În ciuda crizelor de tot felul, din ultima perioadă, băcăuanii încă mai încearcă cu degetul mediul de afaceri local, începând diverse activități economice. Înființarea unei firme presupune câteva sute de lei, dar și răbdare pentru parcurgerea pașilor obligatorii.
Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului, la sfârșitul primelor patru luni din acest an, în evidențele instituției figurau 1.028 de firme noi, în tot județul. Situația este similară cu cea din aceeași perioadă a anului trecut, când 1.003 antreprenori își încercau flerul în afaceri. Cele mai multe firme nou înființate în acest an sunt de tipul societăților cu răspundere limitată (SRL) – 673, urmate de cele de tip PFA (persoane fizice autorizate) – 230, și Întreprinderi Individuale (II) – 120. Numai în luna aprilie, de exemplu, au apărut 201 firme, cele mai multe fiind de tip SRL – 129, urmate de PFA-uri – 45 și II-uri – 29. Interesant de reținut și că, în luna aprilie, de exemplu, au fost înființate și patru firme ai căror acționari sunt persoane străine. Acestea s-au alăturat celor peste 2.300 de firme străine deschise, în tot județul, din 1991 și până anul trecut, multe radiate, între timp.
Unii vin, alții pleacă
De reținut că, în aceeași perioadă analizată, sute de firme au dispărut (temporar sau definitiv) din economia județului. Astfel, în ianuarie – aprilie, 139 de firme și-au suspendat activitatea, iar 308 firme s-au dizolvat, urmând a fi radiate din evidețele statului. Potrivit legislației în domeniu, suspendarea activității poate fi făcută pentru o perioadă de maximum 3 ani, cu condiția ca societatea să nu aibă datorii la stat și la bugetle locale și să nici să nu se afle sub control fiscal. Pe perioada suspendării activității, firma își poate relua oricând activitatea. În caz contrar, după expirarea acestei perioade, la cererea oricărei persoane interesate, precum şi a Registrului Comerţului, tribunalul va putea pronunţa dizolvarea societăţii. Patronii firmelor au tras obloanele, pentru o perioadă sau definitiv, din cauza greutăților întâmpinate la tot pasul. Cei care și-au suspendat activitatea firmelor au sperat că economia se va înzdrăveni, între timp, însă crizele care se tot succed de câțiva ani (cea creată de pandemia de Covid, criza energetică sau criza generată de conflictul din Ucraina etc.) i-au determinat, până la urmă, să pună lacăt pe afaceri. Până la decizia de a pune capăt afacerilor, specialiștii în insolvență recomandă reorganizarea, din timp, a firmelor, mai ales în sectoarele cele mai sensibile, precum comerțul și construcțiile.
Costul și procedura deschiderii unei firme
Înființarea unei firme de tip SRL, în 2023, scoate din buzunarul celui care vrea să devină patron, între 600 și 700 de lei. Astfel, dacă viitorul antreprenor nu este dispus să solicite sprijinul celor care se ocupă cu deschiderea de firme, va trebui să se înarmeze cu răbdare, înființarea unei societăți de tip SRL însemnând, chiar și în 2023, destul de multă birocrație. Înainte de toate, ar fi nevoie de alegerea obiectului de activitate și stabilirea codului CAEN, cumpănind atent în privința atât a activității principale a firmei, cât și a domeniilor secundare, pentru a evita reluarea ulterioară a procedurilor. Apoi, urmează denumirea firmei nou-înființate, astfel încât să nu mai existe una la fel, în toată țara. Prin urmare, primul pas este cel al depunerii cererii de verificare a disponibilității şi/sau rezervarea denumirii firmei (original), alegând trei denumiri, în ordinea preferinţelor. Pe de altă parte, o societate trebuie să aibă și un sediu social, indiferent de dimensiunea afacerii. Cel mai important dintre actele necesare înființării unui SRL este actul constitutiv, document care nu doar atestă înființarea societății, ci și reglementează organizarea și modul de funcționare a acesteia. Așadar, dosarul înființării firmei va include cererea de înregistrare (original), rezervarea denumirii firmei, actul constitutiv (autentificat de avocat), cazierul fiscal al fiecăruia dintre asociați și/sau administratori, contractul de sediu social, acordul Asociației de proprietari sau de locatari și al vecinilor (dacă sediul firmei este într-un bloc de louințe), copie după actul de identitate, specimenul de semnatură al administratorului/administratorilor firmei și declarațiile pe proprie răspundere ale asociaților și/ sau ale administratorului care atestă că pot îndeplini calitatea respectivă, autentificate la notar. Alte acte mai sunt dovada depunerii capitalului social (extras de cont din ziua respectiva) la o bancă comercială și declarația privind beneficiarul real al persoanei juridice. La finalul procedurii, Registrul Comerțului va elibera Certificatul de Înregistrare a firmei, Hotărârea Tribunalului Judecătoresc de pe lângă Oficiul Național al Registrului Comerțului și Certificatul Constatator.