26 decembrie 2024

Facebook-ul de altădată. Bârfa, satira, umorul…

La pomul lăudat să nu te duci cu sacul, spune o veche zicală de-a noastră. Radio-șanțul sau telefonul fără fir, cu informații șoptite la ureche, transmise mai departe, au dus la crearea de mituri, legende. De ce să ne mirăm că astăzi și internetul este bântuit de informații false, așa zisele Fake News-uri, care manipulează informația, inducând utilizatorul în eroare.

Gazeta de perete



De la vornicelul care ducea vestea, citind poruncile date de împărăție, probabil că primele gazete de perete au apărut în perioda cuceririi Vestului, în America. Pe peretele închisorii unde își avea sediul și Șeriful, într-o ramă, apăreau chipurile desenate ale infractorilor urmăriți de potere sau vânătorii de recompense. Cea mai cunoscută publicație de satiră și umor de la noi a fost Revista Urzica.

A urmat „Cațavencu”. În vârful peniței erau caricaturizate personaje, cu chipuri stilizat deformate. Erau scoase în evidență anumite caracteristici specifice individului, ușor de recunoscut de toată lumea. Satira având dublu rol, de informare dar și de educație, înfierând derapajele de la etica larg acceptată. Așa da! Așa nu! Rolul gazetelor de perete s-au mutat în stradă, la intersecții, în fața instituțiilor publice, școli, sau a căminelor culturale după colectivizare.

Reclama!

Brigăzile artistice înființate în fabrici, școli, ligi ale studenților, erau o altă formă utilizată până acum 30 de ani, de a critica în spirit patriotic lenea, chiulul, hoția… pe scena unei săli, în aplauzele oamenilor muncii. Scheciurile, satira, nu și-au pierdut valențele. Au fost înlocuite de ceea ce astăzi este cunoscut drept fenomenul Stand-up comedy.
Atelierele de creație, înființate pe lângă Cooperațiile meșteșugărești, aveau menirea de a transpune vizual cuceririle revoluționare ale PCR-ului. Munca și abnegația „Omului de tip nou”. Mai sunt nostalgici și astăzi care regretă acele timpuri. Reclama a rămas sufletul comerțului. Te scoate din anonimat.

Publicitatea înclude obligatoriu și elementele de nou, de notorietate, chiar cu riscul de a exagera uneori anumite calități, efecte, colorând adevărul. Suntem bombardați de logo-uri, afișe, bannere, flayere, spam-uri băgate pe gât, tot ce poate atrage ochiul, auzul, influențând subliminal o viitoare decizie. Să nu-i uităm nici pe hackeri, care ne mai golesc conturile. Vitrinele, clădirile, mijloacele de transport, ne trimit încontinuu informații. Ne-am obișnuit cu ele, selectând în funcție de preferințe, mesajul.

Înseamnă că își ating scopul, într-o lume în care poți afla ce se întâmplă pe mapamond, aproape instantaneu. Și ne întrebăm de ce nu ne mai ajunge timpul și suntem așa de stresați?

 



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img