Abandon şcolar
Fără voia lor, acum fără vina cuiva, toţi (pre)şcolarii au intrat în vacanţă pentru două săptămâni. (Dă, Doamne, să fie doar acestea!) Ar fi trebuit pus între ghilimele cuvântul „vacanţă”, pentru că psihologic erau pregătite pentru aceasta doar grădiniţa şi clasele I-IV. Ceilalţi au rămas, teoretic, ancoraţi în pulsul învăţăturii. Mă bucur că nu noi spunem primii asta, ci reporterii de la Radio-România Actualităţi care anunţau luni, 25 octombrie, la ora 9,30 (în cadrul rubricii de informaţii din trafic) că este aglomerat drumul spre Valea Prahovei, fapt nefiresc pentru începutul de săptămână. „Bine, dar elevii nu ar trebui să meargă la distracţie, ci să stea acasă şi să studieze”, a remarcat redactoarea emisiunii „Între prieteni”. Cu o condiţie, am adăuga noi: să li se fi dat măcar orientativ teme pentru acest studiu, numai că şcoala i-a abandonat pe mulţi dintre ei într-un mod frizând iresponsabilitatea.
Pe ce ne bazăm?
Pe câteva interviuri-fulger auzite la radio, cu elevi întrebaţi dacă pentru aceste două săptămâni au primit sarcini de lucru. „Nu”, a fost invariabil răspunsul. „Nici măcar o listă de lecturi pentru limba şi literatura română?” „Nici!” Se înţelege că e posibil ca acei elevi să fi minţit, dar a mai apărut o probă, de această dată din mass-media. Dimineaţa, între orele 9 şi 10, se difuza pe TVR 2, începând cu 4 octombrie, „Teleşcoala”, o emisiune cu valoarea unei butelii cu oxigen din secţiile ATI ale spitalelor. Ei bine, din 25 octombrie, adică din prima zi de „vacanţă”, spaţiul respectiv (şi cel de după-amiaza, între orele 15 şi 16) a fost ocupat cu serialul „Pistruiatul”, luând dreptul nostru, al „stăpânilor” televiziunii publice, de a şti că acest canal este substitutul şcolii. Puteau fi redifuzate, în criză de profesori care să pregătească lecţii noi, emisiunile din arhiva devenită bogată a Societăţii Române de Televiziune. Ni se va reproşa că elevii pot accesa aceste înregistrări pe canalul YouTube al Televiziunii, dar nu e chiar aşa. Elevul conştiincios va apela, desigur, fără presiuni sau sugestii venite dinspre maturi, la această arhivă, dar cei mai mulţi nu o vor face, în lipsa unei dirijări oficiale. Am avut curiozitatea, de ceva vreme, să aflu dacă elevii ştiu de existenţa acestei alternative didactice, „Teleşcoala”. Nu numai că nu li s-a spus la şcoală despre posibilitatea de a-şi consolida pregătirea pe această cale, dar unii dascăli au formulat rezerve serioase faţă de calitatea lecţiilor difuzate pe TVR2.
Dor de Solomon Marcus
Matematicianul a fost un om dedicat total şcolii. Vorbind despre „rănile deschise” ale acesteia, constata că elevii nu sunt învăţaţi să folosească timpul când stau în clasă, iar profesorul, care e şi el acolo, se află în grevă. Nu mai avem greve, dar avem aceste goluri neprevăzute, care se traduc în pierderi şcolare. Revino, „Teleşcoala”!