Anvelopele fabricate dupa 1 iulie 2012 trebuie sa aiba o eticheta de clasificare energetica, precum masinile de spalat si frigiderele. Clasa A verde indica pneurile cu un consum de carburant mai mic, fara a face niciun compromis privind siguranta si zgomotul exterior. Comerciantii de anvelope noi au fost verificati de catre comisarii consumatorilor. Niciunul nu a scapat nesanctionat.
Timp de o saptamâna agentii economici din judet care comercializeaza anvelope noi au fost supusi unui control riguros din partea Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC). Scopul actiunii a fost acela de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea anvelopelor fabricate dupa 1 iulie 2012. Acestea trebuie sa se incadreze in Regulamentul (CE) 1.222/2009 care se refera la faptul ca pe eticheta pneurilor trebuie sa fie inscrise eficienta consumului de combustibil si alti parametri.
Deficiente de informare
In controlul intreprins, comisarii consumatorilor au depistat destule abateri de la legislatia amintita. Nu a existat agent economic la care sa nu fi fost identificata vreo deficienta. „Am gasit anvelope la care nu era precizata denumirea producatorului si a distribuitorului, au fost identificate si cazuri in care nu erau mentionate pretul, firma si alte informatii obligatorii, ne-a spus Mirel Miclaus, comisar-sef adjunct al CJPC. Practic, la toti agentii economici verificati am gasit câte ceva in neregula. Totusi, abaterile nu sunt de natura sa-i ingrijoreze pe consumatori. Ele tin strict de informarea acestora, si nu de calitatea produsului.” Pe lânga deficientele precizate, unii comercianti nu aveau traduse in limba româna informatiile iar la produsele promotionale nu mentionau pretul vechi si cel nou, precum si perioada in care acesta era valabil. In consecinta, comisarii CJP au aplicat 8 avertismente si au sanctionat cu amenda doi comercianti, care au trebuit sa cotizeze la bugetul statului, in total, cu 2.000 lei.
Clasa G, cea mai slaba
Insa este remarcabil ca producatorii de anvelope respecta Regulamentul (CE) 1.222/2009. Potrivit acestui regulament, emis de Consiliul Europei, anvelopele noi, fabricate dupa 1 iulie 2012, trebuie sa aiba pe banda de rulare un autocolant cu o eticheta care sa indice clasa de eficienta a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia, precum si clasa de aderenta pe terenul umed. Autocolantul cu eticheta aceasta trebuie pus de catre producator. La rândul lor, furnizorul si distribuitorul, respectiv comerciantul, nu trebuie sa accepte anvelopele produse dupa 1 iulie 2012 decât daca ele poarta aceasta eticheta. Ei trebuie sa si informeze consumatorul prin materiale tehnice promotionale despre clasa de eficienta a consumului de combustibil, de zgomot si de aderenta a anvelopei. Eticheta este similara cu cea energetica, deja utilizata la masinile de spalat rufe, la frigidere si la masinile de spalat vase. Cu cât o anvelopa este mai performanta din punct de vedere al economiei de combustibil, al sigurantei si zgomotului, cu atât ea are o clasificare mai buna. Astfel, G rosu este cea mai slaba clasa iar A verde este cea mai buna. Dar pneurile de iarna trebuie sa aiba si simbolul „M+S”, „MS” sau „M&S”, pe peretele (flancul) lateral. Cât despre anvelopele second-hand, si acestea trebuie sa corespunda unor conditii. Nu trebuie sa prezinte taieturi profunde, crapaturi, deteriorari sau uzura neuniforma pronuntata. Totodata, atât la cele de vara cât si la cele de iarna, adâncimea profilului principal trebuie sa fie de minimum 2 mm, la cele cu diametrul sub 20 inch (1 inch=25,4 mm; 20 inch=508 mm), si de cel putin 4 mm, la cele de peste 20 inch. Nu in ultimul rând, trebuie sa aiba inscrise vizibil latimea sectiunii, in milimetri, constructia (R=radiala), simbolul de iarna, diametrul jantei, in inch, data fabricatiei si denumirea comerciantului. Anvelopele second-hand au garantie minimum un an iar cele noi, cel putin doi ani.