dar le și revând și către furnizori de servicii, dealeri de date și alte companii. Potrivit estimărilor McKinsey, datele colectate de mașini ar putea genera o valoare adițională de 250 până la 400 de miliarde de dolari SUA anual până în 2030.
Politica de confidențialitate a producătorilor auto presupune că consimțământul pentru utilizarea datelor este acordat automat atunci când sunt utilizate serviciile conectate la internet în mașină. Niciun producător nu îndeplinește standardele minime de securitate stabilite de Fundația Mozilla în domeniul protecției datelor.
Doar Renault și Dacia oferă posibilitatea ștergerii datelor personale. Nu este întâmplător faptul că aceste vehicule sunt disponibile doar în Europa, o regiune considerată relativ avansată în ceea ce privește protecția datelor.
Studiul dezvăluie că mai mulți producători auto colectează date despre „origine, convingeri religioase, orientare sexuală, geolocație, sănătate și chiar informații genetice” ale utilizatorilor lor. În plus, 13 din cele 25 de vehicule investigate colectează informații despre mediul înconjurător.
Caltrider caracterizează studiul drept „destul de cuprinzător și, prin urmare, destul de înspăimântător.” McKinsey estimează că până în 2030, 95% dintre vehiculele vândute vor fi conectate la internet, ceea ce va duce la o continuare a creșterii colectării de date. Unii producători auto iau în considerare chiar utilizarea tehnologiilor pentru a monitoriza șoferii, de exemplu, în urmărirea ratelor de închiriere.
În SUA, Ford a depus o cerere de patent pentru un sistem care ar putea produce disconfort clienților care nu își plătesc ratele de leasing. Măsurile descrise într-un text de 14 pagini includ mai multe „trepte de disconfort,” de la avertizări text până la mașina care se deplasează automat către depozitul de tractare.
Experți precum Sylvain Métille de la Universitatea Lausanne subliniază necesitatea de a lua măsuri pentru a proteja personalitatea utilizatorilor. Adesea, confidențialitatea nu este privită ca un criteriu decisiv la achiziționarea unei mașini.
Thomas Massie, membru al Congresului SUA, a încercat să abroge legea cunoscută sub numele de „Kill Switch,” care prevede că toate vehiculele noi vândute după 2026 trebuie să fie echipate cu o tehnologie care dezactivează automat vehiculul în anumite situații.
Modificarea pentru abrogarea acestei prevederi a fost respinsă de Camera Reprezentanților cu 229-201 voturi. Massie a exprimat îngrijorări cu privire la faptul că această tehnologie reprezintă un control copleșitor asupra vieții personale a cetățenilor.
Vehiculele ar putea fi oprite automat dacă mașina consideră că șoferul nu conduce în condiții de siguranță, a subliniat Massie. El a criticat limitarea confidențialității și a exprimat îngrijorarea că astfel de tehnologii ar trebui implementate până în 2026 fără o discuție adecvată privind impactul lor asupra vieții de zi cu zi a cetățenilor.