Cine ar crede că în următoarele rânduri mă voi referi la felul în care, chipurile, s-ar mânări examenele de la „bac” (adică de la bacalaureat), se înșală. De alte mânăreli am auzit, în care tot de bac e vorba, dar de ambarcațiunea care trece oameni și mașini peste Dunăre. Ambarcațiune care pe mare se mai numește și feribot.
„Mânărelile”, cum numim noi aranjamentele prin care se atacă tot felul de proiecte serioase, pe la alții „mai cu tradiție” în domeniu au fost numite „mafioții”. Iar o veritabilă mafie a bacului de trecut o apă de pe un mal pe altul se pare că a funcționat și pe la noi.
A spus-o un fost ministru de finanțe, fost parlamentar de Tulcea, vorbind despre construcția și inaugurarea celebrului pod de aproape doi kilometri de la Brăila spre Smârdan (Tulcea). Pod care a fost construit cu mare întârziere din cauza unor politicieni care ar fi avut afaceri cu bacuri pentru traversarea Dunării.
Fostul ministru declara că discuția de a se construi un pod peste Dunăre de la Brăila spre Tulcea ar fi veche de circa 30 de ani. Dar, oameni politici din Galați și Brăila s-au tot opus, pentru că aveau interese meschine, „mafiote” am zice noi.
Un proiect pentru un pod atât de mare este unul deosebit, de mare interes pentru un stat care se vrea și democrat și apropiat de interesele poporului. Parcă nici nu poți înțelege cât de mare era miza câștigurilor din afacerile cu bacurile și cât de influenți erau politicienii care o protejau.
Bacul de pe Dunăre e mic copil pe lângă un veritabil feribot. Dar astfel de ambarcațiuni și afacerile cu ajutorul lor au atras mereu atenția mafiei adevărate. Deci, cu ele se poate câștiga bine. Pentru a nu mai spune și despre tragediile de pe ele, probabil multe provocate tot din interese mafiote.
Cu bacul nu te joci! – spun mulți de pe la noi. Fie că e vorba de celebrul examen de la final de curs liceal, fie de vasul care te poate trece Dunărea de pe un mal pe altul.