Ieri, la Sala Mare a Palatului Administrativ, au fost semnate contractele pentru construcția celor 3 loturi ale autostrăzii Focşani – Bacău, care fac parte din viitoarea A7 – „Autostrada Moldovei”, cu ofertantul declarat câștigător – Asocierea Spedition UMB – SA & PE Construct – Tehnostrade.
Evenimentul a avut loc în prezența lui Marcel Ciolacu, preşedintele Camerei Deputaților, a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, europarlamentarului Dragoş Benea, împreună cu reprezentanții CNAIR, ai autorităților județene, parlamentari şi şefi de instituții deconcentrate.
„Este o premieră pentru România”
„După 30 de ani, Moldova va avea o autostradă. (…) Cred că românii s-a săturat de promisiuni, de vorbe, de 30 de ani de așteptări. Își doresc, la fel ca și noi, oameni politici responsabili. Ministerul Trasporturilor a semnat, până acum, prin PNRR, contracte de 18 miliarde de lei, din care, numai azi, de 6,5 miliarde. Este o premieră pentru România”, a declarat preşedintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu. Astfel, până în prezent, sunt semnate circa jumătate din cele 13 contracte aferente tuturor tronsoanelor din „Autostrada Moldovei”, aproape 80% fiind deja adjudecate. De altfel, din bugetul pe anul viitor, 7,2 % se vor aloca pe investiții, cu șanse mari de a fi realizate. „Cred că aici e marea provocare, numai așa putem depăși crizele suprapuse și să încercăm să combatem acest fenomen de inflație. Sunt mândru că, într-un termen foarte scurt, vom reuși să mergem pe autostradă, ținând cont și de cine este constructorul – cel mai serios din România. Mă mândresc cu faptul că este român. Știm foarte bine ce «apucături» are, de a finaliza, mai devreme, toate proiectele”, a apreciat Marcel Ciolacu.
„Moldova are nevoie de dezvoltare în infrastructură”
Interesant este că, în cinci ani – între 2017 și 2021 – ministerul de resort a semnat contracte de circa 20 de miliarde de lei, în vreme ce numai în acest, valoarea contractelor depășește 18 miliarde. „Această autostradă este «coloana vertebrală” a infrastructurii din Moldova. (…) Firma câștigătoare care este de aici, din zonă, niciodată nu ne-a dat surprize, în sesul rău. Am convingerea că, până la sfârșitul anului, se poate să desemnăm și câștigătorii pentru celelalte trei loturi de la Bacău la Pașcani”, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. În plus, tot ieri, s-au semnat și toate acele contracte pe loturile 2, 3 şi 4 de la Sibiu – Piteşti, fiind inaugurat, totodată, primul lot din A1, „primul care începe să meargă spre traversarea munţilor”. „Nu este o autostradă mai importantă decât alta. Toate sunt la fel de importante, pentru că Moldova are nevoie de dezvoltare în infrastructură. (…) Orice investițiile de acest tip în dezvoltarea infrastructurii aduc creștere economică, locuri noi de muncă. Cu alte cuvinte, dezvoltare”, a punctat ministru Transporturilor, Sorin Grindeanu.
„Sunt drumuri în municipiul Bacău, făcute de Umbrărescu până în 2004, care rezistă și acum”
Important de reținut și că luni, 19 decembrie, se pregătește, în Guvern, un normativ pentru aprobarea indicatorilor pentru Autostrada A8 (Autostrada Unirii) care va lega Ungheni de Târgu Mureș, ceea ce înseamnă că, până la finele anului, vor fi lansate în licitație și „capetele” din această arteră rutieră. „De când PSD a venit la Guvernare, în urmă cu aproape un an, ne-am ținut de cuvânt. Și domnul Ciolacu, și domnul Grindeanu au fost foarte optimiști pe dezvoltarea acestei «coloane vertebrale» a Moldovei, care este A7. Datorită muncii de la Ministerul Transporturilor, astăzi, am dat viteză acestui proiect. Or, să ne aducem aminte că aceste lucruri le-au făcut un fost prim – ministru și un fost viceprim – ministru, în 2017 – 2018, când, a fost pusă A7 pe hartă, pentru prima dată, în sensul de proiectare. (…) Despre constructor, ce să mai spun? Sunt drumuri în municipiul Bacău, făcute până în 2004, care rezistă și acum. Sunt drumuri județene, în zona Moldovei – în Vaslui, Galați, Bacău, Vrancea – făcute de același antreprenor, care, la fel, rezistă și astăzi. Or, unii l-au descoperit abia în … 2019”, a punctat europarlamentarul PSD, Dragoș Benea.
Ce înseamnă tronsonul de autostradă Focşani – Bacău
Amintim că cel mai lung tronson (de 96 km) din Autostrada Moldovei a fost câștigat de grupul UMB, acesta nefiind contestat. Valoarea totală a contractelor este de 6,514 miliarde de lei fără TVA (circa 1,3 miliarde de euro), finanţarea fiind asigurată din PNRR. Constructorul va avea la dispoziţie 30 de luni pentru finalizarea proiectelor și 120 de luni perioada de garanție a lucrărilor. Primul lot – Focşani – Domneşti Târg – are o lungime de 35,60 kilometri şi o valoare de 2,35 de miliarde de lei (fără TVA). Lotul 2 – Domneşti Târg– Răcăciuni) – se întinde pe 38,78 km, iar valoarea execuţiei acestuia se ridică la 2,48 de miliarde de lei (fără TVA), în timp ce costurile pentru Lotul 3 – Răcăciuni – Bacău , în lungime de 21,52 km, ajung la 1,67 de miliarde de lei (fără TVA).
Pe acest traseu de autostradă Focşani – Bacău, vor fi construite 91 de poduri şi pasaje. Lotul 1 – 32 de poduri/pasaje, în lungime totală de 4.909,50 metri, dintre care pasajul superior peste Canal Siret – Bărăgan şi peste CF500, km 4+750 (1.177,90 m) având o complexitate tehnică ridicată. Pe Lotul 2 – 35 de poduri/pasaje, în lungime totală de 3.691,80 m, dintre care pasajul superior peste DN 2 şi CF500, km 36+449 (909,75 m). În fine, pe Lotul 3, vor fi 24 de poduri/pasaje, în lungime totală de 3.581,20 m, dintre care pasajul superior peste CF500, drum local şi canale, km 83+548 (1.215,70 m).
De asemenea, autostrada va mai avea şi următoarele dotări: Lotul 1 – parcare de scurtă durată, la km 3+000 (pe ambele sensuri de deplasare), spaţiu pentru servicii Tip S1, la km 24+500 (pe ambele sensuri de deplasare) și un centru de întreţinere şi coordonare (CIC), la km. 14+500 (nod Tişiţa). Lotul 2 – parcare de scurtă durată, la km 43+000 (pe ambele sensuri de deplasare), spaţiu pentru servicii Tip S3, la km 58+500 (pe ambele sensuri de deplasare) plus un centru de întreţinere şi coordonare (CIC), la km 49+100 (Nod Adjud). Lotul 3 va beneficia de un spaţiu pentru servicii Tip S1, la km 89+300 (pe ambele sensuri de deplasare) și un centru de întreţinere şi coordonare (CIC), la km 95+200 (Nod Bacău). Proiectul Autostrăzii Focşani – Bacău prevede inclusiv plantarea a peste 174 de hectare de perdele forestiere de protecţie.
Descoperă mai multe la Desteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.