Fiecare dintre noi, știm pe cineva care a fost implicat într-un accident rutier, fie chiar noi am fost în această situație. De multe ori, aceste accidente au urmări tragice. Conform statisticilor oficiale, în urma accidentelor rutiere care au avut loc în prima parte a anului 2023, au decedat 33 de persoane și alte 451 de persoane au fost traumatizate. Cu toate că, în ultimii zece ani, în Uniunea Europeană rata deceselor cauzate de accidentele rutiere a scăzut, numărul accidentelor rutiere fatale din țara noastră aproape s-a dublat.
Ca deputat, membru în Comisia de Transporturi și Infrastructură, sunt în mod constant interesat să lucrez pentru îmbunătățirea legislației și caut mereu ca prin fiecare nou proiect pe care îl depun să ajut la salvarea unor vieți. Fără o viziune strategică pe termen mediu și lung care să includă în mod obligatoriu o modernizare a legislației în domeniul rutier vom continua să rămânem pe primele locuri în topurile accidentelor rutiere.
Viteza face diferența dintre viață și moarte în cazul multor accidente
Există un cumul de motive pentru care șoselele din țara noastră sunt atât de periculoase și din cauza cărora există atât de multe accidente. Motive ce țin de șoferi sau pietoni, cum ar fi viteza excesivă sau condusul sub influența alcoolului, neadaptarea la condițiile de drum, traversarea prin locuri nepermise, dar și unele ce țin de autorități: infrastructura rutieră foarte slab dezvoltată și neîntreținută corespunzător, foarte puține autostrăzi și drumuri expres.
Viteza excesivă trebuie pedepsită mai aspru, deoarece consecințele sunt întotdeauna grave. Conducătorii auto trebuie să conștientizeze că a conduce cu viteză de peste 100 km/h față de normele în vigoare nu îi afectează numai pe ei prin suspendarea permisului, ci sunt consecințe și asupra familiei. Pentru aceasta am depus un proiect de lege care prevede sancționarea șoferilor care conduc cu viteză mai mare de 100 de km/h față de limitele sectorului de drum pe care circulă.
Siguranța rutieră este un deziderat asumat, dar foarte neglijat
Pentru programele de creștere a siguranței rutiere se cheltuiesc mulți bani, însă ele sunt de un adevărat insucces. Fără un plan amplu și bine pus la punct, cu măsuri concrete în vederea reducerii numărului colosal de accidente rutiere, nu vom ajunge niciodată la rezultate vizibile. Mai există un element care poate duce la producerea de accidente rutiere și care este de foarte multe ori neglijat, atât de către conducătorii auto cât și de către autoritățile responsabile. Este vorba despre lipsa vizibilității, starea precară și de multe ori abundența mijloacelor de semnalizare rutieră și a indicatoarelor de orientare. Numai că, respectarea regulilor de circulație devine cam dificilă atunci când indicatoarele și marcajele rutiere sunt ascunse în spatele copacilor, inexistente, neconforme, nu mai au vopsea lizibilă pe ele, iar conducătorii de autovehicule sunt nevoiți să le intuiască.
Consider că Poliția Rutieră trebuie să se implice mai mult în zona de prevenție. De aceea, am depus un proiect de lege pe care l-am depus obligă agenții de poliție să verifice mijloacele de semnalizare rutieră și alte dispozitive speciale existente pe șoselele din România. Poliția Rutieră trebuie să se asigure că standardele de siguranță rutieră sunt respectate de către administratorul drumului public, acesta din urmă fiind obligat să remedieze deficiențele constatate.
Prevenția este regula de bază a siguranței rutiere.
Condițiile meteorologice au fost întotdeauna un factor determinat pentru circulația în siguranță pe drumurile publice. Din cauza vântului puternic, a ploilor, a înghețului și a ninsorilor abundente foarte mulți arbori și stâlpi de tensiune au căzut fie pe carosabil, fie pe mașinile parcate în cartiere. Într-o singură zi cu ploaie și vânt puternic mai mult de 41 de arbori sunt doborâți, provocând serioase pagube autoturismelor. În aceste situații, este foarte important ca autoritățile locale și administratorii drumurilor să acționeze cu responsabilitate și cât mai prompt pentru a îndepărta crengile și arborii căzuți.
Inițiativa legislativă privind toaletarea arborilor, depusă de mine încă de anul trecut, propune măsuri concrete pentru gestionarea unor astfel de situații, pentru că obligă administratorii drumurilor să desfășoare din timp lucrări de toaletare și îndepărtare a crengilor/arborilor căzuți pe carosabil. În felul acesta, vom evita multe situații care ar putea afecta fluiditatea traficului sau chiar siguranța conducătorilor auto.
Modernizarea legislației privind obținerea permisului auto este o prioritate pentru salvarea de vieți omenești.
O componentă extrem de importantă a siguranței rutiere o reprezintă pregătirea candidaților care vor obține permis de conducere auto. În România, la finalul anului 2021, aproximativ 53% din populația adultă a țării deținea un permis auto, practic, una din 2 persoane adulte deține permis de conducere. Provocarea pe care o avem însă este că numai unul din trei elevi reușesc să promoveze examenul pentru permisul de conducere din prima. Această realitate face ca rolul școlilor de șoferi să fie esențial. Pregătirea teoretică și practică pentru viitorii conducători auto în școlile de șoferi este la fel de importantă ca și educația dată copiilor în „ cei 7 ani de acasă ”. Este esențial să investim mai mult pentru ca nivelul de pregătire al examinatorilor să crească și să fie unitar. Creșterea calității profesionale a instructorilor trebuie să devină o prioritate. Este nevoie să punem un mai mare accent pe îmbunătățirea pregătirii cursanților, a normelor și metodologiei de concurs, prin creșterea rolului și responsabilității instructorilor auto în actul de pregătire al viitorilor participanți la trafic.
Propunerea legislativă pe care am depus-o în Parlament privește separarea examenului auto teoretic de cel practic și oferă posibilitatea candidaților la obținerea permisului de conducere de a participa la examenul teoretic oriunde în țară. Separarea pregătirii teoretice de pregătirea practică va oferi posibilitatea elevului să înceapă efectiv pregătirea practică și după susținerea examenul de promovare a probei teoretice, cu condiția finalizării pregătirii teoretice, așa se procedează în majoritatea țărilor UE. În multe situații, elevii se prezintă la traseu după luni de zile de la momentul când au condus ultima dată. În același timp, avem nevoie de eliminarea timpilor foarte mari de așteptare de la promovarea examenului teoretic până la participarea la examenul practic. Unul dintre multiplele motive pentru care tinerii conducători auto își pierd îndemânarea de a conduce preventiv este faptul că, din momentul în care sunt declarați admiși și până la participarea la proba practică a examenului, trec foarte multe zile.
Anul trecut, Guvernul a adoptat Strategia privind Siguranța Rutieră, care propune reducerea accidentelor cu 50%. Acest document strategic ar trebui să includă măsuri și soluții concrete. În schimb, s-au făcut predicții care nu sunt ancorate în realitate, soluții fanteziste și ineficiente, idei ipotetice greu de pus în practică. Și ce se va întâmpla când se va vedea că, la finalul perioadei de implementare a acestei strategii, numărul de accidente nu a scăzut cu 50%, sau nici măcar cu 25%? Cine va fi tras la răspundere?
Pentru mine, niciun preț nu e prea mare și indiferent de obstacole voi continua să lupt pentru ca România să nu mai fie în acest top al rușinii, care se termină cu drame. Este nevoie de mai multă implicare din partea noastră și de mai multe măsuri, pentru ca românii să se deplaseze în condiții de siguranță.
Deputat Cristian Paul Ichim