Consilierii locali au aprobat un nou Regulament privind conditiile de executie a lucrarilor pe suprafata municipiului Bacau. Acestea se vor putea desfasura numai cu plata unei garantii si doar daca terenul este readus la starea initiala. Dar si aceste lucrari ar urma sa fie executate de societati de profil. Regulamentul prevede si cine si cu cât pot fi amendate societatile care nu se supun normelor.
Vechile hotarâri de consiliu local care reglementau acest aspect au fost abrogate si inlocuite de acest unic regulament. „Pe parcursul timpului au aparut dificultati in ceea ce priveste modul de inregistrare, urmarire si receptie a unor lucrari executate pe domeniul public si privat al municipiului. Având in vedere numarul mare de interventii subterane la retele tehnico-edilitare se impune o noua forma de gestionare prin eliberarea unui acord de interventie in care vor fi precizate conditiile tehnice obligatorii pentru executant”, se arata in expunerea de motive la proiectul de hotarâre. Municipalitatea recunoaste in acelasi proiect ca lucrarile de refacere a carosabilului sau trotuarelor dupa interventii sunt facute de amatori, care lasa in urma un dezastru. Societatile care vor face de acum astfel de reparatii trebuie sa asigure o garantie de buna executie de doi ani. In plus, acestea trebuie sa detina un certificat eliberat de Asociatia Profesionala de Drumuri si Poduri din România si numai respectând fisele tehnologice intocmite de primarie. Asadar, nu toate firmele care fac reparatii la retele, vor face si reasfaltarea.
Numai ca putine societati din Bacau au atestatul tehnic necesar acestor interventii, asadar s-ar putea apela chiar la firme din afara judetului. „Problema este ca legislatia nu ne ajuta, in sensul ca nu impune societatilor sa obtina acest atestat tehnic pentru a lucra pe spatiul public. Nu putem obliga societatile”, arata Valentin Palea, presedinte al Asociatiei Profesionale de Drumuri si Poduri din România, filiala Bacau. „Noi facem lobby sa schimbam legislatia, pentru ca sa fie obligate societatile sa obtina acest atestat. Alta ar fi calitatea lucrarilor executate, pentru ca noi verificam si personalul angajat”, mai spune Palea. De exemplu, in anul 2011 aveau atestate tehnice Fair Play SRL Bacau, Spedition UMB si Tehnostrade SRL Bacau. Alte doua firme (Prem Construct si Rombet) aveau atestate, dar nu au mai solicitat in acest an.
Amenzile au crescut
Politia Locala este institutia care va aplica amenzi si de acum incolo in cazul nerespectarii prevederilor din regulament. Cei care executa lucrari fara a avea autorizatie de executie risca amenzi intre 3.000 si 6.000 de lei, iar sanctiuni intre 1.000 si 3.000 de lei risca cei care nu respecta conditiile de executie a lucrarilor in cazul avariilor la retelele edilitare. Alte firme decât cele care au certificat de atestare tehnica si care intervin pe strazile din municipiu sunt pasibile de amenzi intre 2000 si 4000 de lei. In acest an, in baza anterioarei hotarâri de consiliu nu s-a dat nici o amenda. „Primul pas a fost somarea societatilor sa intre in legalitate in momentul in care au demarat lucrari pe spatiul public. Daca au fost nevoite sa intervina imediat, ulterior in termenul dat de noi au obtinut documentele necesare si s-au conformat, aceasta si pentru ca sanctiunile sunt mari in acest domeniu”, a declarat Florin Podoleanu, purtator de cuvânt al Politiei Locale Bacau.
Regulamentul stipuleaza si taxele de ocupare temporara a domeniului public. Pentru fiecare zi de lucrari executate cu disconfortul cetatenilor, taxa se percepe pe metrul patrat. Totodata, societatile trebuie sa dea garantii pentru buna executie a lucrarilor. Pentru fiecare metru-patrat suprafata de strada asfaltata sau betonata afectata se retine o suma de la 20 la 120 de lei. Daca dupa primirea unei somatii sau sanctiuni, executantul nu reface lucrarile, Primaria va demara procedura de refacere a lucrarilor nefinalizate din fondul de garantie ramas la dispozitie.
Nu vor achita sume in fondul de garantie si nici nu vor plati taxa de ocupare temporara CRAB si CET SA Bacau, al caror actionar este municipiul, desi lucrarile executate de cele doua societati sunt cel mai adesea lungi si anevoioase, iar in urma muncitorilor trebuie sa vina alte echipe sa faca curatenie si sa refaca ceea ce ei au stricat. Un exemplu simplu este cel al lucrarilor executate pentru racordarea Aerostarului la CET. La intersectia strazilor Republicii cu Chimiei un trotuar intreg a fost spart iarna trecuta si s-a sapat o groapa exact lânga Colegiul „Grigore Antipa”. Nici la sase luni de la finalizarea lucrarilor, terenul nu a fost adus la starea initiala. Peste tot au ramas gropi si bucati sparte de beton. Acelasi lucru se intâmpla si când sunt efectuate lucrari la retelele de apa.
Primul test al aplicarii acestui nou regulament il va da executantul lucrarii care se desfasoara in aceste zile pe strada 9 Mai. Acolo, pavelele au fost scoase si s-a sapat un sant. Este vorba de lucrari la reteaua de electricitate, sustin reprezentantii firmei ELCO care este executant. „Se inlocuieste un cablu de alimentare dintre doua posturi de linie medie. Speram ca joi sa intindem cablul si sa astupam gropile”, spune Iuri Burlacu, inginer in cadrul firmei. De refacerea trotuarului, respectiv montarea pavelelor se va ocupa tot firma care le-a pus prima data, cu care ELCO are contract, mai spune reprezentantul firmei bacauane. Cei care locuiesc in zona spun ca pavelele abia au fost montate. „Abia au pus pe strada asta pavelele. E normal asa, numai iarna se repara?”, se intreaba Ileana Anchidim.
In plus, corect ar fi ca peste tot unde se lucreaza, societatile sa readuca terenul la infatisarea anterioara interventiei, mai spun oamenii. „Mi se pare anormal. Dupa ce aranjezi, asfaltezi, vii cu toate utilajele si incepi sa sapi din nou ca o conducta fâsâie. Mi se pare iesit din comun. Trebuie mai multa gândire, implicare si facute lucrarile bine. Daca asfaltez, sa-mi fac lucrarile necesare si dupa aia ma apuc de asfaltat. Daca sparg, ramâne acolo noroi si asa mai departe”, este de parere Ioan Ursu. Ramâne de vazut cum va arata locul dupa ce lucrarile se vor incheia.