28 septembrie 2024
ActualitateCutremur pe piața asigurărilor

Cutremur pe piața asigurărilor

Cel mai mare asigurător auto din țară a fost trimis în faliment de Autoritatea de Supraveghere Financiară. De vinerea trecută, City Insurance a rămas fără autorizaţie de funcționare. Șoferii cu RCA-uri de la această firmă pot folosi, mai departe, polițele City sau le pot denunța și încheia altele, însă la un alt asigurător. De teama de a nu-și mai recupera banii, atelierele de raparații auto refuză să primească mașinile avariate din vina șoferilor cu RCA emis de City Insurance.

Milioane de șoferi care și-au asigurat mașinile la City Insurance, cel mai mare asigurător în domeniul auto, au intrat în panică, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) i-a retras autorizaţia de funcționare acestei firme. Oamenii se întreabă, firesc, dacă RCA-urile încheiate la această firmă mai sunt valabile. Specialiștii în asigurări spun că asigurările RCA vor rămâne valabile pe perioadele înscrise/asigurate, doar dacă, până atunci, posesorul unei polițe nu va decide să o rezilieze, încheind o nouă asigurare, evident, la altă firmă. Pentru perioada rămasă din vechea asigurare, posesorii vor primi banii înapoi. De altfel, chiar pe site-ul City Insurance este postat un model de cerere de reziliere a contractului de asigurare.



Mașinile avariate, respinse de service-uri

Cele mai mari griji și le fac cei care au mașinile avariate din vina șoferilor care dețin asigurarea auto obligatorie la firma City Insurance, multe dintre service-urile auto refuzând să le repare, de teama că nu-și vor mai putea recupera banii de la acest asigurător. „Cam de o lună de zile, firmele care fac reparații auto ne-au anunțat că nu mai primesc mașini în baza asigurărilor RCA emise de City. Conform legii, au voie să facă asta. Chiar dacă statul va plăti aceste reparații, chiar mai repede decât o făcea City Insurance”, spune Gina Bujor, broker local de asigurare. În aceste condiții, cel mai probabil, proprietarii de mașini avariate de cei cu polițe la City Insurance își vor face pe cheltuiala lor reparațiile, urmând să-și recupereze banii, posibil, după ce falimentul firmei va fi pronunţat de instanţă.

Unde se fac dosarele de daună?

De reținut că șoferii care au daune pe poliţe emise de City Incurance vor face constatarea de daună la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), și nu la compania de asigurări. Prin urmare, dosarele de daună deja deschise la City Insurance vor fi decontate de FGA, care face și în acest moment plăți, e drept, cu întârzieri de circa o lună. „Cererea de deschidere a dosarului de daună, completată și semnată de către petent, se depune direct la sediul Fondului sau se transmite prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin poșta electronică sau prin alte mijloace care asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia (conform art. 14 alin. (2) din Legea nr. 213/2015)”, au precizat reprezentanții FGA. Adresa Fondului de Garantare este strada Vasile Lascăr nr.31, CP: 020492, sector 2, București, iar email-ul, office@fgaromania.ro. În prezent, se lucrează la un normativ prin care Fondul de Garantare a Asiguraţilor va putea plăti despăgubirile în termen de 60 de zile de la retragerea autorizaţiei asiguratorului, fără să mai aştepte pronunţarea falimentului în instanţă. Despăgubirea maximă va fi de 500.000 de lei (circa 100.000 de euro), față de 450.000 de lei (90.000 de euro), în prezent.

Polițe mai scumpe, mult mai scumpe

Despre situația City Insurance, brokerii de asigurări au fost anunțați abia vinerea trecută, pe 17 septembrie, exact după anunțarea retragerii autorizației de către ASF. Până atunci, profesioniștii din asigurări au procedat la emiterea în continuare a polițelor auto de răspundere civilă emise de această companie. Interesant este și că mulți dintre clienți nu știau de problemele de la City Insurance, majoritatea continuând să solicite polițe emise de această firmă. Decizia avea la bază considerentul că nu au de ce să-și schimbe asigurătorul de teama falimentului acestuia, din moment ce nu-i afectează, direct, pe aceștia în cazul în care sunt vinovați de un accident. În schimb, scandalul creat de City Insurance le-a ridicat migea la fileu celorlalți asigurători de pe piața RCA, care, deja, au crescut prețurile propriilor polițe. „Celelalte firme au început să scumpească RCA-ul imediat ce s-au anunțat problemele de la City, mai ales că legislația le permite să facă asta, chiar de la minut la minut, nu de la o lună la alta. Înainte, polițele se puteau scumpi doar la începutul anului, dar, de câțiva ani, s-a anulat această prevedere. La început, prețul RCA nu a crescut foarte mult, dar, în ultimele zile, au explodat, pur și simplu. Am avut un client, vineri dimineață (17 septembrie n.r.), care îmi ceruse o ofertă pentru un cap tractor, dar a amânat să încheie polița, iar seara, când deja nu se mai puteau face asigurări la City, diferența era de trei ori. Adică, de la 3.325 de lei, pe jumătate de an, cât costa la City Insurance, cea mai «ieftină» era la Grawe, de 9.245,18 de lei, urmată de cea de la Omniasig – 9.872 de lei, cea de la la Asirom – 11.408,18 lei”, spun brokerii locali de asigurare. Și la restul tipurilor de autovehicule sunt creșteri semnificative. Sunt situații în care polițele RCA s-au scumpit cu până la 600 de lei. De exemplu, la un automobil Dacia Logan creșterile sunt între 185 și 600 de lei, la Euroins, 400 de lei la Grawe, 80 – 180 lei la Allianz, 400 – 500 la Omniasig. Partea proastă este că, de acum încolo, după ce va dispărea din piață City Insurance, prețul polițelor RCA va exploda, ajungând la cotele similare din majoritatea statelor UE. „În mod normal, aceste niveluri ar fi trebuit să țină cont de salariul minim pe economie, astfel încât omul să poată plăti atât dările la stat, cât și asigurările pentru mașină, mâncarea sau medicamentele etc. Dar, la noi, niciodată nu s-a respectat această regulă. Asigurătorii vor să fie ca în Occident, în funcție de vârstă, de motorul mașinii, de istoricul daunelor pe care le-ai provocat și de anii de când ești șofer”, spun brokerii locali.

Povestea din spatele afacerii cu RCA-uri ieftine

Afacerile City Insurance au crescut reprezentativ mai ales după falimentul Astra Asigurări, o firmă care, ani la rând, la fel, a vândut asigurări RCA ieftine. Prin urmare, falimentul City Insurance era aşteptat de piaţa asigurătorilor de mai mult timp, mai ales ținând cont de situaţia companiei. Reținem că un control efectuat, în această primăvară, de ASF, a descoperit că anumite extrase de cont prezentate de City Insurance erau false, iar banii nu existau. Proprietarii City Insurance au încercat să vândă, anul acesta, compania către un holding olandez, finanțat de Biserica Ortodoxă a Greciei, însă tranzacția nu s-a mai realizat. Între timp, ASF anunța că Fondul de Garantare a Asiguraților preia administrarea temporară a City, urmând ca, în două luni, să fie elaborat de către companie un plan de redresare. Concomitent, acționarii City decideau emiterea a 783 de milioane de acțiuni cu o valoare nominală de un leu. Când totul părea pus la punct, s-a constatat că investitorii olandezi nu achitaseră banii pentru acțiunile subscrise, având doar intenția de a capitaliza compania punând gaj un orfelinat din Grecia, deținut de Biserica Ortodoxă Greacă. De aici, a pornit dezastrul, în lipsa unui investitor real, dispus să salveze compania, ASF a fost nevoită să pornească falimentul City Insurance. De problemele apărute la firma City Insurance, deținătoare a circa 45% din totalul polițelor RCA din România, este legat numele lui Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase. Dan Odobescu este căsătorit cu Rodica Odobescu, sora Danei Năstase, soția fostului premier al României, Adrian Năstase. Potrivit datelor oficiale, firma este deținută în procent de 85% din acțiuni de compania Vivendi International, unde asociat unic este Dan Odobescu, diferența de procente fiind proprietatea unor persoane fizice și 52 de persoane juridice. Firma Vivendi International a fost preluată de Odobescu de la un investitor italian. De reținut că Dan Odobescu a scăpat de închisoare, în 2017, în dosarul „Carpatica ASF”, în care nume grele au primit condamnări la pușcărie, printre care și Ilie Carabulea, proprietarul Atlassib, Transcar și Carpatica Asigurări. Odobescu fusese acuzat de procurori că s-a angajat să intervină pe lângă mai mulți asiguratori să îl voteze pe un membru al CA Carpatica în fruntea Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România.



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img