Comisia Europeană vine cu o nouă serie de propuneri cel puțin controversate. De data aceasta e vorba despre o așa-zisă ”modernizare a normelor privind circulația pe drumurile publice din UE, (…)”, iar scopul ar fi ca pe drumurile europene să nu mai fie niciun mort în accident până în 2050. Dar se știe că drumul spre Iad e pavat cu bune intenții, iar propunerea ca adolescenții de 17 ani să poată primi carnetul de conducere dă deja fiori părinților și polițiștilor de la Rutieră. Asta deși este propusă o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători după obținerea permisului de conducere și toleranță zero pentru conducerea în stare de ebrietate.
Pericole liceale
În liceele băcăuane de top a fost impusă Omerta despre drogurile consumate în clase, pe holuri, veceuri, parcări. Liceenii vor veni cu mașina dimineața la școală, dar cum vor pleca după ore? Părinții s-au opus testării antidrog în școli, așa că riscurile sunt foarte mari. Pe de altă parte, se știe că înainte de ora 8 și pe la orele prânzului orașul este deja blocat de autoturismele care duc și aduc elevii la școală. Câte blocaje vor fi pe străzi când circulația va fi și mai aglomerată?
Polițiștii de la Rutieră își fac cruce
Am încercat să obținem o poziție instituțională a Poliției Române pe subiect, dar ni s-a spus că măsura este doar la nivel de propunere și încă nu există un punct de vedere. Dar am reușit să stăm de vorbă, neoficial, cu oamenii în uniformă care stau în stradă pentru a-i controla pe șoferi. Iată care sunt părerile lor:
”Seriooos, de la 17 ani la volan? Atunci, hai să facem petrecere totală pe stradă! Eu am controlat prin februarie anul ăsta un taximetrist și am găsit pe bancheta din spate un puști beat și drogat care mi-a zis că va conduce în orice stare după ce-și va lua carnetul! Mi-am făcut cruce de ce mă așteaptă. Ce educație, ce responsabilitate, ce respect? Să vorbesc de domnișoarele și domnișorii de peste 18 ani care dau peste cap nu doar testul la alcool, ci și pe ăla de droguri când îi prind cu 120 de km la oră prin oraș? Să spun că mă amenință cu funcția lui tati sau mami, că îmi scot pe geam șomoiagul de euro ca să închid ochii la nebunia lor? Scade vârsta la volan? O să vedeți, cu toții vom vedea ce nenorociri vor fi, dar să nu-mi dați numele, că acuma e cu ăștia tineri, cu drepturi, dar fără responsabilitate!”
Ofițer de Poliție Rutieră, cu 17 ani de experiență
”E foarte bine, deoarece crește asumarea tinerilor puși în fața unei provocări. Cred că tinerii au abilități ce le oferă șansa de a se descurca în trafic, dar le lipsește o educație din clasele primare, de la cinci-opt, pentru a înțelege că părinții conduc periculos sau excesiv, adică ilegal câteodată, atunci când îi duc la școală. Sună prost să-ți dea lecții cel mic, dar măcar regulile să nu le calci în picioare când ai copilul pe bancheta din spate. Obligatoriu, în spate, iar dacă e mic, să fie în scaunul special!!”
Subofițer de Poliție Rutieră, cu doi ani de experiență
Statistici mortale în UE
Un studiu al UE arată că 2 din 5 accidente mortale produse în Europa implică un șofer cu vârsta sub 30 de ani, asta deși aceștia sunt doar 8% din toți conducătorii auto de pe continent! Dar asta nu contează, așa că în curând vom vedea și adolescenții pe străzile din municipiul și întreg județul Bacău depășind această normă criminală, de data aceasta cu victime locale. Tot Uniunea Europeană recunoaște că a scăpat de sub control instrucția primară a cetățenilor săi, dar – mai grav – că educația rutieră este la cel mai scăzut nivel din anul 1980 încoace!
Supraveghetorii majori, la fel de periculoși
Propunerea UE spune că, timp de 12 luni, până va împlini 18 ani, adolescentul-șofer va fi însoțit de un adult, care va sta pe locul din dreapta și-l va supraveghea în timp ce conduce. Măsura pare imposibil de pus în practică deoarece părinții nu au timp să se plimbe pe oriunde are chef copilul. Pe de altă parte, nici ”majorii” nu sunt în stare să fie prudenți și mor pe capete în accidente rutiere. România este pe primul loc în Uniunea Europeană la decese pe șosele.
Optimism reținut la școlile de șoferi
Școala de șoferi IMBOLD SCHOOL este pe primul loc în județ la promovarea examenului pentru carnet, cu 85% cursanți reușiți. Managerul firmei, Ștefan Bold, spune că din punctul de vedere al pregătirii teoretice și practice oferite nu ar fi o problemă, deoarece cunoștințele necesare pot fi asimilate de adolescenții de 17 ani. ”Comportamentul uman ne joacă feste, iar temperamentul la această vârstă este influențat de creșterea primită acasă, dar și de influența prietenilor, colegilor. Ei, aici trebuie să muncească toată lumea, la educație permanentă și, de ce nu, la autoeducație. Eu nu cred că ar fi chiar o mare dramă obținerea carnetului atât de devreme, dar nici nu trebuie să lăsăm pe oricine să se urce la volan, indiferent de vârstă. Dacă vrem mai puține evenimente pe drumuri, trebuie să ținem cont de trei factori. Primul este pregătirea și formarea viitorului șofer, iar aici cred că nu sunt mari probleme. Al doilea ar fi examinarea propriu-zisă, care. de cele mai multe ori, este riguroasă și selectează obiectiv. Iar în ultimul rând vorbim despre controlul în trafic, care ar trebui să fie permanent, să meargă de la atenționare și îndrumare până la sancțiune aspră”, crede Ștefan Bold.
Părinți și părinți, șoferi și șoferi…
Cu bani sau fără bani, părinții și-ar dori ca ai lor copii să poată conduce o mașină pe drumurile publice. Pentru plăcerea de a se plimba pe unde au chef, ca meserie cinstită sau doar pentru a scăpa de chinul de a-i duce și aduce până la liceu în fiecare zi. Unii au încredere în educația pe care le-au dat-o, alții mulțumesc Cerului pentru că nu vor avea emoții. Băiatului meu îi plac mașinile, da aia i-am luat și cart la 5 ani, și scuter pe la 12. A condus și mașina pe la țară, dar nu era drum public! Îi place viteza, dar m-a văzut pe mine, și taică-su cum conducem, așa că nu va face accident. Să meargă și la școală cu mașina, Doamne ajută să aibă și oleacă de minte!”, spune doamna Emilia, mamă de băiat aspirant la carnet auto. Pe de altă parte, domnul Mircea este un tată fericit: ”Din punctul ăsta de vedere, stau liniștit, fiică-mea
nu vrea să conducă, deși are carnet de la majorat. Îi place să fie pasager, zice că e mai sigur. Sincer, nu mi-aș lăsa fata într-o mașină condusă de unul de 17 ani, că n-are de unde să știe cum e la volan. La fel de fricos aș fi să conduc după apropae 40 de ani, chiar și pe autostradă, știind că un puști poate să mă izbească din cauza vitezei, a neatenției sau din cauză că a consumat ceva!”.
Comisia Europeană vrea înăsprirea legilor
Comisia propune și extinderea domeniului de aplicare a infracțiunilor rutiere sancționabile. iată câteva dintre acestea: nepăstrarea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față; depășiri și parcări periculoase; traversarea uneia sau mai multor linii albe continue; conducere pe sens greșit; nerespectarea regulilor de utilizare a coridoarelor de urgență; utilizarea unui vehicul supraîncărcat. De asemenea, se dorește ca poliția statelor membre să poată sancționa mai ușor infractoprii din alte state membre, mergându-se până la interzicerea condusului în toate țările UE dacă șoferul îl are ridicat într-un dintre țări.