Nicio sansa de pregatire la locul de munca
In 2012 niciun angajator nu a solicitat subventii pentru organizarea uceniciei la locul de munca. Aceasta desi din 2011 subventia a fost majorata. Cheltuielile pe care le-ar suporta angajatorul sunt, totusi, in continuare destul de mari. Aproape 70 la suta dintre someri nu au o calificare.
Intrat in vigoare in urma cu multi ani, actul normativ care reglementeaza ucenicia la locul de munca se dovedeste a fi o lege moarta, chiar si in ce priveste facilitatile pe care le prevede pentru angajatori. O demonstreaza faptul ca acestia nu se inghesuie sa profite de subventia la care ar avea dreptul pentru fiecare ucenic pe care l-ar pregati profesional la locul de munca. „Noi nu avem incheiata nicio conventie de subventionare a uceniciei la locul de munca, ne-a spus Daniela Balan, consilier superior, purtatorul de cuvânt al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Bacau. Angajatorii au fost informati de catre noi despre aceasta facilitate, le-am trimis si documentatia cu legislatia referitoare la ucenicie, am luat legatura si telefonic cu ei. Unii au venit si la institutia noastra ca sa se intereseze cu privire la modul in care trebuie sa procedeze, au si spus ca au in plan sa organizeze un program de ucenicie la locul de munca, dar au ramas la stadiul de intentie, din pacate.”
300 lei pentru fiecare ucenic
Pâna in octombrie 2010, Legea 279/2005 privind ucenicia la locul de munca prevedea ca angajatorii care incheie contract in acest sens cu o persoana primesc lunar, la cerere, din bugetul asigurarilor de somaj o suma egala cu 50 la suta din valoarea indicatorului social de referinta (ISR), care era si este in cuantum de 500 lei. Din octombrie 2010, legea a fost modificata si subventia a fost majorata la 60 la suta din ISR. Asadar, de atunci agentii economici pot beneficia de 300 de lei brut pentru fiecare tânar cu vârsta intre 16 si 25 de ani pe care il angajeaza in vederea efectuarii uceniciei in unitatea sa. Subventia se acorda pe toata perioada derularii contractului, adica pe un interval de 1-3 ani. Tot din octombrie 2010 au fost eliminate si câteva din obligatiile angajatorului, tocmai pentru a mari interesul lui fata de organizarea uceniciei la locul de munca. Daca prin vechea legislatie era obligat sa detina autorizatie speciala pentru a incheia contracte de ucenicie, prin noile reglementari agentul economic nu mai trebuie sa prezinte acest document. Nici coordonatorul (maistrul) de ucenicie nu trebuie sa mai faca dovada atestatului, fiind suficienta experienta profesionala de minimum 5 ani in ocupatia pentru care se organizeaza programul de ucenicie. Dar si anterior anului 2010, si dupa aceea angajatorii nu au recurs la posibilitatea de a primi subventii pentru ucenicia la locul de munca.
Obligatiile, mai mari decât facilitatile
Situatia amintita era oarecum de asteptat, chiar in conditiile acordarii facilitatilor mentionate mai sus. Durata contractului de ucenicie la locul de munca se stabileste in functie de ocupatia/calificarea pentru care urmeaza sa fie pregatit ucenicul. Astfel, pentru o calificare de nivelul 1 va fi de 12 luni, nivelul 2-24 luni si nivelul 3-36 luni. Aceasta inseamna ca, pentru aceeasi perioada, angajatorul este obligat sa-i incheie ucenicului contract individual de munca. Or, un contract de munca presupune ca angajatorul sa-l plateasca pe ucenic cu macar salariul minim pe economie (700 lei). Deci el va trebui sa adauge cel putin 400 lei la subventia primita, dar si sa achite toate impozitele si contributiile de asigurari sociale aferente salariului. In plus, subventia nu se aplica pe perioada de proba (maximum 30 de zile), in timpul suspendarii raportului de munca sau de prelungire a contractului de ucenicie. Daca ucenicul nu va obtine certificatul de competenta nici a doua oara, angajatorul va fi obligat sa restituie subventia in totalitate, plus dobânda de referinta, stabilita de BNR. Dar angajatorul trebuie sa suporte si costurile cu evaluarea si certificarea competentelor profesionale ale ucenicului la finalul programului de ucenicie. Toate aceste costuri adunate depasesc cu mult subventia.
Si, totusi, ucenicia la locul de munca ar fi o sansa de a dobândi o meserie pentru mii de someri care nu au nicio calificare. Dintre cei aproape 14.000 someri, aproximativ 70 la suta au un nivel scazut de pregatire si educatie. Peste 3.500 au numai patru clase, dar si mai multi, respectiv circa 4.000, au terminat doar invatamântul gimnazial, ceea ce, de asemenea, nu le asigura nicio calificare. Alti 1.500 au absolvit o scoala profesionala, insa meseriile pe care le au nu sunt cautate pe piata muncii, iar 2.800 de someri au urmat un liceu, dar, la capatul celor patru ani de studii intr-o astfel de forma de invatamânt, cei mai multi nu au o calificare.