In weekendul care a trecut, Cybernet Auto Center Bacau ne-a facut cunostinta cu noul Passat, modelul lansat recent pe piata de concernul german. Chiar daca primul contact vizual cu autoturismul, atât la exterior, cât si la interior, nu este unul care sa-ti dea fiori, pe masura ce m-am familiarizat cu masina mi-am dat seama ca la acest model totul este practic, simplu si la indemâna.
Prima impresie creata despre interiorul acestui model ar fi ca totul este acolo unde trebuie pus. Spre deosebire de modelul anterior, bordul a suferit câteva modificari care ii aduc si mai multa personalitate, pastrându-i totodata calitatile ergonomice exemplare caracteristice tuturor modelelor VW. Indiferent de gabarit, oriceine reuseste sa-si gaseasca pozitia ideala la volanul noului Passat. Calitatea materialelor folosite este, ca de obicei, excelenta, acest lucru sporind senzatia de confort si securitate pentru toti ocupantii masinii. Computerul de bord este perfect gândit pentru a oferi celui de la volan toate informatiile necesare intr-un timp record si cu un efort minim. Toate comenzile sunt dispuse in asa fel incât utilizarea lor sa se faca in mod natural si fara ca atentia soferului sa fie distrasa de la trafic.
Si daca tot suntem la capitolul comenzi, trebuie mentionat faptul ca actionarea lor electronica este perfecta. Adio cabluri sau sisteme mecanice, exemplul cel mai concludent fiind actionarea frânei de mâna, si ea, bineinteles, tot electronica. ESP-ul este si el exemplar, eficienta sa fiind fara repros in conditii de aderenta precara. Sistemul Start-Stop (cu dezactivare) isi face treaba din plin, contribuind la economia de combustibil si la protejarea mediului. Foarte eficace si comod in acelasi timp este sistemul de parcare cu senzori si cu camera video, lucru extrem de important in conditiile in care masina are un gabarit respectabil. Cu un asemenea sistem parcarea devine aproape o joaca de copil, oricine putând sa efectueze o parcare „ca la carte”, oricât ar fi de dificila. Si pentru ca totul sa fie perfect la capitolul securitate, numarul de air-bag-uri dispuse judicios peste tot in habitaclu este unul fara repros si dupa cum au dovedit-o testele EURO-ENCAP asigura o protectie maxima pasagerilor in caz de accident (5 stele).
Din pacate, conditiile meteo si cele rutiere nu au permis testarea capacitatilor masinii la maximum. Chiar si asa, este de apreciat tinuta de drum exemplara, confortul nemtesc, la care contribuie si o izolatie acustica pe masura, precum si calitatile cutiei de viteze etajata perfect, precisa si foarte comoda, cu sase trepte. Un amendament la a sasea treapta de viteze: nu prea isi are rostul, diferenta dintre a cincea si a sasea fiind una destul de mica, iar in ceea ce priveste consumul de carburant este nesemnificativa.
Motorul de 2 litri TDI, cel de 140 de cai putere, este elastic si foarte energic in acelasi timp, asigurând reprize demne de propulsoare mult mai puternice si, evident, mult mai scumpe. Senzatia de putere si de rezerva de putere sunt omniprezente chiar si in situatia in care regimul motorului este redus, urcare in turatie fiind foarte prompta si, astfel, orice manevra de depasire putându-se efectua in conditii de securitate maxima. În curbe sta lipita, iar sistemele de urcare în panta îti usureaza munca atunci când mergi pe zapada sau gheata.
Suspensia este riguroasa, ca la mai toate VW-urile si contribuie in ceea ce priveste legatura la sol a masinii chiar si in conditiile de drum foarte precare din România, unde denivelarile sunt omniprezente. Frânele puternice si andurante sunt perfect adaptate masinii, oferind celui de la volan senzatii de securitate si eficacitate exemplare, in ciuda faptului ca masa masinii nu este una respectabila. Chiar daca initial scaunele par rigide, odata cu kilometrii parcursi ele isi dovedesc eficienta, in special pe parcursul voiajelor lungi, când dupa o zi in care se pot parcurge fara probleme distante de circa 1000 de kilometri cel de la volan si pasagerii se pot simti inca in forma. Portbagajul este referinta acestui segment de autoturisme, capacitatea si functionalitatea sa fiind ireprosabile. De asemenea, interiorul e mare, foarte spatios pentru pasagerii din spate.
La motoarele Diesel actuale s-a trecut pe sistemul common rail de injectie a combustibilului, facând ca la un motor de 2.0 TDI sa ai un consum mediu de doar 6,1 la suta de kilometri (testat de noi). E mai silentios si mai puternic si e cu adevarat ecologic, in concordanta cu cele mai severe (dar atât de necesare) norme europene in materie.
In concluzie: noul Passat de la VW este o masina ce poate fi condusa de oricine are posibilitatea sa si-o achizitioneze. Design modern, motor puternic, tinuta de drum exemplara, confort, fiabilitate si securitate de 5 stele, câstigate de-a lungul atâtor decenii de experienta acumulata de concernul Volkswagen, toate fac din noul Passat referinta numarul unu in cadrul segmentului sau, cu un raport calitate/pret/prestatii imbatabil.
Motor: 1968 cc, diesel
Putere maxima: 140 Cp/4200 rpm
Cuplu maxim: 350 Nm/1750 rpm
Transmisie: 6+1 viteze, automata DSG
Acceleratie 0-100 km/h: 8.6 s
Consum
– urban: 7.8 l
– mixt: 6.1 l
– extraurban: 5.1 l
Emisii CO2: 159 g/km
Dimensiuni:
Lungime: 4769 mm
Latime: 1820 mm
Inaltime: 1483 mm
Ampatament: 2710 mm
Greutate: 1552 kg
Volum rezervor: 70 l
Volum portbagaj: 603 l