Dezinformarea lansată și intens promovată de o parte din mass media, privind indentificarea cauzei creșterii prețului la gaze în această iarnă la populație, ca fiind nerespectarea legii plafonării / compensării de către furnizori, a fost demontată după ce ANRE a arătat că a existat un singur furnizor de gaze care nu a respectat aplicarea plafonării. Conform unor informații, acest furnizor nu a aplicat plafonarea/compensarea urmare a faptului că nu existau Norme de aplicare a Legii, adică nu a făcut ceva ilegal și pe deasupra a și anunțat autoritățile, care tacit au aprobat, că după apariția normelor va exista un termen de modificare a softurilor pentru aplicarea legii, cu specificarea faptului că ulterior apariției Normelor de aplicare a legii va regulariza facturile emise începând cu data de 1 noiembrie 2021. Fake-news ul a avut ca scop ascunderea faptului că legea realizată defectuos a dus la creșteri mari la prețul gazelor naturale la consumatori.
În aceste condiții, apreciem că discuțiile din prezent, privind necesitatea modificării legii pentru a obliga furnizorii;
– să retragă facturile fără plafonare/compensare – existând un singur furnizor care nu a aplicat penalitățile și care și a asumat refacerea facturilor, aceasta nu este o problemă foarte urgentă pentru toți români,
– să nu perceapă penalități pentru facturile fără plafonare/compensare – penalitățile se aplică după anumite perioade de grație care sunt prevăzute în contract și care sunt în general de 30 de zile, asumarea regularizării facturilor de către singurul furnizor care nu a aplicat plafonarea/compensarea, arată că există timp sufficient să se achite valoarea corectă a facturii fără să se intre în perioada în care se aplică penalități. Astfel, această preocupare nu este o problemă de maximă urgentă a tuturor românilor,
– să nu fie deconectați consumatorii care au primit facturi fără plafonare/compensare – decontarea unui consumator se face conform contractului, după o perioadă care poate ajunge la 60 de zile, în același timp asumarea regularizării facturilor de către singurul furnizor care nu a aplicat plafonarea/compensarea, arată că există timp sufficient să se achite valoarea corectă a facturii fără să se sisteze gazele și dovedește că nu este o problemă urgentă a tuturor românilor,
este doar modalitate de a trage de timp și de evitare a rezolvării adevăratei probleme reducerea facturilor mari la gaze primite de romani datorită unor legi defectuoase.
În situația în care se dorește cu adevărat reducerea facturii la gazele naturale în această iarnă la populație, abordarea ar trebui să fie una foarte pragmatică, ușor de pus în aplicare și cu implementare imediată.
Astfel, plecând de la observația că măsurile applicate pentru energia electrică sunt satisfăcătoare în opinia opiniei publice, prounem o abordare simplistă de preluare a principiilor care au stat la baza plafonării / compensării energiei electrice să fie preluate și pentru gaze:
– valoarea la care s-a plafonat prețul la energie a fost egală cu prețul mediu al energiei electrice furnizată consumatorilor în luna septembrie 2021. Astfel, plecând de la prețul de achiziție mediu al gazelor în luna septembrie 2021 publicat pe pagina ANRE (https://www.anre.ro/ro/gaze-naturale/rapoarte/rapoarte-piata-gaze-naturale/rapoarte-lunare-de-monitorizare-pentru-piata-interna-de-gaze-naturale-2021), la care dacă adaugăm tarifele de transport, distribuție și marjele comerciale, obținem prețul la care se poate plafona gazul natural de 200 lei/MWh, cu TVA inclus.
– plafonul lunar până la care se acordă compensarea în factura de energie electrică este de 2,4 ori mai mare decât consumul mediu lunar de energie. Aplicând această cifră la consumul mediu lunar de gaze ar rezulta că plafonul la gaze ar trebui stabilit la un nivel de 400 mc/luna
Păstrarea textului acestei legi așa cum este, pentru a se evita pierderea timpului cu procesele legislative și schimbarea doar a celor două valori: prețul plafonat al gazelor la un nivel de 200 lei/MWh și plafonul până la care se acordă compensația la un nicel de 400 mc/lună (cu coroborările de rigoare), ar aduce întradevăr la o scădere a facturilor față de nivelul facturilor la gaze care vor veni în această iarnă cu tot cu prevederile actualei legi a plafonării.
Această abordare ar permite ca printr-o ordonanță de urgență să se aplice aceste prevederi din 15 ianuarie 2022, permițând populației să beneficieze de facturi reduse pentru a doua parte a iernii 2021/2022. Orice altă abordare necesită timp, analize și mai ales creșterea perioadei de timp în care românii vor fi nevoiți să achite prețuri foarte mari la gaze în această iarnă.
Ulterior rezolvării problemei facturilor de astăzi trebuie urgent să ne preocupăm de rezolvarea problemei facturilor de mâine (1 februarie consumatori non casnici si 1 aprilie consumatorii casnici).
Asociatia Energia Inteligenta