După publicarea rezultatelor slabe obținute de România în cadrul Programului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA), un profesor de matematică pensionar ridică problema declinului calității învățământului românesc în ultimele trei decenii. Petre Apostol, cunoscut cadru didactic din județul Prahova, a postat pe contul său de Facebook subiectele de la examenul de admitere în liceu din anul 1985, comparându-le cu nivelul actual al elevilor.
Profesorul Apostol subliniază faptul că dificultatea subiectelor de atunci depășește cu mult nivelul de astăzi, chiar și pentru elevii de elită care obțin nota 10 la evaluarea națională. Potrivit profesorului, chiar și acești elevi nu ar putea rezolva exercițiile de la examenul de admitere din 1985.
„Subiectele de mai jos au fost utilizate la examenul de admitere în liceu din anul 1985. Dacă le dați unui elev de clasa a IX-a care a obținut nota 10 la evaluarea națională, vă garantez că nu va obține nici măcar nota 5. Nivelul învățământului matematic a scăzut foarte mult”, a precizat profesorul Petre Apostol.
Profesorul Apostol subliniază două aspecte majore care au contribuit la scăderea calității învățământului matematic în România. Pe de o parte, multe noțiuni matematice au fost eliminate din curriculum, iar cele rămase au fost simplificate considerabil, unele fiind predate elevilor fără a li se explica demonstrațiile corespunzătoare. Pe de altă parte, dificultatea subiectelor la evaluarea națională a scăzut semnificativ în ultimii ani.
Subiectele prezentate de profesorul Apostol reprezintă un test pe care fiecare persoană interesată îl poate încerca pentru a evalua nivelul actual de cunoștințe matematice al elevilor, comparativ cu cel din urmă cu 30 de ani.
Această perspectivă adusă în discuție de către profesorul Apostol reprezintă un semnal de alarmă cu privire la nevoia de a îmbunătăți calitatea sistemului educațional românesc, pentru a asigura o pregătire adecvată a elevilor în fața provocărilor viitoare.